Anonym (sant) skrev 2020-05-16 23:10:10 följande:
Jag är osäker på flockimmuniteten i Stockholm. Bortsett från de där som syns i media på uteserveringar så tror jag att en stor grupp människor också blev rädda när smittan ökade kraftigt i Stockholm och i samband med detta så kom mer negativ information också i media.
Jag bor inte själv i Stockholm, men känner en del där eftersom jag bott där och har familj där, ingen har hittills varit sjuka av dem, mina gamla vänner jobbar hemifrån, min familj håller sig hemma då de är äldre.
Jag tror färre haft smittan än man tror, även i Stockholm. Hade verkligen varit en idé att börja testa många så man får någon slags överblick.
Och jag bor i Stockholm och ser dagligen hur människor rör sig här. Jag ser förstås inte de som håller sig isolerade, men jag märker ingen skillnad mot tiden före epidemin, med undantag för restauranger och t ex Ica där de flesta är noga med att stå efetr skyddsmarkeringarna i köerna till kassorna, medan andra glatt kryssar igenom de glesa körna och ute i affären är allt precis som det alltid varit.
Sarscov2 måste ha en mycket låg smittsamhet om inte många av oss redan smittats. Jag tror inte som du att den mycket begränsade försiktighet folk här visar är tillräckligt för att smittan ska sjunka undan, utan att den reella orsaken till detta är att en ganska stor del av befolkningen är immun - och då i synnerhet den del av befolkningen som inte isolerat sig.
Och det måste ju vara just den mest önskade effekten - alltså att en osmittad persom som måste uträtta ett ärende i folkvimlet möter just de personer som har störst sannolikhet att vara immuna, det vill säga inte vara smittssamma.
Men föralldel, ett scenario att sarscov2 inte längre är lika smittsamt som det ursprungligen var vore naturligtvis optimalt - men jag är rädd för att det är önsketänkande. Visst kan man tänka sig mutationer hos viruset som innebär lägre smittsamhet men en sådan mutation borde innebära en evolutionär nackdel.
Jag tror snarare på motsatsen - att en sannolik utveckling över tid är att viruset blir mer smittsamt men också mindre farligt.