klyban skrev 2020-12-10 16:41:54 följande:
FDFMGA skrev 2020-12-10 11:43:00 följande:
Vårdskulden betas av av den vanliga sjukvården eller i Stockholm ofta av inhyrd personal, i mycket liten utsträckning av intensivvården - så den förklaring du gav håller inte.
Jag tror inte för ett ögonblick att två tredjedelar av intensivvårdspersonalen är sjuk i covid-19.
Frågan som jag tycker borde ställas är hur den moderatstyrda regionen har lyckats schabbla bort nästan två tredjedelar av iva-kapaciteten på bara ett halvår.
Jag betvivlar att det finns någon annan region i Europa som på så kort tid har lyckats reducera sjukvårdskapaciteten så mycket som Region Stockholm. De flesta har förmodligen i stället byggt ut den.
www.aftonbladet.se/nyheter/a/2GRqGl/skoterska...Förstår jag detta rätt, i Region Stockholm har man minskat kapaciteten på antalet IVA-platser?
Om det stämmer, ska de skylla detta på regeringen med?
Både och har jag för mig.
Alltså tidigt i våras hade man 90 Iva-platser men när smittspridningen ökade så gick man ut och förklarade att dessa skulle fördubblas. Om du går in på
c19.se så kan du se att region Stockholm länge vårdade betydligt fler än 200 allvarligt sjuka på Iva.
Jag vet inte riktigt varför man gått tillbaka till normalläge. Region Stockholm har påstått att de aldrig slappnat av och att de har haft beredskap för en andra våg.
Varför man idag bara klarar av att vårda drygt en tredjedel av det antal man kunde vårda på Iva i våras vet jag inte, de förklaringar som getts här i tråden från kritikerna är förstås inte rimliga.
Jag gissar att det är ett antal faktorer som spelar in, men att huvudorsaken är regionens oerhört usla personalpolitik.