PCOS
Hej,
Mycket har hänt inom vården sedan jag fick min PCOS-diagnos för ca 20 år sedan. Det dom sa till mig då var att jag inte skulle räkna med att kunna bli gravid, utan kanske ställa in mig på att adoption var enda tillvägagångssättet för mig att få några barn.
Jag var då 19 år och kunde inte bry mig mindre om att bli gravid, så jag brydde mig inte så mycket då. När jag sedan träffat en man, och han började prata om barn så sa jag som det var. Att vi kunde försöka, men att det nog inte skulle fungera. Vi försökte till och från i 2-3 år, dock utan inblandning från läkare eller mediciner eftersom jag inte visste att det var ett alternativ. Vi tog det inte så seriöst utan det var mer att vi inte skyddade oss när vi hade sex.
2010 så hade jag lite andra hälsoproblem som fick mig att rasa i vikt ganska betydligt. Gick ner ca 12 kilo på bara några månader (jag hade varit överviktig sedan jag var runt 20-22 års ålder och de 12 kilona var inte tillräckligt för att få ner mig till normalvikt). Strax efter det så blev jag gravid. Jag hade en normal graviditet och födde en relativt stor bebis.
När hon var ca ett år så började vi försöka oss på att få en till. Jag visste då mer om alternativen som fanns och kontaktade en gynekolog som jag gick till. Vi provade pergotime och metformin i olika konstelationer, men jag fick inte en enda äggblåsa som växte alls. Vi kontaktade då Sofia-hemmet för att diskutera vidare hjälp. Under samma tid så kände jag att jag behövde göra något åt min vikt som stadigt hade gått upp sedan första förlossningen. Jag vägde mer än vad jag hade gjort tidigare någonsin i mitt liv. Jag gick ner så att jag låg runt 80 kilo (170 lång) och blev helt plötsligt gravid igen på naturlig väg, utan hjälp av mediciner eller läkare. Hade en jobbig graviditet, men födde tillslut en jättebebis på 4,5 kilo.
Det är inte alltid som vikten spelar roll när vi pratar PCOS och infertilitet, men det KAN vara en faktor. Precis som det kan vara en faktor om du är väldigt smal. Så om inget annat fungerar, du är överviktig och har PCOS. Pröva att äta nyttigare och röra lite mer på dig. Det kan göra underverk.
Idag är barnen 9 och 6 år gamla, och jag har gått upp varenda kilo som jag gått ner igen.