Har jag blivit en rasist? Ställde upp som volontär för Härbärget för EU-Medborgare.
Hej!
För en tid sedan så ställde jag upp på Vinternatt hos Härbärget för EU-Medborgare. Något som fick mig att förändra mig till ilska/less emot dessa människor. Just inriktat personligen emot de, men även rent allmänt har jag haft en icke vilja att hjälpa/skönka pengar till tiggare rent allmänt, endast till de med EU-Medborgare/Roman/Bulgarie människor.
Jag har tidigare jobbat som volontär för Stadsmissionen, där det erbjöds dusch, frukost, fika m.m. När jag fick reda på att det även förfrågas om volontärer under vintertid för EU-Medborgare var jag snabb i mitt beslut om att skriva upp mig.
Jag kunde lite av deras språk, men inte jättemycket. Vilket resulterade till att jag blev mobbad för att jag inte kunde prata hela språket. Men det var inte allt. Vid ett fall släckte de lyset medan jag stod ensam och arbetade. Bara för att de skulle gå iväg efter att de pratat klart med mig.
Många gånger där de skrattade åt mig av olika anledningar.
Detta resulterade till att jag inte ens hälsar på de när jag träffar de i min stad. De brukar vara lite runt omkring och fråga om pengar. När de ser mig, kand det hända att de frågar om pengar och om det finns möjlighet att jag kan gå till bankomat, eftersom jag inte har kontnanter på mig. I min värld blir det ''Aldrig i livet!'' och jag begriper inte hur de har kunnat bete sig respektlöst för att sedan agera som om vi vore polare. För när de skall fråga om pengar, så är de vänliga och blir ''glada'' av att träffa mig.
Jag börjat bli ganska kylig när jag träffar dessa människor. Men rent allmänt, har jag totalt slutat ge pengar till dessa människor.
Jag har nu frågat mig själv om jag gått och blivit rasist. Jag vågar inte ens ställa öppet denna fråga, för det känns som om att en grupp skulle säga: ''Vem fan bryr sig om dessa människor? Ingen bryr sig om de, du behöver inte känna dålig samvete'' och en annan grupp skulle kanske stämpla mig som rasist. Skulle nog inte finnas någon klar och ordentlig analys. Men jag kanske har blivit rasist? Bara att jag inte vågar såra/skrämma någon, när jag öppnar upp mig?
Jag blev seriöst ledsen av mina upplevelser.
Men även arg. Liksom känns otroligt orimligt att håna mig och bli ''irriterad'' på att jag inte kunde hela språket. Nästan som om jag kunde skrika åt de. ''Men lär er SVENSKA DÅ!!''.