Inlägg från: Pope Joan II |Visa alla inlägg
  • Pope Joan II

Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin

Jag blir så nyfiken när jag läser i DN idag att Gävleborgs utvidgade restriktioner införts i samråd med FHM - jag undrar verkligen hur det resonemanget gick. Munskydd ska nu bäras hela tiden i kollektivtrafiken och i situationer där nära kontakt i inomhusmiljö inte går att undvika. 

• Pope Joan II
    pyssel skrev 2021-02-22 17:59:21 följande:

Nu ökar det i Sälen också.

Ja, det är ju exakt det man reagerar på - att förutsägbara negativa konsekvenser ändå inte leder till annat än samma "strategi" och samma "uppmaningar" (med viss modifikation gällande Tegnells i princip direkta uppmaning till stockholmare att åka till fjällen, den är väl ny i alla fall. Vanligtvis brukar han väl säga något om att man ska "tänka igenom" sina resor). 
  • Pope Joan II

Region Skåne rekommenderar distansundervisning för högstadiet och gymansiet under vecka 9. 

• Pope Joan II

Så nu nära ettårsdagen av det första svenska fallet av Covid-19 ska vi (i Stockholm) bära munskydd i affärer, hos hårfrisören, på apoteket, i kollektivtrafiken på alla tider och på arbetsplatserna. 

Då måste alltså FHM anse att kunskapsläget förändrats då, det får man väl anta att de kommer att utförligt redogöra för på presskonferensen. 

• Pope Joan II
    Pope Joan II skrev 2021-02-23 13:51:21 följande:

Så nu nära ettårsdagen av det första svenska fallet av Covid-19 ska vi (i Stockholm) bära munskydd i affärer, hos hårfrisören, på apoteket, i kollektivtrafiken på alla tider och på arbetsplatserna. 

Då måste alltså FHM anse att kunskapsläget förändrats då, det får man väl anta att de kommer att utförligt redogöra för på presskonferensen. 

Efter att ha lyssnat till presskonferensen så är jag benägen att tro att de regionala skärpningarna av restriktioner och rekommedationer som skett i samråd med FHM i själva verket har skett i "samråd" med FHM.
  • Pope Joan II
    pyssel skrev 2021-02-23 17:46:09 följande:
    Snabbscrollade pressträffen nu på svtplay men hittar inte.. När i sändningen var detta?
    Du fick den av ABC.
  • Pope Joan II
    Anonym (ABC) skrev 2021-02-23 18:42:53 följande:
    www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsarkiv/2021/februari/inbjudan-till-presstraff-om-covid-19-23-februari-2021/

53-54 minuter

?Det diffar på flera tusen. - - - 7100...? Sedan blev han avstängd mitt i en mening.

Det förblev också oklart om den italienska varianten kom åt att spridas i Sverige i våras eller inte. Tegnell kunde inte förklara varför FHMs egna rapporter inte verkar stämma överens med det som har sagts i media.
    Ja, det var väldigt synd att han inte fick ställa färdigt frågorna och föra fram sitt resonemang kring dem. 

Över huvud taget väldigt märkligt att det aldrig avsätts nog med tid för att journalisterna ska få ställa sina frågor. Dessutom under all kritik att det så sällan sker någon återkoppling från myndigheternas sida rörande sådant de bett att få återkomma om. 
  • Pope Joan II
    FuckGoggleAskMe skrev 2021-02-23 20:18:20 följande:
    Ja, nu säger kanske kunskapsläget att svenskar inte pillrar på munskydd och sprider smitta genom att använda dem, så för att plana ut den berömda kurvan börjar det tillämpas saker som andra använt i ett år. 
    I stället för att utplana, borde det satsas på att utplåna. 
    Nä nä. Det sades inget i den stilen. FHM genom Tegnell har samma syn på munskyddsanvändning nu som de haft hela tiden. 

Regionernas egna smittskyddsläkare uppenbarligen begs to differ. De är väl också närmre personalen, och de senare kan ju inte orka med situationen över tid. 
Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin