FuckGoggleAskMe skrev 2021-01-21 21:52:48 följande:
Jag lyssnade häromdagen till fackfolk, som sade diverse intressanta saker.
Dessa normala kirurgmasker eller vad de heter, skydddar bäraren från runt 90% av smitta. De FFP2 (eller vad de heter) maskerna, skyddar till runt 95%.
Dagens vacciner skyddar i princip mot brittiska varianter och andra, men det jobbas på att justera dessa vacciner så de funkar bättre mot diverse mutationer. Om några veckor ska detta vara klart tror dom.
Och vi vet inte exakt hur mycket någon med vaccination smittar andra.
Jag har för mig att du kan hitta alla dessa data från fackfolk om maskers olika skydd här i tråden om du kollar inlägg från juli och kanske augusti.
Ja - det ska visst gå fort att ändra mRNA-baserat vaccin, kanske är det lika enkelt med de andra varianterna, det har jag inte sett några uppgifter om - pratade fackfolket någon om de olika vaccinerna och möjligheten att ändra dessa också? Vet du om det behövs nya kliniska tester för de justerade vaccinerna?
Som jag uppfattat det så är skälet till att ingen vet om och hur en vaccinerad smittar det att man inte undersökt annat än immunisering i kliniska tester av vaccinen. Kanske sade fackfolket någonting om detta också?