Inlägg från: Anotherone |Visa alla inlägg
  • Anotherone

Inkomster sparande utgifter

Den här månaden har vi lite mindre in än vanligt pga mycket vab och egen sjukdom för både mig och maken. Men ungefär så här:

1. Lön 17000  +  fp/vab 4000 = 21000
    2. Lön 26000
    Barnbidrag 2650

Så totalt in strax under 50000

Kostnader uppskattningsvis
    Boende 12000 (sätter av samma varje månad med nu i april är det bara ränta/amortering + vatten som dras, så ca 4000kr i faktisk kostnad)
    Försäkringar 2500
    Mat och hushåll 7500 (inkl några uteluncher/v och lite hämtmat)
    Bensin 2500
    Telefon, internet, netflix mm 1500
    Nöjen 1000  (tidningar, smågrejer till barnen)

Så ca 27000kr i kostnader = möjlighet att lägga undan rätt mkt denna månad.
    Vi har autogiron till barnens sparande + pensionsspar för oss vuxna på totalt 6000kr/mån så det får man dra bort.
    Men vi gör alltid så att när alla räkningar är betalda så tar jag bort allt som finns kvar förutom ca 3000kr till var och en av oss vuxna att disponera.
    Oftast behöver man ta tillbaka nån tusenlapp från buffertkontot (vi har båda tillgång till det och kan fixa det i appen). Men det är inga konstigheter, vi vet med säkerhet ändå att vi sparar mycket mer genom att göra så här jämfört med att VÄNTA tills månaden är slut och nästa lön kommer och spara av det som (eventuellt ) finns kvar då.
    Ser man att man har 14000kr kvar på kontot så är det större risk att man spenderar mer än man tänkt, än om man bara ser 3000kr.

• Anotherone
    Anonym (Anna) skrev 2020-04-19 19:05:45 följande:

Jag e otroligt dålig på matte men tex ni som tjänar 50 000 tillsammans efter skatt vad får ni per person i månaden. Låter som så otroligt pengar nämligen .

Min man har ca 26000kr och jag får i april ca 17000kr i lön + 4000kr totalt från F-kassan som avser vab och nån dag föräldrapenning.
    Plus två barnbidrag blir det ca 50000kr,
    Före skatt så tror jag att han ligger på 32-33 000 nånting och jag har ungefär samma när jag jobbar heltid. Jobbar dock deltid nu pga småbarn.
Svar på tråden Inkomster sparande utgifter