• Anonym (TS)

Hjälp! Bilda bonusfamilj utomlands? (Långt inlägg)

Anonym (Sofia) skrev 2020-04-23 15:28:24 följande:

Jag tycker det låter som en helt fantastisk chans som man säkert bara får en gång i livet! Eftersom era ex är positiva och så även ni skulle jag definitivt flytta. Är ju inte för evigt och skulle det inte fungera kan ni alltid flytta hem, är ju inte ett krav att stanna hela tiden utan din sambo kan ju troligen säga upp sig eller avsluta uppdraget i förtid om ni har stark anledning till det. Angående graviditeten måste du nog lyssna på dig själv och vad som känns bäst! Förstår att det är mycket beslut på en gång, men jag tror att du kommer landa i något bra för dig och din familj. Lycka till!!

Anonym (Laura) skrev 2020-04-23 15:38:46 följande:

Jag vet inte om jag tänker galet, men jag tycker att det här låter som en jättebra idé. Vilken chans! För både er och era barn. Om ni alla fyra föräldrar är okej med det, skulle jag inte tveka. Känns som att det bara kan gynna er och ge barnen värdefulla erfarenheter, som många andra barn inte får. Oavsett om ni alla åker hem efter fyra år, eller om ni stannar, eller om bara äldsta barnen stannar för att t.ex. plugga på universitetet kommer det ju vara en sån upplevelse för er alla. Tänk att få testa leva i en annan kultur som barn, och att ni dessutom får så mycket serverat!

Vad tycker ni om området det rör sig om? Nordamerika är ju stort och det är ju rätt stor skillnad på t.ex. södra Kalifornien eller Newfoundland i Kanada. 

Om du dessutom kan göra konsultuppdrag på distans blir det ju perfekt. Känns som en viktig aspekt att du slipper vara enbart hemmafru och kan fortsätta med din egen karriär.

Graviditeten kan ju såklart bara du bestämma om vad ska hända, men jag tycker inte att den nödvändigtvis behöver stoppa flytten om du väljer att behålla. 

Tack hörni, Larua och Sofia! 

Jag behövde verkligen läsa något positivt. Att brottas med de här tankarna är inte helt lätt.  Gör vi rätt? Magkänslan säger att det här är en chans och en möjlighet till ett äventyr.   Jag kan säkert, om allt flyter på,  jobba lite som konsult längre fram. MEN det är inte riktigt samma sak,  det här kommer hur man än vänder och vrider på det innebära att jag pausar min karriär. 

Klimatet påminner om det vi har här,  dock kallare vintrar och varmare somrar. Vår och höst däremellan.  En lite mindre stad,  men nära till större städer. 

Det är en osäker värld vi lever i, det har väl de senaste månadernas händelser visat oss med all tydlighet.  Kanske bör vi ta bättre vara på våra chanser?  Det är inte direkt kopplat till just specifikt Covid-19 men mannens erbjudande om arbete kommer faktiskt som ett direkt resultat av den här pandemin. 

Vi har pratat vänt och blött på det här.  Men jag har verkligen njutit av det här lilla pirret i magen man får när man går och smider lite hemliga planer ihop med den man älskar.  (Jämförde det ironiskt nog med graviditeten med första barnet). Först var det bara vi som visste,  sedan har det utvidgats till våra exmakar.  De har sagt sitt är införstådda och ändå landat i att de stöttar idén. 

Och så kom den här graviditeten och la en sorts dimma över allt.  Vi låg vakna hela natten och pratade om det.   Någon beskrev honom som en naiv och orealistisk drömmare.  Det ÄR han inte. Han är lugn, sansad, balanserad och står stadigare med fötterna på jorden än någon jag nånsin träffat.  Jag hävdar att vi måste lyfta blicken och se framåt,  de tär inte bara bebis och småbarnstid. Det är att orka vara tonårsförälder om 15år när han är över 60. Att då dessutom ha en dotter som är 30 och kanske har egna barn?  Samt hela skaran däremellan. 

Han ser det inte som en lika stor grej och är noga med att påpeka att de inte rör sig om en sladdis, eftersom mina barn faktiskt inte är så gamla.  Vi kommer ändå ha en tonåring om 15 år då min yngsta är 19.  

• Anonym (TS)
    Anonym (Kakan) skrev 2020-04-23 19:09:49 följande:

Hur känner du TS inför att barnen kommer att vara hos sin andra förälder på alla lov? Du kommer inte fira jul med barnen på 4 år. Du missar deras sommarlov också om de är hemma i Sverige då. Svår sits, men det låter som att ni har bra kommunikation med era ex så ni hittar nog en lösning som känns bra för alla.

Jättebra och viktig fråga! Tack.

Har funderat på det här och kommit fram till att det i nuläget känns OK! Jag tänker att traditioner blir vad man gör det till. Som biofamilj, som delad familj, som bonusfamilj. Om vi tar julen tillexempel så har jag aldrig riktigt förstått hur människor orkar flänga omkring och bada helt besatta av att fira jul exakt så som fan själv firade när man var liten. Mina egna föräldrar var hårda med att de inte ville flänga runt på julafton och hoppade av släktfirandet när de fick barn för att fira i lugn och ro med oss och skapa nya traditioner. Alltid med öppen dörr och olika år hade vi olika besökare men aldrig hets eller fläng.

Jag vet att barnen kommer få fantastiska jular med sin pappa, och att det blir deras återkommande tradition varje år. Kanske jag och manen kan skapa en egen tradition hur vi vill fira jul bara vi två? Ska vi ens fira?

Nu i julas var vi i Fjällen med alla 6 barnen. Underbart! Hade kunnat fira jul så bara vi två vetandes att barnen har det fint hos sina föräldrar.

Samma sak med sommarlov, Jag och barnen kan vara hemma i Sverige så länge skolorna har lov. Mannen kommer inte kunna vara borta från jobb så länge:

Tror exempelvis Inte att våra ex är sugna på att ha barnen på heltid 7-8 veckor varje sommar även om det praktiskt skulle vara möjligt. Vi har båda bra kontakt och det är inte så svart eller vitt. Har ofta hänt att jag har vabbat även om det varit pappavecka. Den som har haft lättast att komma loss och åka på träningscup osv med barnen har gjort det.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Anna) skrev 2020-04-23 16:31:29 följande:

Eftersom ni inte varit sambo och hela tiden varit självständiga människor med egna liv blir omställningen gigantisk. Jag hade tagit det försiktigt och börjat med att flytta till gemensamt boende i Sthlm och att du har ditt jobb och dina barn får rota sig lite lagom. Min äldsta dotter var 4 år när vi lämnade Stockholm och nu tre år senare kan hon förfalla i melankoli över att inte ha kvar den lilla tvårummaren och två kompisar från dagis. Även småbarn påverkas av flyttar. Även inrikes.

Jag hör vad du säger, men håller inte riktigt med. Visst, vi har inte varit folkbokförda på samma adress. Men vi är inte självständiga individer med separata liv som ?dejtar? varandra på distans heller. Ingen av oss har i nuläget bostad stor nog för att mer än tillfälligt rymma hela storfamiljen. Men däremot har vi möblerat och fixat båda hemmen så att allt finns. 8 stolar runt borden, 8 fasta sängar och garderober osv.

Vill inte flytta två ggr, och det här med att hitta hus i rätt storlek i Sthlm är inte helt enkelt. Vi har, förutom strl, en del andra krav.

Tänker att valet vi gör nu är all in. Inte ute efter temporärt boende
  • Anonym (TS)
    Anonym (Sofia) skrev 2020-04-23 17:12:15 följande:

Kan tillägga att en av mina bästa vänner bodde i Frankrike i två år...

Angående graviditeten är det svårare kan jag tänka mig. Jag skulle faktiskt behållt, men jag är också lite färgad av att jag är gravid just nu, hehe. Tänker att livet inte är perfekt och konstant, och tänk vad häftigt med ett litet barn som binder samman era familjer ännu starkare. Men förstår förstås att du ser det ur två perspektiv. Om du tror att din sambo skulle bli en bra engagerad pappa skulle jag nog satsa. Önskar dig lycka till med ditt beslut!

Tack! Och stort grattis till graviditeten! Hur långt gången? Första barnet?

Jag ser vilket föredöme till pappa han är åt sina barn och bonus till mina. Det är 200% kärlek och engagemang för alla 6. Och även om jag inte räknat med det eller tagit det för givet älskar jag hans barn från djupet av mitt hjärta. Att bli dubbelt så många har bara berikat och kan inte tänka mig en annan tillvaro.

Hans äldsta dotter som har två yngre bröder har önskat sig småsystrar, (med mina barn fick hon två). Hans yngsta som har önskat sig att inte vara yngst. Han fick tre som var yngre. Min äldsta dotter har önskat sig en storasyster, och fick den bästa tänkabara. Min son har önskat sig bröder och fick två idoler att se upp till.

Min lillplutta är 4år och allas charmtroll.

Känns farligt att rubba dynamiken som nu är så fin...
  • Anonym (TS)
    Kjell2 skrev 2020-04-23 20:53:11 följande:

Men ni bor tillsammans i Stockholm nu?

" isolera oss tillsammans i Sthlm den här perioden."

Hur löser ni det med skolgång nu?

Ja, senaste månaden har vi varit Sthlm. Mannen jobbar, i sjukhusmiljö. .

Jag jobbar hemifrån.

Barnen har haft flexibelt sportlov en vecka, påsklov en vecka, sedan tidigare beviljad ledighet en vecka (vi skulle ha rest drygt 3v över påsk).

Nu har vi valt att behålla den sedan tidigare beviljade ledigheten Men självklart skött skolarbetet digitalt Som vi redan planerat att göra på resande fot, och den här veckan har barnen erbjudits uppgifter på distans.
  • Anonym (TS)
    Kjell2 skrev 2020-04-23 20:51:17 följande:

Var ska du och barnen bo i Sverige? Vidare, barnen kanske inte är så sugna att försvinna till Sverige varje sommar och vinterlov. Rätt snart kommer de ha kompisar, aktiviteter, läger, sommarjobb i USA mm som de vill syssla med på loven. Ni som familj kanske också vill göra någon längre resa, passa på att se USA när ni är där, när barnen har lov vilket kan bli svårt om de ska till Sverige.

Tänk på att när ni är i var sin världsdel så kommer all möjlighet till flexibilitet försvinna. Den andra föräldern kommer inte kunna åka på träningscup odyl

Många bra tankar, det är såklart så att barnen har starka egna viljor. Det här är väl främst ngt som kommer märkas på de äldre barnen. Vi får prata lite mer om det och om vi bestämmer oss för att gå vidare med det här så kommer vi se vad barnen tycker och tänker när vi pratar med dem om det. De får reflektera själva, och skulle alla barnen högljutt protestera mot flytt så får Vi kanske tänka om? En förutsättning för att det här ska fungera är att åtminstone de stors är med på tåget.

Jag äger ett semesterboende på västkusten. Det är ingen sommarstuga utan en åretruntbostad som används som sommarstuga. Jag kommer hyra ut nuvarande boende och ha semesterboendet som bas.

Mannen har inte bestämt sig för hur det blir med hans bostad, uthyrd eller försäljning.
  • Anonym (TS)
    AmericanMommy skrev 2020-04-24 04:42:43 följande:

Oj, låter som mycket på en gång. Men det kan ju funka om alla vill flytta. Men har ni kollat så att dina barn verkligen får följa med? Eftersom dom inte är hans barn och han är den med uppehållstillståndet är det inte säkert dom kan flytta med.

Vet inte om ni kommer kunna flytta tills september, det är USA det handlar om utgår jag ifrån eftersom du sa Nordamerika och har nämnt sjukförsäkring? De flesta (kanske alla) universitet är stängda här och dom pratar om att öppna upp i september men pratar också om att kanske vänta tills januari 2021.Det är ganska oroliga tider just nu. Är det NYC eller Boston vi pratar om så är det väldigt osäkert när dom kommer öppna upp. Men vi får hoppas allt blir bra snart.

Är alla med på att flytta så kan det bli jättebra, om allt runtomkring fungerar. Lycka till!

Börjar väl snart avslöja för mkt här, men det är Kanada det gäller. Men precis som de flesta Kanadensiskta städer är det precis vid amerikanska gränsen. 

Visumreglerna var de första vi kollade upp och har fått bekräftat från både arbetsgivare och immigration lawyer att mina barn omfattas bara vi gifter oss. Giftemål är på gång, det är mkt juridiskt att tänka på och ordna med i (våra föräldrar har uppdaterat testamenten och vi skriver äktenskapsförord för att skydda våra resp barn och minimera otydlighet) innan man gifter om sig när det redan finns barn. Det blir klart inom två veckor, så det blir (stillsam) vigsel i maj med bara barnen närvarande. 

• Anonym (TS)

Vi har inte diskuterat utlandsflytt med barnen än. Men det är dags, vi hade gjort det nu till helgen om inte jag upptäckt graviditeten.  Barnen är HELT inställda på att det blir en flytt inom det närmsta och det har bara varit positiva rekationer på det. De stora var som sagt måna om att få egna rum,  vilket ja kan förstå och vilket vi har lovat att se till.  Det är dock en jätteprocess att hitta boende i lämplig storlek. 

Jag ÄLSKAR Sthlm, har alltid gjort och har inget emot att flytta dit.  Jag älskar dock inte trafiksituationen och pendlingen som det innebär. Därför övervägde vi Göteborg.  Mannen skulle dock tvingas spendera kanske 2, ibland 3 dagar i veckan på plats i Sthlm, därför la vi de tankarna på is. 
    I Sthlm söker vi boende anpassat för 8 personer,  och på rimligt cykelavstånd (kanske 45min) till Karolinska.  Inte en helt enkel uppgift att ro i hamn.  Tillsammans har vi (av olika anledningar) en enorm köpkraft,  men det utesluter inte att husmarknaden i Sthlm är helt galen. {#emotions_dlg.djavulsk}

• Anonym (TS)
    Anonym (A) skrev 2020-04-24 09:28:44 följande:

Finns det ekonomi och möjlighet att ha inhyrd hjälp som kan hjälpa till med att passa nytillskottet medan du tar hand om de andra barnen och kan hjälpa till med logistik för de andra barnen? Går det att leja ut en del städning och andra praktiska göromål?

Det skulle ju avlasta dig, göra att du får tid för de andra barnen (och dig själv) och på sikt även kan jobba åtminstone deltid. 

Kommer din partner ha tid att vara en närvarande pappa till ett litet barn till? Det är ju en viktig del av ekvationen tycker jag.

Ja, ekonomin finns.  Men vi är båda emot det.  Vill inte leja bort ansvar för hus, hem eller barn till någon annan.  Det har varit min fristad, både fysiskt och mentalt.  Min egentid har varit veckohandling och schemaplanering.  Min fysiska aktivitet att storstäda mitt hus 2-3ggr i veckan. 

Mentalt har jag mått bra av att veta att jag är stark och klarar det.  Heltidsjobb, tre barn och jag löser det själv.  Där fungerar vi likadant. 

• Anonym (TS)
    Anonym (A) skrev 2020-04-24 09:28:44 följande:

Finns det ekonomi och möjlighet att ha inhyrd hjälp som kan hjälpa till med att passa nytillskottet medan du tar hand om de andra barnen och kan hjälpa till med logistik för de andra barnen? Går det att leja ut en del städning och andra praktiska göromål?

Det skulle ju avlasta dig, göra att du får tid för de andra barnen (och dig själv) och på sikt även kan jobba åtminstone deltid. 

Kommer din partner ha tid att vara en närvarande pappa till ett litet barn till? Det är ju en viktig del av ekvationen tycker jag.

Ja, ekonomin finns.  Men vi är båda emot det.  Vill inte leja bort ansvar för hus, hem eller barn till någon annan.  Det har varit min fristad, både fysiskt och mentalt.  Min egentid har varit veckohandling och schemaplanering.  Min fysiska aktivitet att storstäda mitt hus 2-3ggr i veckan. 

Mentalt har jag mått bra av att veta att jag är stark och klarar det.  Heltidsjobb, tre barn och jag löser det själv.  Där fungerar vi likadant. 

• Anonym (TS)

Idag har jag ringt runt för att försöka få tid för ett tidigt vul.

Det var inte lätt eftersom jag helt enkelt inte vet hur långt jag är gången eller om jag vill behålla verkar ingen vilja ta emot...

• Anonym (TS)
    Anonym (XXX) skrev 2020-05-06 18:51:42 följande:

Ni har ju massor som talar för er - du är inte random WT-kvinna som blir med barn hit och dit. Jag tycker att det låter som ett underbart äventyr att flytta till USA, bo i ett stort hus med alla barnen (förutsatt att alla i den nybildade familjen kommer överens, och så verkar det ju vara), och dessutom vara hemma med en bebis.

Jag skulle själv ha tyckt att det var jättekul att leva i en annan kultur med mina barn ett tag - tänk Thanksgiving, Halloween, alla de amerikanska skoltraditionerna och sådant som ni kommer att få uppleva genom alla barnen! 

Det låter som att ni har bra ekonomi, och i USA är skatterna låga och likaså lönerna till olika typer av tjänstefolk. Jag tänker att du skulle kunna ha minst en au pair-flicka i alla fall i USA, eller rentav en nanny och en städhjälp? Då blir de praktiska problemen med att "börja om med bebis" försumbara. 

Och självklart är ni inte för gamla. Många som har en så hög utbildning som ni, får sitt FÖRSTA barn i eran ålder! Det är likadant bland välutbildade i USA för den delen. 

Det är lite galet och det kommer bli mkt jobb. Men det vore verkligen ett äventyr! Jag omvärderar hela tiden mina egna förutfattade meningar om vad jag borde tycka och tänka Indien här situationen. Har hittills varit så emot att ha sk ?tjänstefolk?, men inser efter att ha pratat med andra utlandsfamiljer vilken pusselbit det ändå är.

Ser häromkring runt oss så har de flesta faktiskt städservice, och många även barnvaktsservice på daglig basis.
    Anonym (XXX) skrev 2020-05-06 18:59:07 följande:

Ja, och detta ser jag inte heller som något konstigt. Män har alltid arbetat borta - på sjön men även med annat. Hur skulle världen ha sett ut, om alla sjömän och alla andra män som har arbeten "borta", skulle ha slutat dessa jobb och blivit hemma när de fick första barnet?

En tanke: han kanske kan byta till något rederi som går på USA, någon hamn nära din nya bostadsort? (Går inrikesflyg också.) Så kan han träffa barnen oftare. 

Tack, tack.... TACK! Behövde verkligen läsa det där. Så skönt. <3
Svar på tråden Hjälp! Bilda bonusfamilj utomlands? (Långt inlägg)