• Aniiee

Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin

Är det fler än jag som känner att världen spelar whack-a-mole just nu?

Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • Aniiee

Jag vet inte vad Mike Ryan menade, men det jag menade är situationen många länder finner sig i att mer eller mindre försiktigt lätta på restriktioner, se viruset öka igen och, whack! landet stänger ner igen. 

Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • Aniiee
    Pope Joan II skrev 2020-07-15 17:01:05 följande:

Bra av Thomas Gur i GP i dag.

Vad skev han? 
  • Aniiee
    Pope Joan II skrev 2020-07-15 17:42:30 följande:
    www.gp.se/ledare/knappast-ödet-som-ligger-bakom-smittskyddshaveriet-1.31272228
    TY =)
  • Aniiee
    FDFMGA skrev 2020-07-16 17:20:55 följande:
    Nu tror jag iofs inte att usla rutiner inom äldreomsorgen i första hand beror på ekonomin utan på uselt ledarskap och obefintligt ansvarstagande.
    Säg inte det.... Min kommuns budget, social omsorg (äldre och funktion) 2 miljoner back, övriga bugetposter sammantaget, ca 60 miljoner plus, sparbössa 84 miljoner plus.

Visst fan beror usel omsorg på ekonomi, i alla fall i min kommun. Man måste nämligen använda pengarna om man sa ha saker som bra ledarskap.

Men ja ja, det är ju min kommun....
  • Aniiee

På tal om masker, lite curiosa, bara för att kanske lätta upp stämningen lite:

">

• Aniiee
    Dr Nail skrev 2020-08-01 11:02:59 följande:

Varje dag nu rapporter om helt barbarisk trängsel och likgiltighet inför rekommendationerna överallt, speciellt på krogar och i affärer, men speciellt i kollektivtrafiken.

Vad har hänt med Sveriges "goda möjligheter till social distansering"?

Ironiskt nog tror jag att vi som är mest kritiska mot FHM är också de som är bäst på att följa FHMs rekommendationer.

Dock ser man positiva signaler i form av personer med masker. Det betyder att det trots allt finns lite folkvett i denna nation. Ett enkelt medel att skydda både omgivningen och sig själv (bara en sån sak att man blir mindre benägen att röra sig i ansiktet) är ändå inte för mycket begärt.

Och trots trängseln ser vi ingen ökning av covid-19-fall. Inte än i alla fall.

Vad gäller masker så trot jag att en del fått in i sina tjocka skallar att ingen rekommendation =/= förbud. Folk har helt enkelt fattat att vill de ha masker så står det dem fritt.
  • Aniiee
    klyban skrev 2020-08-01 15:42:52 följande:

Vi kommer få många utbrott till, men folk borde inte packa sig som de gör ibland.
    Men jag bara antar folk är frustrerade och vill ut och konsumera.
    I dessa tider borde man röra sig till ställen som normalt inte har några personer.
    Och det finns en hel del smultronställen i Sverige man kan åka till, alla är inte populära.

Vi kommer nog se en puckel sensommar eller efter sommaren, det är inte logiskt att tro annat och med den ökade rörelsen.

Än så länge tror jag ingenting alls. Det enda jag gör är följer och kommenterar nuvarande läge och utveckling. 
  • Aniiee
    KlantSmurfen skrev 2020-08-01 15:43:16 följande:

This mask should be used as a complement to the recommended protection and hygiene measures and following social distancing rules, essential for the control of COVID-19. The following instructions are recommended for the correct use of the mask:

1. Wash your hands with soap and water or an alcohol-based solution before putting on the mask.

2. Put on the mask with the inner face facing your face, and the outer face facing out.

3. Fix the mask by placing the rubber bands behind your ears.

4. Make sure that the mask fits well in your nose and chin area, in order to guarantee total protection.

5. Press on your nose area to perfectly Press on your nose area to perfectly adjust the nasal clip and thus guarantee total comfort during its use.

6. You should not touch your mask while you are wearing it. If this happens, you must wash your hands immediately. Note: If you accidentally get the mask wet, replace it with a dry one as soon as possible. The wet mask must be washed before being reused.

7. It is recommended to use each mask for a maximum period of 4 hours a day, and the mask should be replaced with a new one at the end of that period or as soon as it is damp. The removed mask must be washed before being reused.

8. The mask must be removed from the back (not touching the front of the mask), by holding the rubber bands. At no time should the mask be kept around the neck to be reused.

9. The mask must be placed individually in a closed plastic bag, until it is placed in the washing machine.

10. You must wash your hands again at the end of the use and handling of the mask.

Limitations on use: This mask is not a medical device. It does not comply with the regulation for surgical masks (regulation EU/2017/745) or for personal protective equipment (regulation EU/2016/425). The mask should be used when completely dry after washing - a wet/damp mask decreases the protection of the mask. The mask can only be used by someone else after washing (according to cleaning instructions). If you accidentally get the mask wet, replace it with a dry one as soon as possible. The wet mask must be washed before being reused.

Care and cleaning: The mask must be washed before reuse. Protection of the mask is only guaranteed if you follow the cleaning and maintenance instructions below:

The mask must be stored in a dry environment and protected from potential contamination. The mask must be washed before its first use; In case of defect or damage do not use the mask, replace it with another one. At the end of the mask?s lifecycle, you should wash the mask under the conditions defined in this section and after washing it must be discarded as non-hazardous fabric waste - if you choose not to wash the mask, you should discard it as biological waste; These masks must be used for a maximum period of 4 hours, and must be changed whenever they are damp. They should also be washed using a complete washing cycle of at least 30 minutes with detergent, and can only be used after being completely dried. The mask should not be fully folded in the region of the nasal clip in order to prevent it from being damaged.

Funktioner

Hygienic finish:
    Contains active 3-(Trimethoxysilyl) Propyl Simethyloctadecyl Ammonium Chloride in a nonflammable solvent. This will form a durable film that offers excellent broad-spectrum antiviral, antibacterial and antifungal protection for a wide variety of surfaces.
    The treated fabric structures are safe for human contact and friendly to the environment. In addition it is resistant to leaching, does not migrate and, chiefly, is not consumed by microorganisms. This product does not contain any organic compounds or other organometallic compounds.
    Pathogens found to be killed or deactivated by 3-(Trimethoxysilyl) Propyl Simethyloctadecyl Ammonium Chloride: Gram Positive Bacteria Reference; Gram Negative Bacteria Reference; Viruses Reference; Fungi, Algae, Mould, Yeast, Spores Reference

Protection System with 3 Layers:
    100% Polipropylene composition.
    FIRST LAYER COMFORT: Dry sensation, Fast drying, High porosity, Reduced friction.<br>
    SECOND LAYER FILTERING: Low porosity, High retention of contaminating particles in both directions; Impermeable to liquids.
    THIRD LAYER WATERPROOFING: Impermeable to liquids, High porosity, Breathable.

www.hhworkwear.com/sv_se_ww/hh-ww-face-mask-79588
    6, 7, och 8 är folk extremt, notoriskt dåliga på. inte bara i Sverige utan även i till exempel Japan, där masker nästan är mode. Kankse just därför, förresten, det är mode, inte smittskydd....

Jag har varit en sväng till affären idag. Observerade ungefär 20 ansiktsmasker av kirurgmodel. 5 av dessa drog i sina masker hela tiden (inte i banden), up och ner, upp och ner, som om de vore läsglasögon. 3 pysslade med fingrarna innaför sina masker. 2 drog ner sina masker för att prata med personal. 2 för att ropa på kidsen och 1 nös i sin mask helt utan andra skyddsåtgärder sså som att hålla för/nysa i armvecket eller byta mask efteråt.

Höjden var ändå tjejerna som kom in, drog åt sig en kundvagn (i handtaget, med bara händerna), spritade ner hela kundvagnen med handsprit och några servetter UTOM handtaget, stoppade undan handspriten utan att sprita sina egna händer (mer än som kom på dem när de jobbade med vagnen), och sedan stod och höll i vagnens handtag i turordning medan en i taget satte på sig en mask. Snacka om onödigt arbete.
Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin