BF Januari 2021
Vad skönt att du varit inne och tittat upp det hela! Känner du sammandragningarna eller syns de bara på Ctg?
Vad skönt att du varit inne och tittat upp det hela! Känner du sammandragningarna eller syns de bara på Ctg?
Känns inte som det är många dagar kvar för dig :))
Tack
Är på förlossningen nu och vi blir kvar till barnet är fött då mitt vatten gått och jag är i v 36+5. Vattnet rinner då och då men inga riktiga värkar än. Hoppas det kommer igång!
Skönt ändå att du får vara på förslossningen. En annan fick åka hem och avvakta allt
Har mitt planerade snitt imorgon så då är det dags för mig med. Lite pirrigt när man vet vilken dag det blir
Skönt att veta ändå att det är dags, här går man bara å letar tecken på att det äntligen ska dra igång haha. Lycka till imorn : D
Inget nytt som hänt för dig ?
"Liten" update:
Hade BF i fredags men ingen bebis tittade ut. På lördagskvällen fick jag teckningsblödning och därefter började oregelbundna värkar som under natten övergick till regelbundna värkar, som kom ungefär var 5:e-4:e minut. Sov såklart ingenting då dessa värkar var såpass jobbiga att det inte gick att somna. Kontaktade förlossningen tre gånger och vid tredje samtalet vid 8.30-tiden igår fick vi komma in på kontroll.
Jag var 3 cm öppen och hade värkar och de velade mellan att skicka hem mig eller låta mig vara kvar då jag var på gränsen. Turligt nog så fick jag stanna kvar och jag är så tacksam för det då jag hade väldigt ont. Efter en väldigt lång dag med långt öppningsskede (mina bästa vänner är lustgas och epidural) och långt utdrivningsskede så föddes igårkväll en välmående liten kille :)
Nu är vi hemma och han ligger just nu och småsnuttar:) Underbart!!!
Hade bf 17/1, men lillebror föddes 5/1. Allt gick ju bara jättebra och tre dygn senare fick vi åka hem.
Födde tom utan smärtlindring! Vill slå ett slag för badkar, jag sa till bm att det inte var så viktigt, men badkarsrummet var ledigt, så hon tog det. Det var verkligen jättelättnad att gå ner i badet när det var som värst. Hann inte vara där särskilt länge, plötsligt kom krystvärkarna! Födde stående, min man höll om mig och stöttade mig. Helt fantastiskt bra, för då kunde jag borra in ansiktet i hans hals och hans lukt får mig alltid lugn. Men han erkände att det var riktigt tungt för han, för jag la all vikt på honom när värken kom. Fyra värkar, så var han ute!! Gick jättesnabbt!
Tack ni är snälla som försöker uppmuntra mig haha, det är första ja. Man är ju bara så less på det här nu att man letar efter minsta tecken och vill så gärna ha bebis här nu!
Sonen låg i säte, vikt uppskattad till 4500gram, vändningsförsök misslyckat. Dottern akutsnitt pga syrebrist efter 2 dagar med värkar o vara öppnade mig 3 cm.. så denna gången fick jag inte föda på annat sätt än med kejsarsnitt.
Ut kom en liten pojke kl 8,32 idag. Eller ja liten 4200gram o 53cm lång
Igår föddes vår fina tjej 23.41!
Slemproppen och vattnet gick 05.30
Vi blev inskrivna 09.00 på förlossningen eftersom jag va i v 36+5.
Värkarna började inte förän 19.00 och vid 22.00 var jag öppen 5cm och vi kom in på ett förlossningsrum. Hann inte få EDA, men fick bäckenbottenbedövning. Krystade från 23.25 och födde dottern 23.41
3214g och 48cm
Eda tar nog väldigt olika. Hon jag delade rum med på bb tyckte inte edan hade tagit helt, bara halva kroppen.
På mig tog den ju bort värkarna helt fram till att de skruvade ner den för att värkarna skulle komma igång. Men jag hade föredragit att känna samma pressbehov första gången som jag gjorde nu. Sist fick bm instruera mig att pressa. Tänker att det kanske var edan som gjorde att jag inte kände det sist. Till er förstagångs vill jag säga att tänk på att när det är som jävligast, då är det nästan klart, då blir det inte värre. Precis när det gör så ont att man börjar få/får panik, då blir det inte värre. Det önskar jag att jag hade vetat första gången. Jag var mycket lugnare nu eftersom jag visste det. (Men var ganska borta ändå) Krystvärkarna är annorlunda och allt man tänker på är att få pressa.
Återbesök hos BM idag för mitt blodtryck. Något bättre, 120/85 mot tisdagens 130/90. Fortfarande spår av äggvita i urinen. Tog också massa blodprover i tisdags, de visade på en liten ökning av andel vita blodkroppar vilket kunde tyda på urinvägsinfektion tydligen, så nytt urinprov imorgon bitti som ska på odling. Bebisen är helt fixerad nu och magen har sjunkit lite.
Har en del sammandragningar både på nätter och dagtid men det är framförallt nattetid som de känns ordentligt. Fick ny tid på måndag för blodtryck men kan även bli aktuellt med gynudersökning och eventuell hinnsvepning då.
Är i v 37+6 idag .
Hur går det för er andra ?
38+2 och inte mycket nytt. Magen är sisådär, sammandragningarna har definitivt blivit lite starkare. Vaknade här om natten av en som tog ordentligt. Men de är sporadiska och blandade med mina gamla vanliga som jag haft sedan andra trimestern. Så det är bara att avvakta tills nästa besök på BF om jag inte skulle kicka igång innan dess. Har väl, till mitt förtret, börjat acceptera att jag kommer gå över BF, kanske till och med till igångsättning vid 41+1-2 som jag blivit lovad. Segt, men inte så mycket att göra åt haha
Haha ja jag har också börjat förlika mig med att jag kommer få gå fram till bf eller längre. Hoppas ju varje dag att något ska se samtidigt så är det så himla nära så om bebis kommer idag eller om tre fyra veckor, ja det känns okej oavsett, för det är inte längre 9 månader kvar :) men nog är man trött på att vara trött å tung !
Jag har BF 24 jan.
Jag har varit lösare i magen de sista 2 veckorna och tömmer magen varannan dag. Tänkte att du är det dags när som nu i 2 veckor haha.
Har mer eller mindre konstant mensvärk och mycket sammandragningarna. Fortsätt tryck neråt, så pass att underlivet värker. Och konstant ryggsmärta. Börja bli tröttsamt att inget händer...
Har ni andra tagit reda på kön och bestämt namn?
Vi har tagit reda på kön men namn ändras från dag till dag känns det som hehe.
Hallå ! Jo då ha de e ingen urinvägsinfektion, heller ingen äggvita i urinen idag jippi ! Men blodtrycket ligger där på 130/90 hela tiden ändå. Inget jag märker av dock.
Haft en del onda värkar på morgonen, sådär sjukt ont som mensvärk kan göra, sen slutar de med molvärk, så har jag aldrig haft förut !
Iaf så hade jag gått ner lite i vikt sen förra veckan och det var ganska vanligt när det var nära förlossning sa hon. Vi gjorde även en gynudersökning, fatta jag de hela rätt så va bebben väldigt långt ner så hon peta den på huvet haha. Tappen hade mjuknat men var ändå bakåtriktad fortfarande så hon kunde inte komma åt ordentligt för att göra hinnsvepning.
Fick ny tid på torsdag för koll av blodtrycket, om vi ses då sa hon.. hon trodde de va ganska nära till att något ska ske.
Efter jag varit där så har de onda värkarna fortsatt, de är såpass att jag inte kan prata mig igenom dom men hjälper med kontrollerad andning iaf. Efter toalettbesök så hade de också kommit en del slem !
Var på kontroll idag, och fick gjort hinnesveppning och insåg att det är samma smärta jag känner när det svider till i underlivet varje kväll....Hoppas det ger effekt, hon var rätt brutal.
Var jättemjuk och hon kunde känna huvudet hehe, öppen 1-2cm.
Linhan89 hur går det för dig?
I natt kom slemproppen. Och jag har haft förvärkar hela natten och även nu, inte så det gör jätteont men tillräckligt för att inte kunna sova. När jag väl somnat har jag vaknat av dem...
Då frågan är om man våga hoppas något händer idag...
Hej på er ! Här gick de verkligen undan på måndagen!
Vid kl 17 fick jag som en första värk som gjorde riktigt ont, det höll på så ett tag så efter vi ätit så hoppade jag i badet mellan 6-7 för lite smärtlindring, kom regelbundna värkar med ca 3 minuter mellan men längden på dom varierade fortfarande. Steg upp ur badet och vid halv åtta så va de fortfarande så, då hade de ju ändå hållit på 2,5 timme med regelbundna värkar , så ringde förlossningen och de tyckte vi kunde komma in trots allt då vi har 12 mil dit. Vid nio halv nio kom sambon hem å då låg värkarna på ca 2 minuter mellan och alla va runt 60 de sekunder, fortfarande va jag ganska lugn å tyckte att de nog inte va någon brådska men att vi ändå skulle åka, haha man ville ju inte åka in i onödan då det oftast tar så lång tid för förstföderska. Bilresan var fruktansvärd , värkarna gjorde riktigt ont och jag upplevde att jag inte fick någon vila mellan dom, först då börja jag ana att de nog va ganska så långt gånget, 22:14 så hade vi 2 mil kvar till förlossningen och fick krystvärkar i bilen, sa till sambon att ringa förlossningen och förbereda dom för jag kommer aldrig kunna gå in, de stod redo med båren när vi kom fram.
Väl inne i rummet och undersökning så va jag helt öppen och de va bara att krysta på sa dom ! Helt sjukt ! Två timmar med krystarbete och lustgas så kom hon 00:48 , världens finaste tjej med massor av brunt hår, 3455 gram och 52 lång! Vi hade ju inte kunna åka in en minut senare i princip haha.
Allt såg bra ut med både mig och bebisen, mitt blodtryck va normalt redan när vi kom in och höll sig så under resten av mätningarna så vi fick åka hem 9 timmar senare. Så skönt nu kämpar vi på med att försöka få till amningen så blir det återbesök imorgon :)
Tack ! Hur går det för dig ?
Grattis!
Bara jag kvar då, tror jag.
Tack, Cykelstöld och NurseMom! :)
Jag känner med dig, Jan 2014. Känner igen min förra förlossning och det var så tufft.
Känn dig inte misslyckad, du kan ju absolut inte hjälpa att din situation ser ut som den gör. Var snäll mot dig själv!
Så synd att de andra förlossningarna var fulla men bra att din sambo får vara hos dig där du är.
Styrkekramar till dig, hur som helst kan det inte vara långt kvar nu om de kanske sätter igång dig. Lucka till!
Kämpa på ! Nu är säkert bebben här :)
Hon kom imorse, 3315g och 51cm lång.
Extremt jobbig igångsättning som var tuff och slutade med att jag förlorade över 1 liter blod och lillan hade navelsträng runt halsen. Blev sydd och nu på BB för extra kontroller.
Lillan mår bra och det är ändå det viktigaste!
Någon annan som har besvär efter förlossningen?
Mina fötter är mer än dubbelt så stora, vätskefyllda.