FuckGoggleAskMe skrev 2021-01-03 15:42:48 följande:
Att koppla ihop rapporteringen med hur testningen går till, skulle väl vara snudd på konspirationsteori ...
Önskereprisen, jag menade -
1. Jag tycker det är märkligt att Sverige rapporterar så sällan.
Det borde vara bra för myndigheterna att få aktuella siffror hela tiden, och folk i allmänhet är, av förklarliga skäl, livligt intresserade att få uppdaterade siffror.
Det skulle även sända en signal av att detta tas på allvar och att folk blir informerade ofta.
2. Om nu Sverige inte testar och ger testresultat på helger (i alla fall i vissa regioner), tycker jag det är konstigt. Det kostar mer med personal på helger, men det borde uppvägas av nyttan av att smittade identifieras tidigare, och leder dessutom antagligen till lägre kostnader på sikt för samhället, i form av färre smittade (färre människor som inte vetat om att de smittat och varit oförsiktiga). Dessutom borde testkapaciteten öka med tester 7 dagar i veckan isf 5.
Det är ju bra om det faktiskt testas, meddelas resultat och smittspåras även på helgen i (de flesta?) regionerna. Min vän som berättade att det inte gjordes är specialutbildad sjuksköterska och har full koll på detta, men situationen kan ju ha ändrats även där, får vi hoppas.
Är fortfarande osäker på hur du fått för dig att jag på något sätt kopplat ihop 1 och 2 ovan. 1+2 = förstår inte hur samhället fungerar ... ja, ja, skit samma, men nu förstår du eventuellt vad jag menade.
ja, det vore ju onekligen konstigt att komma med ett kontrafaktiskt värdepåstående och dra växlar på ihopblandning mellan olika verksamheter - det är bra förslag du kommer med, men du är troligen sist på bollen och detta görs redan, det kan säkert variera med region och belastning för tillfället.
Om jag kommer ihåg vad som berättats på pressträffarna rätt så är inte alltid administrativ personal för registrering i systemen i tjänst under helger, det betyder inte att det andra arbetet inte fortsätter enligt plan.
Regionerna har en eller några smittskyddsläkare som troligen inte är direkt inblandade i vare sig utförande av testning eller kontroll att näringslivet eller annan verksamhet följer ansvisningar och råd, dagliga variationer i antalet smittade är mindre intressant än trender för dem och myndigheterna. Day-to-day work sköts av vårdpersonal, smittspårare, testpersonal, hälsoinspektörer som har mindre intresse av statistik för sina arbetsuppgifter
Allmänheten var tidigare i år oändligt less på dessa dagliga rapporteringar eftersom det inte var någon skillnad från dag till dag. Men visst vore det trevligt att kunna läsa rapporterna om läget varje dag - nu är det ju bara tis-fredag det uppdateras och pressträffarna är mer sällan.