PCOS
Hej alla!
Jag var hos kvinnohälsan i december 2019 och gjorde gynundersökning pågrund av att jag inte haft min mens på cirka 1 år. Kvinnohälsan gav mig i samband med detta provera som jag skulle äta 3 månader i sträck, första gången kom mensen men de andra två månaderna kom den inte. På kvinnohälsan fick jag också ge blodprov för att mäta olika nivåer.
En månad senare i Januari i år får jag hem ett brev där det står att jag har symtom på PCOS. Efter cirka 3 månaders sökning gällande den diagnosen har jag inte blivit något klokare. Frågor som jag inte får svar på är bland annat ?Kan man bli helt frisk ifrån det eller kan man bara minska symtomen av sjukdomen?? ?Hur ser diagnostiseringen ut för PCOS?? ?Hur många blir gravida ?naturligt? utan provrörsbefruktning? ?Finns det tabletter eller liknande för att kunna få igång ägglossningen??
För att göra inlägget lite tydligare så vill jag få kontakt med andra som kanske har PCOS eller som har det och hur deras väg till att bli gravida sett ut. Jag är bara 20 och får inte i min region göra provrörsbefruktning för att bli gravid förens jag har fyllt 23. Men drömmen om en bäbis har funnits länge hos mig och min sambo. Därför vill jag också veta om ni som inte valt att göra provrörsbefruktning, hur ni har blivit gravida.
Som jag skrev lite lulligt i början av inlägget så är jag inte diagnostiserad ännu utan de typ antar att jag har PCOS. Jag ringde till dem igår och pratade, så de ska undersöka saken närmare, men jag är lite nyfiken på hur denna process kommer gå till. Vad jag har att förvänta mig. Så ni som gjort utredning skriv gärna om hur eran process gick till.
Tack på förhand // Emma