• FDFMGA

Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin

Padirac skrev 2020-12-05 20:29:29 följande:
    Vet inte om jag ska älska eller hata Hegeliansk logik   
    Bara den inte tillämpas inom matematik så är det helt okejGlad

Jag såg förresten att en av trådens kritiker tillämpade en variant i tråden om Samhällsnytt, Kent Ekeroths gamla kloak Avpixlat.

Tesen var den bild gammelmedia ger, antitesen Samhällsnytts omvärldsbeskrivning.

Syntesen var enligt coronakritikern att sanningen ligger någonstans mittemellan.

Den slutsatsen kan jag inte direkt omfatta, men det är säkert en uppfattning som inte är så ovanlig bland trådens kritiker. Det är ju heller inte så ovanligt med uppfattningen att det finns en sanning med stort S som döljs för folket - som t ex att Sveriges strategi i hemlighet är att vi ska uppnå flockimmunitetTomte
  • FDFMGA
    Padirac skrev 2020-12-05 22:46:03 följande:
    Mmm... pressträffarna och restriktionerna är väl då en del av konspirationen för att folket inte ska förstå hur det egentligen förhåller sig.  Media och staten mörkar tillsammans.. men det finns en del som sett bakom kulisserna 
    Drömmer

Hegel pratade ju om tidsanden/an eller zeitgeist och visst är det också tankemönster som finns kvar även om jag uppfattade Hegel som att han menade något ganska mer  konkret än hur begreppet används idag.

Här i tråden drivs ju lite olika antiteser till det verkliga smittskyddetsarbetet; att medias påstådda rubriker om att Sverihge arbetar efter flockimmunitet är sanning, att FHM inte arbetar vetenskapligt utan att allt drivs av Tegnell, att Sverige inte behlver styras enligt grundlagar och så verkar argumentationen från en del kritiker i sig grundas på Hegeliansk logik

Inte är syntesen sann, varken i fråga om verklighetens beskaffning eller i fråga om argumentens giltighet.
    Haha, den urgamla tesen är ju att land skall med lag byggas.

Kritikerklustrets antites tycks vara att land skall byggas utan lag.

Här finns det ingen egentlig syntes utom möjligen att det är himla dumt med lagar som man inte gillar för stundenGlad
  • FDFMGA
    Anonym (Proctor) skrev 2020-12-06 10:04:44 följande:
    Okunnighet må vara en sak. Några stycken har till exempel inte en aning om vilka gränser förbudet mot ministerstyre sätter. Herregud, en del tror att detta gör regeringen lika maktlös som kungen.

Jag har sett några som uttryckt att regeringen skulle kunna nyttja regeringsunderlagets riksdagsmajoritet till att uppdatera några lagar för att effektivisera pandemibekämpningen. Anhängarna tycker det är viktigare att låta liggande paragrafer ligga hellre än att försöka rädda liv.

Att du kallar människor du inte gillar för nedsättande uttryck är inte värt att ta på allvar överhuvudtaget?

Du godtar alltså inte argument från den som uppmanar till lagbrott. Blir jobbigt för den som hotar med våld om någon eldar upp fel bok.
    Det vore mig främmande att kalla människor för "nedsättande uttryck" eller andra öknamn, jag anser att det främst är extremister som sysslar med sådant.

Däremot så anser jag att det är en gammal god politisk tradition att sätta namn på åsiktskluster.

Den här tråden innehåller många exempel på när personer inte har förstått vilka ramar Sveriges samhällsskick sätter för pandemibekämpningen.
  • FDFMGA
    Anonym (ABC) skrev 2020-12-06 17:32:51 följande:
    Jag har länkat till den här texten tidigare, men det kom inga kommentarer den gången. Nu då? Alltså: Var vårens lag trots allt olaglig? Ifall inte, varför inte stifta en likadan igen?

www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/Kyp8bo/ingen-minns-att-regeringen-visst-kan-stanga-sverige

Är det bara jag som minns den tillfälliga ändringen av smittskyddslagen som regeringen med benäget bistånd av riksdagen baxade igenom i april?

Under tre månader hade regeringen rätt att göra allt möjligt.

Begränsa folksamlingar. Stänga shoppingcenter, barer, nattklubbar, stoppa bussar och tåg, lägga hamnar i respirator.

Lagen användes inte. Och den förnyades inte. Men inget av det hör hit. Det väsentliga för mitt resonemang är att de juridiska verktygen faktiskt existerar.

Och de står inte i konflikt med grundlagen. Det konstaterade det stränga Lagrådet innan lagen trädde i kraft.
    Jo,den tillfälliga lagändringen minns nog de flesta av oss.

Det finns till och med en tråd här på FL om den - där utgångspunkten är att regeringens avsikt är att införa diktatur. Somliga som är aktiva i den här tråden var även aktiva i den tråden.

www.familjeliv.se/forum/thread/80322565-regeringen-vill-ta-ett-steg-mot-diktatur
  • FDFMGA
    FuckGoggleAskMe skrev 2020-12-06 17:26:25 följande:
    Ok, så pangdemister är ett namn enligt gammal god tradition, och inte ett öknamn. Ok, då vet vi det. Tror att de du kallar pangdemister har tolkningsföreträde beträffande det. 

Hur vore det om regeringen fick tummen ur, och skrev om smittskyddslagen? Fast, nej, det vill de tydligen inte, för då kan dom inte skylla på den längre. 
    Jag tycker pangdemist är en bra beskrivning på ett förhållningssätt till pandemin.

Detsamma kan jag inte säga om coronanationalist i och med att så gott som alla svenska nationalister också är pangdemiker.

I händelse av att några av dina åsiktsvänner skulle råka läsa ovanstående, så innebär detta inte nödvändigtvis att alla pangdemiker är nationalister.

"Vi" förresten - är du fler än en?

För övrigt är det nog sällan jag använt benämningen på det sätt du påstår, alltså direkt utpekande, typ "du är pangdemist". Jag tror forumvärden försökte förklara skillnaden en gång utifrån motiveringen att det är skillnad att skriva "du är rasist" jämfört med "jag anser att dina åsikter är rasistiska på följande grunder...".
  • FDFMGA
    pyssel skrev 2020-12-06 20:09:18 följande:

@ménage à quatre

Så klart att "coronanationalist" inte kan vara lika bra som det mindre begripliga "pangdemist" för den som är coronanationalist. Med tanke på att anklagelser om populism och högerextremism genomgående har använts av de som hugger som kobror på minsta reflektion över eller ifrågasättande av myndigheters val och ståndpunkter under pandemin. För oss andra, ja. Coronanationalism är därför en självklar benämning på grindvaktarfenomenet att häckla och håna med tillmälen om extremism även de som står så långt ifrån SD och övriga vidare ut på extremkanten det bara går.

En forumvärd kanske låter passera om man inte skriver "Hen är i tillägg till coronanationalist en riktig påfågel" utan håller sig till att skriva "Uppvisar grindvaktarfenomen vid andras oliktänkande och hänfaller i debatten snabbt till känt påfågelmanér i ménage à quatre".

Antar att ditt inlägg främst riktar sig till mig även om det inte är adresserat såGlad

Nej, jag misstycker inte om någon kallar mig coronanationalist, inte ens om någon skriver att endast coronanationalister kan glädjas över att 7.000 personer dött i covid-19

Men visst kan jag uppskatta den intellektuella ansträngning och emotionella anspänning som kan få somliga att definiera benämningar på åsikter som öknamn samtidigt som de själva gör detsamma.

Och självklart uppskattar jag sådant som stärker min tes - att coronapopulismens uttrycksmedel, dess självförhärligande och dess snarstuckenhet innebär att utövarna med framgång och i synnerligen vänskapliga former kan tävla med andra varianter av populism.
  • FDFMGA
    AndreaBD skrev 2020-12-07 14:24:49 följande:
    Det är ju väldigt positivt! Undrar varför någon inte tyckte om ditt inlägg! Vill man inte höra något positivt alls? 
    I den här sortens trådar är gillandefunktionen ofta mer personrelaterad än innehållsrelaterad, så även om klyban bara skulle svara på frågan när sista dagen för skickande av julkort - som ska hinna fram till jul - infaller skulle han få någon eller några nedåttummar.
  • FDFMGA
    Anonym (man) skrev 2020-12-07 15:19:43 följande:
    I denna tråd sammanfaller innehåll och person ganska väl. Samma personer kläcker ur sig samma gamla vanliga ursäkter och floskler om och om igen...

Vad gäller klyban så är det som man bäddar får man ligga som gäller... gillar man att anklaga meningsmotståndare för att vara högerextremister så får man acceptera att det bemöts på samma nivå.
    Ja, det här är inte precis den första populisttråden jag deltar i.

Så du har helt rätt ur ditt perspektiv. klybans inlägg bemöts inte med en nedåttumme för dess enskilda innehåll utan för att han ogillas. Omvänt så gillar man inte främst enskilda inlägg utan personer.

Lite gulligt, egentligen - på sätt och vis, alltså gillandet sett till funktionen som klusterklister.
  • FDFMGA

För övrigt ligger medelvärdet för hela EU inklusive Storbritannien på 680 döda per miljon, det vill säga en aning under Sveriges värde på 698.

Ett nyttigt perspektiv om man klarar av att för ett ögonblick lämna pottkanten, det vill säga sargkanten som åskådare till NM i coronabekämpning.

• FDFMGA
    Anonym (man) skrev 2020-12-07 16:17:00 följande:
    Wow, vilken kreativ jämförelse...
    Hmm fåse nu... London rymmer nästan hela den Svenska befolkningen och ändå anser du att Storbritannien är bättre att jämföra med än Norge, Finland och Danmark Drömmer
    Är det EU som är obekant - eller bara att Storbritannien tillhörde EU fram till i år.

Jämförelsen avser alltså hela EU och Sverige ligger på ett genomsnittligt antal döda vara sig Storbritannien räknas in eller inte.

Jag är inte mycket för navelskådning eller NM i coronabekämpning, stundtals kan det vidga perspektiven om man lyfter blicken från den egna naveln.Skrattande
Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin