• FDFMGA

Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin

Pope Joan II skrev 2020-12-04 15:32:25 följande:
    Ja, det är verkligen onödigt och det borde därför Bergström ha avhållit sig från att göra. 

Själv är jag väldigt nöjd med hur jag uttrycker mig och besväras inte av att du tydligen tycker något annat. Det finns kanske rentav en hel solfjäder med åsikter om den saken likväl som det gör det om helt andra saker. 
    Förvisso blir det fredagskväll i kväll och då brukar aktiviteten inom vissa kluster vara hög.

• FDFMGA
    Padirac skrev 2020-12-04 22:05:29 följande:
    Wolodarski är inte en del av regering eller myndighet som ansvarar för strategin. 
    Haha, att Wolodarski pangat på mot Sveriges smittskyddsstrategi sedan pandemin började trodde jag alla som är intresserade av coronadebatten kände till. Men först nu verkar det alltså som detta gått upp för kritikerklustret.

Det ska bli intressant att se hur klustret reagerar om nyheten sipprar in att det inte bara är Sverige, Norge och Finland som är drabbade - utan att det är en pandemi där åtskilliga EU-länder drabbats hårdare än Sverige som ligger på ett EU-genomsnitt.

Men ett sådant sabotage mot Nordiska mästerskapen i nationalism skulle nog bara avfärdas som fake newsSkrattande
  • FDFMGA
    klyban skrev 2020-12-05 07:31:38 följande:

Ledsen men nej, inte på det sättet du framför det.
    Utan det handlade om vad en pandemi burkar hamna till slut, och mycket frågor kring detta.
    Vi har aldrig haft en flockimmunitesstrategi, inte ens någonsin.

Sverige har en helt annan strategi som går ut på att inte överväldiga sjukvården och tänka på andra delar i samhället.
    Och detta har varit solklart hela tiden, även har Tegnell & co upprepat detta hundratals gånger, även dessa månader du nämner.
    Hur kan man få det så fel?

Och jag som trodde Tegnell var lätt förstådd, uppenbarligen inte, eller vad är det som gör att du inte klarar av att höra vad de säger och varför man gör som man gör?
    Det är ju bara upprepat hundratals gånger och går även att gå in och läsa på FHM och där mer detaljerat vad vår strategi.

Så hur kommer du till en slutsats som inte ens existerar?
    Vi har aldrig haft en flockimmunitetsstrategi, först hade vi en smittspårningsstrategi, sen insåg vi att smittan var så utbredd och så tidigt att den strategin var inte längre hållbar och fungerande, och där gick man över till denna strategi vi har nu.

I mina öron låter det som du inte läst eller lyssnat på vad Tegnell & co ens har sagt och med tanke på ditt påstående.

Mm,och fortfarande är detta den förhoppning som väl alla länder har- att vi så småningom ska uppnå flockimmunitet tack vare vaccinen.

Men jag uppfattar det som att FHM är lite skeptiska till tron på flockimmunitet - att de verkar tro att vi aldrig helt kommer att bli av med coronaviruset.
  • FDFMGA
    Anonym (ABC) skrev 2020-12-05 12:16:03 följande:
    Nu tror jag att du missade poängen. Det här var alltså en nyhetspodd från Finland. Från den 3 december. Sveriges strategi är inte en toppnyhet i Finland, man brukar inte diskutera den i var och varannan nyhetssändning. Nu lyftes den fram på det här sättet, alltså så att finländarna fick lära sig att Sveriges strategi bygger på idén om flockimmunitet.

Den senaste tiden har det dykt upp lite flera artiklar om läget i Sverige. T.ex. följande:

www.hs.fi/ulkomaat/art-2000007661896.html

Suomi on epätavallinen maa, sanoi Tegnell ja nosti esiin kolme asiaa ? Tarkistimme faktat

Finland är ett ovanligt land, sade Tegnell och lyfte fram tre faktorer - Vi granskade faktan

Tyvärr kommer jag inte åt artikeln, men den här rubriksättningen tyder på att man anser att Tegnell inte hade helt rätt i sina påståenden.

Kanske finsk media borde bjuda in Tegnell så att han kan korrigera alla missförstånd? Norges Frode Forland och Finlands Mika Salminen skulle kunna delta också, så att det skulle bli en ordentlig vetenskaplig debatt om för- och nackdelar med handtvätt, vädring, munskydd, smittspårning, testning, karantän, nedstängningar och alla möjliga andra åtgärder som man (Tegnell) inte vet om de har någon effekt på smittspridningen eller inte.
    Inte alls, jag har inte glömt att du skrivit att du bara har tillgång till svenska gratissajter som aftonbladet.se, men om man inte begränsas till gratissajterna så är det ingen nyhet att DN i allmänhet och Wolodarski i synnerhet sedan pandemins början varit kritiska till Sveriges strategi.

Jag förstår att ditt perspektiv är och väl måste vara Finlands eftersom det är där du hör hemma, men mitt perspektiv är inte NM i coronabekämpning - det kommer för  övrigt Norge att vinna i och med att norrmän i nationalistisk yra alltid siktar på vinst medan Finland nöjer sig med att besegra Sverige - mitt perspektiv är de svenska omständigheterna och om jag ska jämföra jämför jag med EU.

Ser man till de hårdast drabbade länderna i EU så har de de alla redan från början försökt begränsa smittan med symbolpolitik och långtgående restriktioner - utan att lyckas.
  • FDFMGA
    Padirac skrev 2020-12-05 12:52:28 följande:
    Min erfarenhet är att 'Finland i allmänhet' nöjer sig med att Sverige förlorar - inte att Finland vinner.  En svensk förlust är större än varje finsk seger.

Då jag klev in på ett av våra finska kontor dagen efter Finlands vinst mot Sverige i hockeyVM gick det att skära genom stämningen med kniv, inte av finsk gädjeyra över sin vinst - utan av skadeglädje över svensk förlust. 

Jag brukar ju säga att vi har mycket att lära av Fnland,  men just detta är inte en av de sakerna 
    Det är nog inte bara finländare som nöjer sig med att Sverige förlorar även svenska nationalister brukar ha den inställningen.

Inte sällan uttryckt utifrån inställningen att det måste bli först värre innan svenskarna till slut får nog och som en man - eller ett folk - kastar av sig den politiska korrekthetens ok, spränger åsiktskorridorens trånga väggar - och återupprättar Bullerbyn.

• FDFMGA
    Padirac skrev 2020-12-05 13:15:05 följande:
    Inte visste jag att hockeyvm var ett mästerskap där etniciteten var avgörande i kampen. Jag trodde i min enfald att det var landets hockeylags förmåga till vins det handlade om.

Men om du vet bättre och vet att landskamper är en fråga om etnicitet så får du sälla dig till de där du skriver om i ditt inlägg, etnonationalister alltså
    Eller också bara ett exempel på hur illa man kan fäkta om man slarvat med det teoretiska.

Men nog kan jag tycka att man borde komma ihåg skolans historieundervisning - ser man till den borde det inte vara så svårt att förstå den lite speciella relation Norge och Finland har till Sverige.

Men det finns ju folk till alltGlad
  • FDFMGA
    klyban skrev 2020-12-05 13:22:32 följande:

Var det inte FHM som pratade om att vi kommer ha problem upp till 10år med COVID-19?

Det är faktiskt makalöst att man inte greppar att vi ingen flockimmunitet har, och enda man kommer med med den minsta substans.
    Det är en mailkonversation där man diskuterar flockimmunitet, och de som tar upp denna mailkonvo förstår inte det är en förutsättningslös diskussion och där man stöter och blöter olika scenarion med varandra.

Men med "proffs" på missförstå, så tror de att det är en flockimmunitet vi har som strategi.
    Men saken är att det har vi aldrig haft, däremot diskussioner om den i andra änden om ett par år kanske.
    Sen är ju det inte alls säkert att vaccin kommer skydda de äldre ändå, för vi vaccineras normalt ändå och med svåra överdödligheten vissa år.

Att förstå att FHM:s strategi aldrig har varit att Sverige ska uppnå flockimmunitet, med eller utan vaccin, kräver inte bara ett visst mått av intellektuell förmåga utan också att man kan eller vill förstå det man läser.

Där kan man ana att det brister en smula för somliga. Det budskap dessa framför - eller snarare ältar - är ju att Sveriges strategi är flockimmunitet och att det är ut detta perspektiv FHM:s rekommendationer ska ses - alltså avsaknaden av munskyddstvång och drastiska restriktioner har till syfte att gynna strategin, det vill säga att uppnå flockimmunitet.

Förhoppningsvis kommer vi att lära oss leva med SARS-CoV-2, få fram vaccin som i första hand skyddar riskgrupperna  och att dessa kommer att få vaccinera sig återkommande inför säsongsutbrotten.
  • FDFMGA
    Padirac skrev 2020-12-05 13:32:57 följande:
    Samma speciella relation är inte heller helt frånvarande i de sydligaste delarna av Sverige - 350 år är en kort tid i folkminnet.

Eller flockminnet som ju kan se lite olika ut beroende på vilket kluster man ingår iSkrattande
  • FDFMGA
    Anonym (ABC) skrev 2020-12-05 14:40:13 följande:
    Sverige lyckades ju bra i våras, tycker i varje fall svenska myndigheter och politiker. Tycker du det också? Och nu då? Är Sveriges strategi fortfarande att betrakta som lyckad, om man ser till smittspridningen, belastningen på sjukvården och de införda restriktionerna? Tycker du att man borde öka eller minska på restriktionerna, eller ligger de precis rätt?
    Nej, det tycker jag inte.

Men jag ser ju andra förklaringar än du gör till att vi drabbades så hårt i våras.

Och som svar på din fråga om jag tycker att vi lever i den bästa av folkhälsomyndighetsvärldar: Nej, det tycker jag inte. Om de nuvarande restriktionerna är korrekta kan jag inte bedöma, jag saknar facit och i de facit som finns till tidigare fattade beslut så saknas redogörelser för orsak och verkan.

Men som en personlig reflektion kan jag tycka att det senaste beslutet om nedstängning av gymnasierna borde ha kommit tidigare eller inte alls.
Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin