Inlägg från: Fralla |Visa alla inlägg
  • Fralla

Har jag blivit en rasist? Ställde upp som volontär för Härbärget för EU-Medborgare.

Jag tror varken att du eller någon annan behöver vara så rädd för att bli kallad "rasist".

Det har tyvärr blivit ett urvattnat begrepp som alltför ofta används som ett "vapen" för att få som man vill.

Bla har ju flera människor som jobbar med att tex godkänna bidrag eller annat inom socialtjänsten, eller arbetsgivare, blivit kallade rasister för att de agerar helt enligt regelverket. Dvs behandlar alla lika och enligt regelverken då tex inte betalat ut mer bidrag eller gjort som personen vill.

Det har blivit så lätt att slänga ur sig "rasist" som då egentligen betyder "du gör inte som jag vill".

Folk måste bli mindre rädda för att bli kallade rasist, för att inte bli utnyttjade.

Finns många egoistiska individer som försöker roffa åt sig så mycket de kan och trycka ner folk- även bland utländska medborgare och utsatta människor. Inget av det är någon garanti för att personen är en "god människa".

Du är inte rasist för att du reagerar normalt, dvs vill freda dig själv från folk som försöker utnyttja dig. Däremot ska du inte vara så nojig över om du skulle bli kallad rasist. Det kan säkert hända att du blir kallad det, pga att du tex nekar dem pengar eller av någon annan anledning. Men bry dig inte om det, det har som sagt blivit ett urvattnat begrepp.

• Fralla
    Anonym (.) skrev 2020-04-07 09:00:24 följande:

Men fy, för det där beteende angående om den där damen som pekar aggressivt på tidningen om vad hon vill ha. Helt okej att kanske ha en tidning och peka vänligt och fråga att man vill ha något särskilt. Det är ju fiffigt, men att vara aggressivt, det är ju nästan som om personen rånar/hot om våld, om denne inte får så som denne vill. Så kan någon eller flera uppleva det som i alla fall!!

Att hon dessutom slänger frukt på personen/personerna för att de köpt ''fel'', nej fy fan vad jag blir less!

Det där om att man drar rasistkortet börjar jag bli irriterad på. Nu pratar jag om mitt fall och nu vart jag inte rasistanklagad. Men om jag kommer dit vänligt och vill hjälpa till och skulle bli rasistanklagad så hade jag nog blivit förolämpad och arg. Utan volontärer så skulle Härbärget skjutas upp för vintern. Det är så det blir. Just inom det Härbärget så drivs det framåt tack vare volontärer.

Och inte kan dessa människor tacka för det! Jag är nog mer arg än ledsen just nu tror jag. För det borde i alla fall gått i deras tankar om att vart de skulle tagit vägen om ingen ställde upp? Som om de har rätt i sin sak. Man hade lika gärna struntat i dem. Fy fan....

Tyvärr är det ju en hel del människor som inte ens verkar veta vad tacksamhet betyder. Jag tror tyvärr också att sådant "bortskämt" beteende frodas i ett samhälle som det svenska, där "alla" ska ha "rätt till" allt pga våra höga skatter, sociala ansvar för allt och alla och inga motkrav.

Ofta är det ju en grupp i taget som det är "synd om" och vars beteende därför ursäktas om och om igen. Behöver inte alltid vara utländska medborgare utan kan tex vara ungdomar, de som har många barn (som de ju rimligtvis borde ta ansvar för själva...), vissa yrkesgrupper osv.

Speciellt då de som ses som "utsatta" (som tex "tiggare") ursäktas väldigt ofta och kan då bete sig oförskämt och egoistiskt utan att man "får" säga ifrån.

Och om ingen säger ifrån, förstärks det oförskämda/egoistiska beteendet.

Jämför med ett barn i affären som skriker sig till godis- funkar detta så kör barnet skriktricket igen, förstås.....

Nej, man måste börja säga ifrån ordentligt när människor beter sig som de exempel som tagits upp här (mobbar pga språk, kastar frukt, kräver pengar osv....). Säg ifrån mot dessa beteenden och sluta hjälpa människor som beter sig så. Först när deras privilegier (att få gratis mat och folk som hjälper dem på alla sätt mm) tas ifrån dem, kommer de att sluta bete sig så egoistiskt.
Svar på tråden Har jag blivit en rasist? Ställde upp som volontär för Härbärget för EU-Medborgare.