jrockyracoon skrev 2020-04-19 23:46:49 följande:
Det är antagligen p.g.a. Anders Tegnell, skulle jag säga.
Han och folkhälsomyndigheten har gjort en bedömning att Sverige kan bekämpa smittan genom att hålla sig hemma vid upptäckta milda symptom. Man räknade med att tillräckligt många skulle följa anvisningarna och att inte många med sjukdomen smittade utan symptom.
Dock har de ny kunskap idag, d.v.s. att man smittar som mest när man är symptomfri, men nu anser man antagligen att det är för sent att backa.
Man har också antagit att varken mediciner eller vaccin kommer hinna utvecklas under tiden man har en lockdown eller kort därefter.
Jag anser att de har underskattat sjukdomens potential. Också att de har varit dåliga på att lyssna in argument från andra forskare. Men de största misstagen gjordes innan och under den initiala smittspridningen. Att man inte hade en större försiktighet, d.v.s. isolerade fler, stängde gränsen, köpte in fler tester, använde fler personal till smittspårning, etc. Jag tror att den största skillnaden mellan t.ex. Sveriges utveckling och Finlands mer handlar om det initiala skedet och hur detta hanterades än åtgärderna efteråt. Våra myndigheter i Sverige har svårt att reagera och ta snabba beslut vid kriser. Det försatte oss i den här dystra situationen.
Sen tror jag att vi svenskar till en viss del är benägna att följa myndigheternas riktlinjer, men att vi inte har den här mentaliteten att tänka på andra och offra våra egna personliga behov. Vi är för individualistiska. Så hur än myndigheterna beter sig kommer inte alla följa riktlinjerna oavsett om de är rådgivande eller lagstadgande.
Är beredd att hålla med om allt.
Initialt begicks grova misstag och myndigheten bemötte varningssignalerna med nonchalans och ointresse.
Exempelvis kunde skidresenärer återkomma från Italien utan att ens bli föremål för provragning. Detta var i slutet av februari.
Flyg från Iran hanterades på samma sätt även vid denna tidpunkt.