• Liiann

Andlig medvetenhet

På tal om autenticitet, genuinitet och öppenhet, vart hittar man människor som är mer andligt lagda och lever i enlighet med sin tro, förutom i kyrkan?

Nu har jag kommit upp i åldern, det kan påverka mina preferenser, men ändå är jag på ett vis trött på malligheten, de som spelar med sociala koder och visar upp en fasad, ni vet de som gör sig till och kallpratar.

Jag söker andra som är i harmoni och balans med sig själva, som upphört att ställa krav och funnit en frid i tillvaron som den är. Vart finns dem på nätet? Vart finns dem att finna ute i samhället?

• Svar på tråden Andlig medvetenhet
  • Mortiscia80

Yoga-träningar, Qi gong-pass och liknande sammankomster skulle jag säga. Naturligtvis också meditationskurser.

• Liiann
    Mortiscia80 skrev 2020-04-20 20:31:09 följande:

Yoga-träningar, Qi gong-pass och liknande sammankomster skulle jag säga. Naturligtvis också meditationskurser.

Nej, inga yoga fantaster. Vanliga människor i olika åldrar och samhällsgrupper. Jag är skeptisk till diverse kurser och andra tillställningar, de är oftast endast sökare. Av erfarenhet skulle jag inte göra det igen.
  • Mortiscia80
    Liiann skrev 2020-04-20 20:35:29 följande:
    Nej, inga yoga fantaster. Vanliga människor i olika åldrar och samhällsgrupper. Jag är skeptisk till diverse kurser och andra tillställningar, de är oftast endast sökare. Av erfarenhet skulle jag inte göra det igen.
    Wow. Det kändes väldigt trångsynt med tanke på din egen önskan. Om du inte vill söka andliga människor där det är störst chans att finna dem är nog enda kvarstående möjligheten internet.
  • Liiann
    Mortiscia80 skrev 2020-04-21 09:32:57 följande:
    Wow. Det kändes väldigt trångsynt med tanke på din egen önskan. Om du inte vill söka andliga människor där det är störst chans att finna dem är nog enda kvarstående möjligheten internet.
    Nej inte trångsynt, de som söker i sin andlighet tycks samla sig på dylika ställen. Jag söker inte andra som söker i sin andlighet utan dem som hittat hem och tar livet med ro. Alltså helt vanliga människor med olika intressen.
  • Bjoer
    Mortiscia80 skrev 2020-04-20 20:31:09 följande:

Är det verkligen med andliga människor på de ställena? Känns mer som folk som vill vara "upplysta" eller "andliga" utan att faktiskt fundera, på riktigt, på de svåra frågorna. Att tro på nirvana eller reinkarnation gör en inte andlig, bara till en new age wannabe.
  • Pentra

TS, bestäm dig. Vill du finna en troende person eller en person som söker det andliga i livet? ... Med vänlig hälsning, Pentra

• Liiann
    Bjoer skrev 2020-04-21 16:26:26 följande:
    Är det verkligen med andliga människor på de ställena? Känns mer som folk som vill vara "upplysta" eller "andliga" utan att faktiskt fundera, på riktigt, på de svåra frågorna. Att tro på nirvana eller reinkarnation gör en inte andlig, bara till en new age wannabe.

Jag har varit på olika ställen där de tydligt samlas kanske i hopp om att träffa andra likasinnade, men upplever att det är mycket fokus på just hur pass "andlig" man verkligen är, lite som tävlan. Det finns en viss klädkod, det ska sneglas och spelas roller... you name it. Andlighet handlar inte om att vistas i vissa specifika miljöer, det är ett genuint inre arbete i relation till vardagens oglamorösa jämmer man inte behöver vare sig yoga pass eller annan nyandlig accessoar till. Att vara andlig är att våga vara banal, alldaglig, ja kanske även tråkig. Man gör sig inte till, man andas och tar livet och andra som de är.

• Kusinen

Jag gissar att du hittar människor som tror på en "andlighet" i samma sammanhang som dubträffar andra människor. På spanskakursen, i skogen, på tennisträmingen, i kören osv.

Sen finns det ju särskilda forum, cirklar osv för att diskutera existensiella frågor, andlighet osv, men det verkar ju inte vara det du är ute efter. Så utifrån det tror jag att svaret är överallt.

Sen finns det ju många olika sått att förhålla sig till andlighet och du verkar ha en väldigt specifik bild av vad det är för dig och vill finna likasinnade (inte endast attde tror på en andlighet). Så du får nog försiktigt ta upp ämnet i olika sammanhang.

Jag känner många som tror på en andlig aspekt av tillvaron. Vissa kopplat till en religion men många också i relation till naturen. Det tror jag är ganska vanligt i Sverige.

• Kusinen

Sen är ju frågan hur viktig den andliga aspekten är för dig? Funkar det med personer som lever upp till det du skriver i ts men som inte tror på en "andlig dimension"?

För då kan du ju leta ändå bredare.

• Liiann
    Kusinen skrev 2020-04-21 22:38:38 följande:

Jag gissar att du hittar människor som tror på en "andlighet" i samma sammanhang som dubträffar andra människor. På spanskakursen, i skogen, på tennisträmingen, i kören osv.

Sen finns det ju särskilda forum, cirklar osv för att diskutera existensiella frågor, andlighet osv, men det verkar ju inte vara det du är ute efter. Så utifrån det tror jag att svaret är överallt.

Sen finns det ju många olika sått att förhålla sig till andlighet och du verkar ha en väldigt specifik bild av vad det är för dig och vill finna likasinnade (inte endast attde tror på en andlighet). Så du får nog försiktigt ta upp ämnet i olika sammanhang.

Jag känner många som tror på en andlig aspekt av tillvaron. Vissa kopplat till en religion men många också i relation till naturen. Det tror jag är ganska vanligt i Sverige.

Om jag tänker forum så ska det inte vara för nyandliga eftersom de samlas ungefär på samma ställen som ute med samma bedrövliga vanor, men jag vill heller inte att det ska vara, eller det behöver inte vara uteslutande kristna.
Svar på tråden Andlig medvetenhet