FuckGoggleAskMe skrev 2020-11-22 16:39:05 följande:
Visar strategi? Ja, det gör det väl, men min poäng var att OECD gick inte in på olika komponenter av olika länders strategier. De tittade på resultat, följd, utfall, osv, såsom minskat Rtal, minskat IVApatienter, minskad mobilitet hos befolkningen etc. Det är inte bara antal smittade eller döda som är ett resultat, förstår inte hur du menar där.
Fascinerande praktiskt exempel, tack. Som du antagligen förstår, tycker jag att Land A har en konstig strategi. Tittar man på resultatet beträffande Rtal, ligger ett land bättre till, och tittar man på resultatet beträffande antalet smittade ligger ett annat land bättre till. Passande mattetal för lågstadiet.
Det är ju först och främst personen som påstod att OCED skulle "såga" Sverige, som behöver förklara hur han menar där. Sedan satte en annan person in en länk och jag tittade på den. Och jag syftade BARA på den. Den handlade inte riktigt om resultat, tyckte jag. Sedan kan man förstås diskutera vad som kan ingå i det. Och det är så klart mer än bara antal smittade och döda. Det var bara exempel.
Jag tyckte däremot att just R-talet kan vara missvisande. Det beror mycket på om man ens har som mål att sänka R-talet snabbt. Och i Sverige är det ju inte första prioritet. Om man säger att man vill hålla smittan lågt, så behöver det ju inte betyda att man vill sänka den. Men oftast vill man ju det också.
Nej, jag hade inte trott att du skulle tycka att land A har en konstig strategi, för jag tyckte den var ganska lik Finlands. Samtidigt..... visst, 40 är ett så pass lågt antal att man skull kunna försöka få bort viruset helt. Nej, just det, det går ju ändå inte. Den finns redan bland djur säkert.