• Anonym (.)

Jag känner skuldkänslor och dålig samvete att jag drog för tidigt

En kompis ringde mig för att fråga om jag kunde ställa upp och hjälpa honom med en vägg. Jag tackade ja.

Jag skulle skrubba utomhus väggen och jag tyckte det var givande egentligen. Misstaget tror jag var när jag fick för mycket rast. Han och hans fru hade ordnat fika, lunch och mer fika.

Mitt misstag var nog att råka ta för mycket rast, kände jag efteråt.

För den sista fikat fick mig att känna hur trött jag vart. Bättre att fysiskt anstränga sig så kroppen inte hinner känna av/vila. Utan bästa är nog att köra på medan man har energi.

Jag blev så slut i kroppen kände jag. Till er som inte vet: Kroppen brukar ibland ställa om sig till vilande när man vilar mycket och dessutom har ansträngt sig hårt innan rasten.

Jag sa till honom att jag kan fortsätta med detta nästa dag, utan att tänka på att det är Påsk. Då vill man kanske helst vara med sin familj. Jag som ensam person, tänkte inte alls på det.

Efter fikat så sa jag till honom att jag kunde ta lite längre rast eller köra på nästa dag.

Han sa att det blir bäst att ta det nästa dag för att om jag skulle ta längre rast så skulle det bli kallare.

Jag fick inga skuldkänslor eller dålig samvete när jag kom hem. Jag tyckte det var helt okej att tala om att man kände sig trött. Efter att fått många rekomendationer från olika håll att jag är alla till lags och för snäll. Och att jag bör säga ifrån någon gång.

Jag tycker inte jag är för snäll egentligen, men att fått höra den kritiken så många gånger så börjar man ta åt sig. Kanske däröfr som jag inte fick dålig samevte ifrån början.

Men nästa dag ringde han upp och sa att hans fru har blivit förkyld.

Därefter har jag inte hört något ifrån honom och jag började få skuldkänslor, skam och dålig samvete redan nästa dag. Jag har länge velat skicka PM till honom och be om ursäkt men inte vågat.

Jag skall kanske höra av mig till honom idag och fråga hur det går med väggen och om han vill ha hjälp. Men jag mår så dålig för min insats.

Jag jobbade kanske från 10:00 till 16:00. Bara om jag kunde spola tillbaks tiden.

• Svar på tråden Jag känner skuldkänslor och dålig samvete att jag drog för tidigt
  • Fjäril kär

Du har inte gjort något fel. Varför tror du det? Du är inte orsaken till att hans fru blev sjuk.

• Anonym (Igen)

Har man inte problem kan man alltid skapa problem.

• cleoeme

Tycker du kan höra av dig. Det är ju vänner till dig. Fråga hur frun mår och fråga när de vill att du kommer tillbaka och fortsätter arbetet du påbörjat.

• Anonym (.)
    Fjäril kär skrev 2020-04-15 07:08:32 följande:

Du har inte gjort något fel. Varför tror du det? Du är inte orsaken till att hans fru blev sjuk.

Så snäll du är Glad

Men jag borde kanske inte gått ifrån första början, så känner jag. Nästan som om det var hans ursäkt för att säga: ''Jag vill inte ha dig''.

Jag vet redan att jag har konflikträdsla men jag börjar tippar på om jag har någon mild variant av social fobi. Jag upplever mig egentligen inte mig särskilt blyg. Men jag har svårt att t.ex ringa till honom och fråga om jag kan komma tillbaks. Rent allmänt har jag svårt att ringa till folk och fråga om saker.

cleoeme skrev 2020-04-15 07:14:32 följande:

Tycker du kan höra av dig. Det är ju vänner till dig. Fråga hur frun mår och fråga när de vill att du kommer tillbaka och fortsätter arbetet du påbörjat.

Jag skall försöka med det senare idag. Kanske vid förmiddag eller något.
  • Anonym (.) (.)

Men du jobbade väl ett antal timmar i alla fall? Det borde de vara tacksam för, även om du inte blev 100% klar.

Men kontakta dem du, och fråga när de vill ha hjälp med resten.

Ibland behöver kroppen vila också. Det ska man nog lyssna på, i alla fall när man sammantaget sista veckan jobbat en hel del.

Jag känner det ibland när man jobbat på något projekt hemma under helgen, efter en full arbetsvecka. Ibland orkar man inte jobba så mycket som man tänkt och ibland är man rätt slutkörd på jobbet på måndag...

• Anonym (Betalt)

Får du betalt eller är det bara för att bara snäll?

• Anonym (...)

Du jobbade gratis? 6 timmar. Nu är hans fru sjuk. Det du borde ha ångest över och han också är att du blivit smittad..

• Anonym (Likasinnad)

Känner igen mig väldigt mycket i dina känslor. Jag hade också kunnat tolka situationen precis som dig och det är ett rent helvete ibland för det skapar så mycket onödigt emotionellt lidande. Mitt bästa råd är att gå i terapi, det gör verkligen jättestor skillnad.

Om du inte känner för terapi så kan du försöka förekomma liknande situationer genom att inleda med "tar du illa upp om vi gör resten i morgon istället?" och sedan anledningen till varför. Det känns alltid lättare när vännen då säger "nej absolut inte" så slipper man övertolka allting själv i efterhand. 

Du har inte gjort något fel. Du har ställt upp för din kompis i flera timmar, något alla vore tacksamma för. Skulle din kompis inte vara tacksam är det han som är en dålig vän, inte du. Gör som någon annan skrev, ring din kompis och fråga om hans fru mår bättre och när han vill att du ska komma över och fixa resten. Ju förr du tar tag i det ju snabbare kan du släppa oron kring det :) 

• Anonym (.)
    Anonym (Likasinnad) skrev 2020-04-15 10:28:52 följande:

Känner igen mig väldigt mycket i dina känslor. Jag hade också kunnat tolka situationen precis som dig och det är ett rent helvete ibland för det skapar så mycket onödigt emotionellt lidande. Mitt bästa råd är att gå i terapi, det gör verkligen jättestor skillnad.

Om du inte känner för terapi så kan du försöka förekomma liknande situationer genom att inleda med "tar du illa upp om vi gör resten i morgon istället?" och sedan anledningen till varför. Det känns alltid lättare när vännen då säger "nej absolut inte" så slipper man övertolka allting själv i efterhand. 

Du har inte gjort något fel. Du har ställt upp för din kompis i flera timmar, något alla vore tacksamma för. Skulle din kompis inte vara tacksam är det han som är en dålig vän, inte du. Gör som någon annan skrev, ring din kompis och fråga om hans fru mår bättre och när han vill att du ska komma över och fixa resten. Ju förr du tar tag i det ju snabbare kan du släppa oron kring det :) 

Trevligt med en likasinnad person! :)

Nej, det där med att fråga: ''tar du illa upp om jag tar resten imorgon''. Är egentligen samma sak som jag gjorde förra gången. Att jag i princip sa att jag kan göra saken nästa dag alt tar en extra lång rast. Därav hans respons: ''Det blir bra att ta resten sen. Det kommer bli kallt senare''.

Folk rent allmänt är ju vänliga av sig, tycker jag. Inte alls vanligt att man säger i princip vad man tycker om allt. Han kan ju inte tvinga mig och det förstår han ju själv.

Men jag kan inte rå för, för mina känslor. Kändes så dumt att bara ge mig iväg. Önska jag kunde stå ut och jobba. Jag tror det var de där rasterna/fikat som fick mig att känna mig tröttare och tröttare. Man skall nog jobba medan man har energi. Annars hinner kroppen installera sig till att vila och då blir man trött.

Men det var väldigt givande. Skönt med fysiskt ansträngning.

Det är en fin & bra kompis.

• neverpreggo

Men är det jobb eller gratisjobb?

Att ta två fikaraster och lunch på den tiden är inget konstigt.

Svar på tråden Jag känner skuldkänslor och dålig samvete att jag drog för tidigt