Inlägg från: Anonym (Likasinnad) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Likasinnad)

Jag känner skuldkänslor och dålig samvete att jag drog för tidigt

Känner igen mig väldigt mycket i dina känslor. Jag hade också kunnat tolka situationen precis som dig och det är ett rent helvete ibland för det skapar så mycket onödigt emotionellt lidande. Mitt bästa råd är att gå i terapi, det gör verkligen jättestor skillnad.

Om du inte känner för terapi så kan du försöka förekomma liknande situationer genom att inleda med "tar du illa upp om vi gör resten i morgon istället?" och sedan anledningen till varför. Det känns alltid lättare när vännen då säger "nej absolut inte" så slipper man övertolka allting själv i efterhand. 

Du har inte gjort något fel. Du har ställt upp för din kompis i flera timmar, något alla vore tacksamma för. Skulle din kompis inte vara tacksam är det han som är en dålig vän, inte du. Gör som någon annan skrev, ring din kompis och fråga om hans fru mår bättre och när han vill att du ska komma över och fixa resten. Ju förr du tar tag i det ju snabbare kan du släppa oron kring det :) 

Svar på tråden Jag känner skuldkänslor och dålig samvete att jag drog för tidigt