• Kusinen

Andlig medvetenhet

Jag gissar att du hittar människor som tror på en "andlighet" i samma sammanhang som dubträffar andra människor. På spanskakursen, i skogen, på tennisträmingen, i kören osv.

Sen finns det ju särskilda forum, cirklar osv för att diskutera existensiella frågor, andlighet osv, men det verkar ju inte vara det du är ute efter. Så utifrån det tror jag att svaret är överallt.

Sen finns det ju många olika sått att förhålla sig till andlighet och du verkar ha en väldigt specifik bild av vad det är för dig och vill finna likasinnade (inte endast attde tror på en andlighet). Så du får nog försiktigt ta upp ämnet i olika sammanhang.

Jag känner många som tror på en andlig aspekt av tillvaron. Vissa kopplat till en religion men många också i relation till naturen. Det tror jag är ganska vanligt i Sverige.

• Kusinen

Sen är ju frågan hur viktig den andliga aspekten är för dig? Funkar det med personer som lever upp till det du skriver i ts men som inte tror på en "andlig dimension"?

För då kan du ju leta ändå bredare.

• Kusinen
    Liiann skrev 2020-04-22 18:05:24 följande:

De behöver inte alls ha någon specifik uppfattning om det andliga så länge de är andliga, man kan ju ha helt andra intressen gemensamt.

Hur menar du? Behöver man tro på andlighet eller inte?

Det räcker inte med att personen är i harmoni och balans med sig själv osv som du skriver i trådstarten?
  • Kusinen
    Liiann skrev 2020-04-22 20:12:24 följande:

Om någon är andlig känner denne säker igen sig i beskrivningen av att vara i harmoni och balans med sig själv, någon som är genuin och öppen osv. Då behöver personen inte tro på det andliga eftersom hen redan är det, då kan man istället rikta sig in på andra gemensamma intresseområden. Men om  hen är sökande beskriver denne sig säkert som en andligt orienterad person, eftersom andlighet är det samma som att hitta hem i det grundläggande och ursprungliga. Man behöver inte termer som "andlig" även om jag gör det i inlägget för att syfta till personer av viss karaktär.

Jag förstår fortfarande inte. Om en person är i harmoni och balands med sig själv, genuin, öppen osv är den andlig oavsett om den själv anser sig vara andlig eller ej?

Så det är alltså oviktigt om personen i fråga själv tror på en andlighet utan det är personens beteende som är det viktiga?
  • Kusinen
    CClady skrev 2020-04-24 08:31:36 följande:

Du kan nog hitta dem lite överallt bara du börjar prata om sådana tankar. Förvånansvärt många i Sverige är andliga men det ses ändå som lite tabu, så det är nog inget man skyltar med.

Jag håller med om att det finns många som tror på "andlighet", i synnerhet i relation till naturen eller en mer generell tro på "något större".

Men sen finns det de som uppfyller ts kriterier utan att alls anse sig andliga, vara troende ur något perspektiv eller tro på andlighet över huvud taget.
Svar på tråden Andlig medvetenhet