• FDFMGA

Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin

Pope Joan II skrev 2020-12-17 16:55:39 följande:
    FDFMGA: klyban verkar inte hålla med dig om din solitära ställning (trots att du väl borde ha tolkningsföreträde om den saken), han verkar istället göra bedömningen att han "har dig hos sig", känner du igen dig i den beskrivningen?

Själv upplever jag inte att jag "har pyssel" hos mig, tror inte att jag tänkte på det sättet om människor ens när jag gick i mellanstadiet. Dessutom är det min uppfattning att hon är långt mycket mer intelligent och välformulerad än vad jag är.  

Nu lyssnar jag på statsministern igen. Börjar bli en vana det här. 
    Det finns en tidig Mad-strip. En grupp personer som är samlade i ett kluster med banderollen "Vi är konformister". En person bryter sig ur formeringen och skapar sitt eget isolat med banderollen "Jag är nonkonformist". Men nonkonformistens åsiktsinmutning invaderas av konformister som samlas under banderollen "vi är nonkonformister" Som jag minns det så överger den första nonkonformisten den konformistiska nonkonformistgruppen.

Jag misstänker att pyssel inte var upphovskvinnan till stripen. Men den gestaltar nog ganska väl hennes tänkesätt.

Ja, jag minns att hon (eller om det var Fuck Google) skrev om "De fyras gäng" och anslöt - om jag ska replikera utifrån synen på människor som kluster - då till "De tre musketörernas" tradition att referera till det kinesiska kommunistpartiet under Mao. Jag undrar vad Anonym (Dartagnan) tycker om detGlad

Nu är jag inte särskilt mycket för att indela personer i kluster - men jag har inget emot att göra det med åsikter när det är tillämpligt.

• FDFMGA
    pyssel skrev 2020-12-17 17:57:32 följande:
    Hade du vässat mentaliseringsförmågan bara ett snäpp till, så hade du också hamnat rätt i vad som åsyftas med det du refererar till, som är mer av ett ideologiskt kotteri som nyss har haft en liten högtid, än ett kluster i första hand.
    Nja, enligt såväl din plastmamma som din trätobroder så har jag tolkningsföreträde till min egen textFlört

Lycka till med kulturrevolutionsstudierna!
  • FDFMGA
    pyssel skrev 2020-12-17 19:50:59 följande:
    Nja, du har ju inte tolkningsföreträde till min text, vilken du utgår från när du tonsätter den på positivet med din papegoja på axeln :) Men det finns ju två till i gänget som kan rätta upp sången hos paret (eller bära den stora kransen).

Som jag redan sagt om oss: Hon och jag, vi gillar varmköket. Den maten dödar virus ute i stugorna.
    Nja, det var min text du kommenteradeGlad

Kanske din plastmamma kan lugna ner dig och ge dig lite stöd?

Ur mitt perspektiv kan det inte vara nyttigt att så till den milda grad tappa koncepterna att man kallar någon för papegoja.

Det blir så fundamentalistiskt då - så skulle aldrig Samuel Paty ha uttryckt sig.
  • FDFMGA
    klyban skrev 2020-12-17 19:42:50 följande:

Vilken källhänvisning har du som pekar på storebror och gnagare som har relevans för gnagare och COVID-19.
    Eller är det en hemlighet?

Anonym (ABC) skrev 2020-12-17 19:33:10 följande:
    Rent praktiskt har det ingen betydelse vad man vill kalla smittan. Det viktiga är att alla är medvetna om hur den kan bete sig. I motsats till vad FHM säger, så går det alltså inte att ha julbord tillsammans med sina nära och kära äldre på ett smittsäkert sätt.

Exakt, jag har sagt jag inte deltar i julfirandet, men bidrar med mat som jag kör ut som är av den virusfri arten.
    Och för de som vill missförstå, så handlar det om mat som har en värme där virus aldrig kan överleva.

Släpp det, tycker jag - annars blir det bara än mer tjafsigt.

Det finns nog ingen som skrivit om gnagare i tråden, någon anonym skrev att "råttorna lämnar det sjunkande skeppet" och jag har nämnt slamkrypare, det senare är en fisk.

En ovanligt ful fisk.

• FDFMGA
    Padirac skrev 2020-12-17 22:02:46 följande:
    Jag förstår att du då är en av dessa som inte bryr sig om de råd som ska minska smittan och trycket på vårdpersonal

Eller hur kan du tror att ingen bryr sig och att råden är dåliga?  

På vilket sätt är råden dåliga enligt dig?
    Det är ju trist att det finns personer som inte förstår vikten av att hålla avstånd, eller möjligen som av nationalromantiska skäl anser att man inte ska hålla avstånd till andra.

Men det finns ju folk till allt.
    Anonym (Proctor) skrev 2020-12-17 21:55:40 följande:
    Haha, har gått på restaurang flera gånger sen dess. Det är ingen som bryr sig om regeringen och deras dåliga rekommendationer. Det har noll trovärdighet.
  • FDFMGA
    Pope Joan II skrev 2020-12-18 08:58:04 följande:
    Vad har du tappat då, som kallar mig för pyssels "plastmamma" och därtill raljerar över Paty i samma inlägg? 
    Tålamodet.

För mig stod Paty för något helt annat än inskränkthet, så inte raljerar jag över honom.

Men visst - det är väl lite småaktigt av mig att anpassa mitt språk till mottagarens jargong.
  • FDFMGA
    Pope Joan II skrev 2020-12-18 09:00:23 följande:

Vad sade de igår på Corona-special om att det inte sker någon, eller i alla fall mycket liten, smittspridning under flygresor? Vad hade det med att göra? Munskyddsanvändningen?

Inte heller har man kunnat spåra smittspridning i någon nämnvärd omfattning till kollektivtrafiken. Vad beror det på?
  • FDFMGA
    Anonym (realist) skrev 2020-12-18 11:34:31 följande:
    Men jesus, du har svenska flaggan som avatarTomte

Lite som att en nasse skulle springa runt med hakkorset intatuerat och påstå att han inte är nasseOskyldigDrömmerTomte
    Hmm, svenska flaggan tillhör oss alla.

Faktum är att jag haft den i många, många år nu. En gång på tiden skapade den då aktiva personen NiceGirlWrongPlace en tråd där hon uppmanade verklighetens folk att återerövra flaggan från de bruna.

En god idé, tyckte jag. Och numer har ju flaggan även tagits tillbaka ute i samhället. Men jag minns fortfarande när man främst såg den på balkonger med fimpar och ölburkar i drivor nedanför.
  • FDFMGA
    pyssel skrev 2020-12-18 16:48:35 följande:
    Säg till när du börjar, framförallt om du lyckas. Jag vill absolut inte missa när du vässar till jargongen/växlar upp!
    Du får ge dig till tåls i all evighet. Jag sträcker mig inte längre än jag redan gjort mot det studentikosa briljerandet

Läs gärna Dagermans "Vårt behov av tröst är omättligt". Kan passa bra efter Truddi Chase och hennes bok.
  • FDFMGA
    pyssel skrev 2020-12-18 17:36:28 följande:
    Nej, det sammanhanget har och kommer jag inte göra anspråk på! Ordvitsar, i linjär student-till-farbror-utveckling, och i rakt nedstigande led krumelurer, får Tripp, Trapp, Trull ha alldeles ifred.

Projicera nu inte att du själv blev så omskakad av boken du tog ner från hyllan.
    Det blev aldrig av att jag läste om den.

Men visst, jag blev omskakad och illa berörd när jag läste den för ganska många år sen.

Det finns onekligen sådant som gör mig illa berörd - mobbning i grupp, till exempel.

Individuell påfågelpolka bland gråsparvar stör mig däremot inte nämnvärt.

För att åtminstone anknyta till pandemin så tror jag att den kommer att vara över långt innan du och klyban har försonats.
Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin