• FDFMGA

Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin

KillBill skrev 2020-12-21 19:55:18 följande:

Intressant jämförelse mellan Tyskland (som av många hyllats som ett föredöme i att bekämpa Covid 19) och Sverige. Hitintills i höst ser man ingen större skillnad avseende antal dödsfall. Tyskland har bland annat krav på obligatoriskt munskydd i offentliga miljöer men det ser inte ut att hitintills ha minskat dödsfallen.

Och då har Tyskland en betydligt bättre fungerande sjukvård än Sverige har.

Och lyfter man blicken till övriga EU så blir det uppenbart att andelen svenskar som dött av covid-19 är lägre än EU-genomsnittet.
  • FDFMGA
    klyban skrev 2020-12-21 21:40:41 följande:
    Regeringen har noll ansvar för ett gyms bedömningar, så enkelt är det.
    Anonym (Proctor) skrev 2020-12-21 21:33:55 följande:
    Det är inte osannolikt att Sverige är sämre än dessa länder när vi summerar. Detta trots att Sverige är extremt glesbefolkat jämfört med dessa länder.
    Stockholm är inte glest befolkat, och står för ~38% av alla döda i COVID-19 i Sverige.
    Sverige är heller inte glesbefolkat - snarare avfolkat, såtillvida att stora delar av landet är mer eller mindre avfolkat. Vi har trängt ihop oss i kluster och nästan alla bor på en dryg procent av landet yta.

Septembermutationen i Storbritannien påstås ju vara lika likvärdig med andra virusstammar avseende skadlighet/dödlighet. Men annars är det rimligt att anta att ökad smittsamhet oftast innebär att viruset blir mindre farligt.
  • FDFMGA
    FDFMGA skrev 2020-12-21 22:06:52 följande:
    Och då har Tyskland en betydligt bättre fungerande sjukvård än Sverige har.

Och lyfter man blicken till övriga EU så blir det uppenbart att andelen svenskar som dött av covid-19 är lägre än EU-genomsnittet.
    Hmm, jag får väl korrigera mig själv.

Andelen svenskar som dött i covid-19 nu i höst.
  • FDFMGA
    klyban skrev 2020-12-22 15:19:51 följande:

Att ha fel är inte desinformation, dock har jag inte fel riktigt än, utan jag bara återgav en av vad de tror om denna strain.

Att säga vi har en flockimmunitetsstartegi och sen attackera FHM, det är desinformation och inte som med den nya strainens där en av det man tror är just minste skadlig.

Eller som försöka säga vi har ett ministerstyre och Regeringen ska avgå, och för de folkvalda som sköter vården och har ansvaret är i Stockholm KD.
    Det är desinformation, och inte att man teoretisera om skadligheten är mindre och vad de säger i UK.

Kalla viruset för luftburet när det inte är det, och sen attackera FHM/Regering, det är desinformation.

Återge siffror som är uppenbart helt fel, det är desinformation.

Återge att en tro man har om en ny strain, ja, då väntar man på ett slutsvar och till skillnad ifrån vissa, så följer jag alltid faktan.

Tow2Mater skrev 2020-12-21 22:09:23 följande:
    Wow! Verkligen? Vad smarta de måste vara som sagt det!
    Den där fjädern igen, huh.

Walmart.com - Walmart.com" />

När man vet garanterat, så kommer man berätta för oss.
    Är det nått oklart i den enkla?

Varför är du så ledsen över jag återgav vad man tror om den nya strain i UK?
    Du förstår att facit kommer sen?

Vi får se när de har ett definitivt svar, så ingen större hjälp den nya strainen.

Märkt att de försöker förklara bort fiaskot i Stockholm och när ansvaret ligger på kommun, landsting och region och inte på Regeringen.

Verkar finnas en upprördhet att vi har påpekat desinformation som är felaktigt upprepats hundra kanske tusentals gånger.
    Och detta försökte man para ihop i vad man tror och hoppades om en ny strain som inte är helt klarlagd ens och att man tror saker fortfarande.
    Inser att en del förstår inte ordet desinformation och vad det används till.

"Expert: Åklagare bör utreda mutbrott efter jätteaffären"

Rubrik i Expressen. Den avser inte regeringen utan Region Stockholm.

www.expressen.se/nyheter/expert-aklagare-bor-utreda-mutbrott-efter-jatteaffaren/
  • FDFMGA
    Anonym (realist) skrev 2020-12-22 15:20:53 följande:
    AVG daily cases per 100 000.
    Sweden 66 
    Peru 5,6

12 gånger högre smittspridning i Sverige än i Peru! Solfjädern är ihopvikt. Munskydd fungerar.

www.nytimes.com/interactive/2020/world/coronavirus-maps.html
    Så du fläktar med din solfjäder för en enskild dag.

Jag tror att din solfjäder är betydligt mer begränsad än klybans, åtminstone tolkar jag honom som att man ska se till helheten medan du fokuserar på en detalj.

I Peru har hittills långt över 1,1 promille av befolkningen dött i covid-19 medan motsvarande andel för Sverige är 0,8 promille.

Dessutom har du i din forskning bortsett från att jorden är rund och att jordaxeln lutar - det vill säga att det är sommar i Peru. 

I och med att jorden är rund så kommer länder där det är sommar nu få det lite lindrigare ett tag.

Jag tycker att Tegnell borde kunna knuffa till den där jordaxeln, så att det är vi som får sommar redan till Julafton. Solig
  • FDFMGA
    klyban skrev 2020-12-22 16:57:25 följande:

Har berättat detta många gånger nu för h*n, men verkar inte vara information som går att ta till sig verkar det som.
    De vill inte veta av Peru, då Peru bevisar ena delen av forskningen, så väl andra ställen bebisar den andra del.
    Och det Tegnell & co säger stämmer om forskningen och att den inte har ett entydigt svar och att det finns en hel del problematik med munskydd.(dessa ska vi inte låtsas om har jag märkt).

FDFMGA skrev 2020-12-22 16:24:35 följande:
    "Expert: Åklagare bör utreda mutbrott efter jätteaffären"

Rubrik i Expressen. Den avser inte regeringen utan Region Stockholm.

www.expressen.se/nyheter/expert-aklagare-bor-.../

Och sen Karolinska på detta.

Vad håller de folkvalda på med i Stockholm egentligen?
    Det är ju kaka på kaka på kaka, och åter kaka på kaka på kaka.

Det är nog dax för Stockholmsborna och fundera på om de vill ha kvar denna korruption som återfinns bland/kring de folkvalda.
    Och sen står de för ~39% av alla döda i Sverige och tror det går skylla på Regeringen för något som är deras ansvar, som kommissionen också kom fram till.

Det mest udda är jag påpekat deras kurva är i en annan fas än våran på norra halvklotet.

Men så är det med desinformation, man ska påstå saker som är uppenbarligen fel och upprepade gånger och sen yla om Regering ska avgå eller Tegnell.
    Och denna person har ju också återgivet siffrorna felaktigt mer än en gång, och fast än h*n visste de var inte rätt.

Sen de klassiska att vi skulle ha flockimmunitet, ministerstyre eller att COVID-19 skulle vara ett luftburet virus enligt vetskapens epitet i hur ett virus smittar osv...osv...

Kanske kritikerkåren inte vet att en solfjäder kan vara utfälld - trots den fina påfågeln någon kritiker postade igår.

Jag har förresten haft på mig full skyddsutrustning nu i eftermiddag. Har slipat ett spacklat tak och då är det viktigt att följa rekommendationen om andningsskydd.

Men nu ska jag ut och handla, omaskerad och med Martin Luther Kings "Free at last" i tankarna
  • FDFMGA
    Anonym (realist) skrev 2020-12-22 18:08:13 följande:
    Ja, det är pinsamt. Sverige har nästan lika många dödsfall som Peru per miljon trots att Peru har gått igenom andra vågen och Sverige inte verkar ha peakat ens.

Så du erkänner alltså att Sverige kommer att drabbas mycket hårdare än Peru?

En krigsdrabbad diktatur och ett u-land som Peru verkar klara sig bättre än Sverige.

Avsätt TegnellSkrikandes
    Dels tror jag att du har tolkat Andrea fel när du fått för dig att hon tror att Sverige kommer att drabbas mycket hårdare än Peru och dels så är Peru ett undantag - annars är det överlag så att fattiga länder har betydligt lägre andel smittade och dödsfall i vcovid-19 än rika länder.

Efter vad jag har förstått ett faktum som förbryllar kritikerkårens förnämsta tänkareSkrattande
  • FDFMGA
    Padirac skrev 2020-12-22 23:26:52 följande:
    Hej pyssel

Tack för just ditt ditt raka och direkta tilltal till mig.

Det är inte alltid vi människor kan ge det andra behöver mest, oavsett det är förståelse eller ruffighet och någon annan att bråka med.

Jag kan inte lova att jag alltid kan vara den griniga du saknar. Jag kan inte ens lova att jag alltid kan försöka.

Det är lätt att färgas av sin egen sinnesstämning då man läser ett brev och många nyanser kan både förvinna och tillkomma.

Jag hoppas att du kan hitta i alla fall det minsta av någonting som kan uppröra dig i de här raderna.

Vänlig hälsning
    Ditt intresse för en nyanserad diskussion verkar ha ett R-tal på typ 0,001.
  • FDFMGA
    Padirac skrev 2020-12-23 11:07:51 följande:
    Jag tror att den onyanserade diskussionen tyvärr inte kommer att bränna ut sig själv. Den kommer att spridas med små klusterutbrott av rent toxiska inlägg under resten av mänsklighetens existens. En total lockdown för alla eller anpassade åtgärder för att slå ned de mest destruktiva är olika strategier även här.
    Tror att det funkar med lockdown gentemot stolligheter, ignorans och allmän gnällighet ungefär som med lockdown gentemot virus, det hjälper för stunden - men sett över tid inte alls.

I Tjeckien firade man till och med segern över smittan, våra kritiker berättade lyriskt om landets framgångar och postade ironiska inlägg om Tjeckiens syn på Sverige.

Nu tangerar Tjeckien promillegränsen, det vill säga 1000 döda per miljon. Jag undrar vad den tappre soldaten Svejk skulle ha sagt till långborden där man firade segern.
Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin