Har jag blivit en rasist? Ställde upp som volontär för Härbärget för EU-Medborgare.
Jag tror varken att du eller någon annan behöver vara så rädd för att bli kallad "rasist".
Det har tyvärr blivit ett urvattnat begrepp som alltför ofta används som ett "vapen" för att få som man vill.
Bla har ju flera människor som jobbar med att tex godkänna bidrag eller annat inom socialtjänsten, eller arbetsgivare, blivit kallade rasister för att de agerar helt enligt regelverket. Dvs behandlar alla lika och enligt regelverken då tex inte betalat ut mer bidrag eller gjort som personen vill.
Det har blivit så lätt att slänga ur sig "rasist" som då egentligen betyder "du gör inte som jag vill".
Folk måste bli mindre rädda för att bli kallade rasist, för att inte bli utnyttjade.
Finns många egoistiska individer som försöker roffa åt sig så mycket de kan och trycka ner folk- även bland utländska medborgare och utsatta människor. Inget av det är någon garanti för att personen är en "god människa".
Du är inte rasist för att du reagerar normalt, dvs vill freda dig själv från folk som försöker utnyttja dig. Däremot ska du inte vara så nojig över om du skulle bli kallad rasist. Det kan säkert hända att du blir kallad det, pga att du tex nekar dem pengar eller av någon annan anledning. Men bry dig inte om det, det har som sagt blivit ett urvattnat begrepp.