• Sunix

Inkomster sparande utgifter

Dags för en sådan här tråd igen

Skriv vad ni har för: inkomster - sparande = utgifter per månad.

Tack!

• Svar på tråden Inkomster sparande utgifter
  • Anonym (Maddie)

Inkomst: ca 25000

Utgifter: ca 16 000 (inklusive mat)

Sparande: efter resterande nytta/nöje sparar jag det sol blir kvar, allt mellan 5-8000 kr/mån.

• Liberté

Brukar sätta undan 15-20k beroende på lönen den månaden.

Känns rimligt när man ändå lever gott utan att behöva begränsa sig.

• Anonym (Pw)

27000 - 7000 = 20000 i utgifter

• Anotherone

Den här månaden har vi lite mindre in än vanligt pga mycket vab och egen sjukdom för både mig och maken. Men ungefär så här:

1. Lön 17000  +  fp/vab 4000 = 21000
    2. Lön 26000
    Barnbidrag 2650

Så totalt in strax under 50000

Kostnader uppskattningsvis
    Boende 12000 (sätter av samma varje månad med nu i april är det bara ränta/amortering + vatten som dras, så ca 4000kr i faktisk kostnad)
    Försäkringar 2500
    Mat och hushåll 7500 (inkl några uteluncher/v och lite hämtmat)
    Bensin 2500
    Telefon, internet, netflix mm 1500
    Nöjen 1000  (tidningar, smågrejer till barnen)

Så ca 27000kr i kostnader = möjlighet att lägga undan rätt mkt denna månad.
    Vi har autogiron till barnens sparande + pensionsspar för oss vuxna på totalt 6000kr/mån så det får man dra bort.
    Men vi gör alltid så att när alla räkningar är betalda så tar jag bort allt som finns kvar förutom ca 3000kr till var och en av oss vuxna att disponera.
    Oftast behöver man ta tillbaka nån tusenlapp från buffertkontot (vi har båda tillgång till det och kan fixa det i appen). Men det är inga konstigheter, vi vet med säkerhet ändå att vi sparar mycket mer genom att göra så här jämfört med att VÄNTA tills månaden är slut och nästa lön kommer och spara av det som (eventuellt ) finns kvar då.
    Ser man att man har 14000kr kvar på kontot så är det större risk att man spenderar mer än man tänkt, än om man bara ser 3000kr.

• Anonym (..)

Vi har 62 000 ut tillsammans. 2 vuxna och en son som är på väg att flytta hemifrån.

Vi har räkningar med mat på 32 000. Sparar alltid 10 000.

Har 20 000 över i fickpengar. Vi håller på att renovera en sommarstuga och mycket av fickpengarna går till det.

Vi skulle naturligtvis kunna spara mycket mera - men vi vet inte riktigt varför. Vi har bara ett relativt lite huslån och inga andra skulder. Mycket pensionssparande och en halv miljon i sparande.

• Anonym (Ca 50)

Ca 50000 in tillsammans efter skatt. Sparar ca 15000. Två vuxna och ett förskolebarn i bostadsrätt.

• Anonym (fru)

2 vuxna med inkomster, varav 1 CSN som jag räknar med i dagsläget. 2 barn runt 10.

Inkomster med bb - ca 40 000
    Utgifter - ca 15 000
    Sparande - 20 000
    Kladdpengar - ca 2500 var.

• Anonym (Johanna)

Inkomst ca 37.000

Utgifter 20.300 (Boende, räkningar, mat mm)

Sparar 15.000 varje månad.

En av oss jobbar, andra pluggar med CSN.

• Anonym (Anna)

Inkomst menar ni då efter skatt alla ni som skrivit redan?

• Anonym (Fiber)
    Anonym (Anna) skrev 2020-04-19 09:52:08 följande:

Inkomst menar ni då efter skatt alla ni som skrivit redan?

Det förutsätter jag. Annars behöver man ju redovisa skatteavdraget också, skulle bli lite märkligt.
Svar på tråden Inkomster sparande utgifter