FuckGoggleAskMe skrev 2021-11-30 20:24:32 följande:
Va? Topsa sig själv?
Jag skulle aldrig lita på en test jag gör själv ? fast skulle antagligen vara brutalare än nödvändigt och göra illa mig!
Där jag bor har dom lyckats skramla ihop tex en massa vårdstudenter (går utbildningar till läkare, sjuksystrar etc) som hjälper till att göra tester. Litar då mer på dem.
Ja, det lär ju har förbättrat statistiken i Sverige.
Här kan man också testa sig tex en lördag och få svar på söndagen, det har jag hört är ovanligt i Sverige (eller förekommer inte?).
Den idén sköts tidigt ner av Emma Spak SKR. Det var alldeles omöjligt att använda studenter eftersom det skulle till en så omfattande process för att säkerställa säkerhet, lika villkor, ansvarsfördelning, försäkringar, annan oklar byråkrati osv. Plus att det enligt Spak skulle gå ut över deras utbildning.
Lika bra att alla får topsa sig själv så gott de förmår och nöja sig med de halvdana resultat de förmått få fram.
FuckGoggleAskMe skrev 2021-11-30 23:54:07 följande:
Ja då har jag väl missat det i tråden.
En släkting till mig, en sjuksköterska i Sverige var lite förvånad över att vi testat oss en lördag och fick svar söndag, för just där hon jobbar var det stängt på helgen. Det tycker jag är en hörsägen som är tillförlitlig och som innebär att i alla regioner är det tydligen inte möjligt att testas under helgen.
Ska man inte lita på hörsägen utan alltid ha förstahandsinformation, blir det ju komplicerat med det mesta. Likaså med din bekräftelse, det har jag inte upplevt själv, så ska jag tro på det?
Det går att själv topsa sig på helgen men inte att få svar, det får de som bor i sådana regioner vänta på till efter helgen. Antal ställen för testning blev också mycket färre när Sverige återigen trodde sig vara igenom pandemin och som vanligt så kommer ju inte allt på plats igen när det visat sig vara fel.