Inlägg från: Anonym (slå vakt om friheten!) |Visa alla inlägg
  • Anonym (slå vakt om friheten!)

Varför valde Sverige ett slappare regelverk kring corona?

Slapphet är fel ord. Evidensbaserad och hållbar är mer vad det handlar om. Man kan ofta sucka över träiga myndighets-Sverige, men det är just detta som gör att det inte förekommer någon löjlig politisk teater eller totalitära och farliga tendenser här. Här ses till helhetsbilden och leks inte copy cat. En kommunistisk diktatur, som har massa att tjäna på ett försvagat väst, ska inte tas som mall.

Shoegal81 skrev 2020-04-22 02:54:26 följande:

Hej TS,

Här kan du läsa en ny intervju med Tegnell i den vetenskapliga tidskriften nature som svarar på frågan i din trådstart:

www.nature.com/articles/d41586-020-01098-x&utm_campaign=4525e04069-briefing-dy-20200421&utm_medium=email&utm_term=0_c9dfd39373-4525e04069-44837305

Nu har det ju visat sig att den här strategin inte lyckades skydda de äldre och svaga tyvärr och Sverige har just nu över 10% döda av de som insjuknar

Dödligheten är mycket låg. De som registreras som sjuka är den absoluta toppen av isberget. Till och med svårt sjuka och kraftigt äldre överlever i hög grad(IVA-överlevnad i Stockholm respektive Göteborg är 80% och 90%, geriatriken i Stockholm ser en överlevnad på hela 70%).

Det finns platser kvar på IVA överallt. Äldre får hjälp - antingen på boendet eller i hemmet(vilket kan vara bäst och tom öka överlevnadschansen) eller på sjukhus - ibland yill och med(om de bedöms klara det) i respirator. Andra akut sjuka får vård. Influensa, RS och vinterkräken har gått upp i rök, men skulle ett allvarligt fall komma får det hjälp. Även unga friska dör i vanlig influensa även om det är ovanligt. Överlevnadsgraden är hög och vården har levlat upp i rasande takt.

En efterkris ökar överdödligheten något enormt och en havererad ekonomi ger en havererad vård. Man kan inte hämta upp allt. I länder med hårda lock downs ser vi redan självmord, kvinnomord och till och med barnamord. Om man ser att rädda så många liv som möjligt som främsta prioritetet MÅSTE man se till hela bilden och långsiktigt.

Dr Nail skrev 2020-04-22 14:22:36 följande:

I grund och botten är det för att vi har valt en ideologiskt driven linje, istället för en mer forskningsbaserad krishantering. Det enda landet som jag känner till som kan jämföras med Sverige är Singapore.

Har lyssnat på ännu en presskonferens med Flockhälsomyndigheten, men fortfarande lika dunkelt kring en rad rätt så obesvarade frågor.

Det är just det vi inte har. Här har vi gamla träiga myndighetssverige. Ingen politisk teater, ingen populism osv. Knappt någon partipolitik ens . Det känns mycket uppfriskande.

Haha, man ser tydligt vilken användare som plussar dina egna inlägg och röstar ner andras Panik är aldrig rationell.

Anonym (Tror) skrev 2020-04-23 13:59:15 följande:

Nu blev jag nyfiken. Hur ser man det? Jag kan i alla fall inte se det du syftar på. Måste man inte vara moderator för att kunna se sånt?

Jag menade bara att det är uppenbart.

Här ser vi hur eftersläpningen ser ut. Sverige rapporterar supernoga, räknar"döda med", efterkör siffror mot dödsregister, räknar döda på boenden osv. Därför förekommer eftersläpning, men vi ser å andra sidan mer korrekta siffror.

AndreaBD skrev 2020-04-25 13:27:05 följande:

Den där översikten över eftersläpningen ser intressant ut. Tyvärr kan jag inte se det så, det är för liten stil. Har du kanske en länk? 

På länken är texten än mindre, så spara hellre ner bilden i din telefon/dator och förstora själv så syns det bra.
Svar på tråden Varför valde Sverige ett slappare regelverk kring corona?