Padirac skrev 2021-12-23 16:20:28 följande:
Jag har från mina hemtrakter som barn erfarenhet från en österrikisk alternativrörelse - nu är det mer än 35 år sedan jag bodde där men genom de kontakter jag har kvar så vet jag att också denna rörelse förändrats, men inte i grunden. Tyvärr sprids en del allvarliga sjukdomar iom vaccinmotstånd och fortfarande har många av de som verkar inom rörelsen en 'naiv' - i betydelsen barnsligt okunnig - förståelse av sjukdomar och kroppen och inte minst om barn som levande människor med känslor och förmågor. De är inte profeter i sin egen stad om jag säger så.. fortfarande många barn som far illa
Då de kom inflyttandes bar de sandaler, yllemössor och ett lakan på sig på sommaren och odlade hasch-plantor på gräsmattan nedanför sina fönster i hyreshusen - men det är en parentes ()
Jag hittar inga direkta siffror på vilken nivå at societal trust som finns i Österrike, men siffror som liknar Italien och andra Europeiska länder i krokarna - långt från de siffror som presenteras för Norge, Finland, Danmark och Sverige. Det finns ett omfattadnde ömsesidigt förtroende mellan 'staten' och medborgarna i de skandinaviska länderna som säkerligen och enligt uppgifter i diskussionen om åtgärders effektivitet spelar en stor roll, ett förtroende som inte finns i andra delar av Europa i samma omfattning.
Det finns som alla känner till en mindre grupp bland invånarna som inte känner detta förtroende och därmed har en annan grundsyn på myndigheternas arbete och myndigheternas bakomliggande motiv - en del presenterat av deltagare i tråden och i många andra trådar på samhällsdelen på FL. Det sägs finnas kopplingar mellan graden av lägre förtroende och önskad nivå hårda efterlevnadskontroller (straff, böter, kontroller) - därför undrade jag om du visste någonting mer om hur det var i Österrike med detta.
God Jul FuckGoggleAskMe
Än är undrens tid inte förbi, jag ser inget att reta upp mig på i ditt inlägg och håller t.o.m. med dig.
I Österrike går man inte mot röd gubbe på övergångsställena, även om det inte syns till varken bilar eller poliser. Det är dessutom belagt med böter om man gör det. Däremot, att tex dricka ett glas vin för mycket och köra bil, det går bra, ingen misstycker. Blir man stoppad av en polis kanske man har ett så trevligt samtal med polisen att polisen ser genom fingrarna med detta. Fast träffar man en strikt polis åker man naturligtvis dit.
Påbjuder myndigheterna att man ska visa covidpass på restauranger, är det på de flesta restauranger så att man kommer dit och möts av hej, välkomna, visa mig passet. Utom på vissa ställen där man inte skulle drömma om att efterfråga pass från stamgäster. Man får bryta mot flertalet lagar med andras goda minne, så länge ingen annan ser det.
Så visst är det inte samma sak som i Sverige, där man ivrigt följer alla lagar och litar väldigt mycket på myndigheter och regering.
Det finns många alternativa och experimentella rörelser inom ett flertal områden, på gott och ont. Kanske kopplingen lägre förtroende för myndigheter och effektivitet av böter stämmer.
Jag tror att motståndet mot vaccin bottnar i att alla österrikare innerst inne har en liten alpbonde som drömmer om mormors örtsalva, hembryggt öl och en flexibel inställning till myndigheterna.