Inlägg från: Flash Gordon |Visa alla inlägg
  • Flash Gordon

Regeringen vill ta ett steg mot diktatur

Och så här fungerar deep-state

Direkt från en tjänst på Partiet till en tjänst i offentlig förvaltning. Därefter sprida det partipolitik från ett statligt företag.

Partiet och Byråkratin växer ihop till ett. Förlorar Partiet tillfälligt makten finns de Partilojala tjänstemännen där för att att täcka upp.

Deep State

Natalie Sial som socialdemokrat
    aktuellenergi.se/natalie-sial-ny-presschef-pa-vattenfall/

Natalie Sial twittrar politik som presschef på Vattenfall
    twitter.com/NatalieSial/status/1438137307534610434
    nyheteridag.se/frick-svarar-pa-vattenfalls-sd-attack-genom-att-ta-deras-kunder/

Jag har aldrig uppfattat att VPK inte stod upp för demokratin, Stefan Löfven
  • Flash Gordon

Om ni inte ser Rataxes bild så lägger jag också in den.

• Flash Gordon

Det är alltså regeringens utredare i ämnet som går ut i en debattartikel och förespråkar "konsumtionskontroll"

Människan gör fel val när hon beslutar själv - alltså måste vi tvinga henne att välja rätt.

Helt i linje med Miljöpartiets EU-parlamentariker Per Holmgren som sa att han som första åtgärd skulle avskaffa alla val - om han själv kom till makten - för människan klarar inte av att göra "rätt" val, enligt honom

"Konsumtionskontroll" är alltså en tanke som lever i regeringens utredning på ämnet.

Medlem av Miljömålsberedeningen ang "hållbar" konsumtion.

www.gu.se/nyheter/cecilia-soler-har-fatt-expertuppdrag-i-miljomalsberedningen

Debattartiklel

• Flash Gordon
    nattuw skrev 2021-09-28 18:03:06 följande:
    Någon som har sett vad som pågår i delar av Australien? Total nedstängning av samhället. Utegångsförbud. Byggjobbare som demonstrerar mot att de inte får jobba möts av tårgas och gummikulor. Byggjobbare som anklagas för att vara högerextremister eftersom de har fräckheten att demonstrera mot undantagstillståndet. Media förbjudna att filma demonstrationerna från luften. Kort sagt just den typen av utveckling som jag inte vill se i Sverige.

Bara tanken att på detta sätt begränsa människors frihet och ta ifrån dem deras levebröd borde gjort att någon reagerade och sade stopp innan det blev ett färdigt förslag. Nu var det ingen som sade stopp. Och de som protesterar möter samma behandling som demonstranter i diktaturer.
    I Australien har det ju spårat ur totalt.

Rent vetenskapligt behöver man förstås inte alls ställa de krav som den australiensiska regeringen ställer och nu känns det mer som att de vill statuera exempel istället för att behöva förnedra sig och backa.

Fem poliser tvingar på en man munskydd
    twitter.com/You3_JP/status/1442517331960160257

Samtidigt i Sverige: vi släpper allt fritt från och med imorgon.
  • Flash Gordon
    Anonym (Tjej) skrev 2021-10-03 00:55:39 följande:
    Det beror väl på hur långt regeringen vill släppa fram dessa gäng. De lär ju inte sluta självmant.

Jag tror att nuvarande regering kommer strunta i om gängen börjar avrätta fastighetsägare och ta deras fastigheter i besittning.
    Även OM de skulle bry sig så har de inte politisk förmåga att vidta nödvändiga åtgärder.
  • Flash Gordon
    Flash Gordon skrev 2021-10-03 12:30:07 följande:
    Även OM de skulle bry sig så har de inte politisk förmåga att vidta nödvändiga åtgärder.
    Ett gott råd från en minister i Libanon, en stat i sammanbrott efter decennier av inbördeskrig

detgodasamhallet.com/2021/10/03/lars-hassler-social-demokraternas-nya-partiledare-ska-knacka-gangen/

Lyd ett råd. Glöm bort det där med rättssäkerhet i några år. Glöm bort det där med mänskliga rättigheter. Ni måste gå in i varje hus och börja uppifrån och ner och rensa i det ni kallar för utanförskapsområden. Om ni vill vara snälla så internera dem på obestämd tid tills de begripit hur man uppför sig men har ni möjlighet så kasta ut dem, oavsett vilket öde som väntar dem. Det kommer bespara er eoner av tid och annat lidande. Tror ni oss inte är det ert problem snarare än ni kan ana. 
    ...
    Etablissemangets svar att föra dialog, skapa värdegrund, prata om integration och ösa mer pengar på "problemen" kommer aldrig att fungera.
  • Flash Gordon
    Flash Gordon skrev 2021-10-03 12:30:07 följande:
    Inte den här regeringen, in nu, inte med MP, men förr eller senare. Det kommer att komma.

Tonläget och retoriken ändras för varje skjutning. 

www.svd.se/staten-maste-aterta-territoriet

"Staten måste återta territoriet"

"För staten gäller det att hävda själva våldsmonopolet"

En ny blå-gul regering efter nästa val kommer att ha väldigt fria händer och stor folklig uppbackning på området.

Och som vanligt när det gäller oss svenskar så kommer vi att ta i så in i h*lvete när vi väl tar i. Pendeln tenderar att svänga snabbt och långt ut i Sverige när den väl svänger.
    .
  • Flash Gordon
    nattuw skrev 2021-10-19 19:36:51 följande:
    Till och med MP har börjat prata om hårdare lagar.
    Svenska dagbladet:"Samhället kan bli tryggare med straffskärpningar, säger Miljöpartiets språkrör Märta Stenevi inför partiets kongress."

Fast i MP:s fall så är kravet på hårdare straff nog bara en logisk fortsättning på deras nya giv med förslag på att avskaffa demokratin, direktstyrning av public service och ja till lagar som inskränker människors möjligheter att samlas i större grupper.
    Absolut ingen tror att MP menar allvar med någonting av "hårdare tag".
  • Flash Gordon

Deep state. Den där myndighetsvänstern som vänstern påstår inte finns.

Miljöpartist som på sociala medier uttryckt glädje över stoppad kalkbrytning är alltså den tjänsteman som driver att bilda naturreservat som ska hindra Cementa att kunna bryta kalk.

Rättssäkerheten är hög här ... eller inte.

www.svd.se/sma-tuvor-stjalper-stora-samhallsintressen

"Cementas verksamhet hotas av att Länsstyrelsen på Gotland vill bilda nytt naturreservat. Förslaget är skrivet av en aktiv miljöpartist."

• Flash Gordon
    nattuw skrev 2021-11-03 09:01:34 följande:
    Från SVT: "Regeringen öppnar för husrannsakan och avlyssning utan brottsmisstanke"
    www.svt.se/nyheter/inrikes/mikael-damberg-pre...

Det är alltså åtgärder som inte riktar sig mot kriminella som misstänks för något brott eller mot personer som misstänks kunna vara inblandad i terrorism utan mot människor som inte misstänks för något brott.
    Det saknas ordet "konkret" i rubriken.

"ingen konkret brottsmisstanke"

Du kan inte peka på ett exakt specifikt brott men individen misstänks vara brottsling, exempelvis medlem i ett kriminellt gäng.

Detta återfinns sedan längre ned  texten.
  • Flash Gordon
    LadyJane skrev 2021-11-30 06:10:04 följande:
    Du visste alltså inte att varken politiker eller tjänstemän har inflytande över rättsväsendet?
    Annars hade du inte yrat om rättssäkerhet.

Ja, jag är inte förvånad. Personer som har uttryck som "myndighetsvänstern" har alltid minst en brunfärgad anstrykning på sina skjortor. Deras agenda är sedan urminnes tider att urholka rättsväsendet och demokratin även om de använder tvärt-om retorik.
    Det är lite gulligt på sätt och vis, ditt intresse för mig, men istället för att i tråd efter tråd försöka provocera fram reaktioner öppet på forumet genom att tillskriva mig en massa egenskaper och kalla mig en massa saker så får du gärna använda PM istället, om du vill. 
  • Flash Gordon
    nattuw skrev 2021-11-30 08:05:48 följande:
    Vem utser domarna i högsta domstolen?
    Regeringen utser ALLA domare i svenska domstolar - möjligen någon specialdomstol undantaget.

Regeringen kan utse domare helt på eget bevåg.

Lag (2010:1390) om utnämning av ordinarie domare

-----

• Flash Gordon
    nattuw skrev 2021-12-05 22:02:03 följande:
    Det var inte länge sedan alla som pekade på att det fanns vissa problem kopplad till invandring fick löpa gatlopp i media. De som vågade ifrågasätta anklagades för att sprida desinformation och rasism.

Sedan kom klimatdebatten där de som ville se fakta och en mer nyanserad miljödebatt var "klimatförnekare". Resultatet kan vi bland annat se på våra elfakturor.

Nu är det de som har en avvikande uppfattning om Covid-19 vaccinen som hamnat i fokus för samma grupper. De anklagas för att sprida desinformation och vara "antivaxxers".
    Ja. Mönstret är detsamma

De som styr säger en sak. Majoriteten accepterar vad makten säger och tänker inte mer på det. En mindre grupp ifrågasätter. Den mindre gruppen blir utstött av majoriteten.

Inte så sällan visar sedan vekligheten, över tid, att den mindre gruppen hade rätt från början.

Man var rasist från 2006, ungefär. 2015 blev man klimatförnekare. 2021 kallas man anti-vaxxare.

Det är någonting djupt mänskligt, grupp-psykologiskt, i att vilja ingå i den stora gruppen som bekräftar varandra och hur rätt man har och samtidigt peka ut "de andra".
  • Flash Gordon
    nattuw skrev 2022-01-11 05:31:58 följande:
    Det tycks som om vindarna är på väg att vända. Oisin Cantwell skriver i en krönika i Aftonbladet: "Vinterkräksjuka är numera en tillräcklig anledning för att inskränka demokratin. Hur länge ska vi tillåta den här svarta farsen att fortsätta?
    ---
    Två år in i pandemin är tidigare otänkbara frihetsinskränkningar så mycket av ett nytt normaltillstånd att de går att utnyttja till att hålla en underdimensionerad sjukvård fungerande."
    www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/G3qV...
    Självklart. Det kan inte hålla hur länge som helst. Det börjar tära på folks nerver och då börjar de (till sist) ifrågasätta det rimliga i hanteringen.
  • Flash Gordon
    mari123 skrev 2022-02-22 18:46:16 följande:
    FAST utrensade böcker finns ju kvar i bibliotekens magasin om man frågar efter dem. Häromdagen kollade jag bara av ett infall om det fanns några böcker av Margaret Yorke på min "bibla". NÄ fanns inte en enda. Tiden går. ALLA böcker får inte plats. Hur skulle det se ut!
    Du förstår inte att inlägget är en del av socialdemokratisk anti-SD-propaganda?

Buuuu * spöket kommer * buuuuu!

Rensa böcker! Bokbål!

Självklar rensas böcker ut. Främst pga platsbrist. Delvis på grund av digitaliseringen där fysiska exemplar kna ersätas av digitala.

En del som "rensas" magasineras. Det mesta(?) går på destruktion eller säljs för (typ) en krona boken.

En del böcker rensas av ideologiska skäl - fråga efter "Tintin i Kongo" på ditt bibliotek.

Anda köps överhuvudtaget inte in på grund av ideologiska skäl - ex "Massutmaningen" av Tino Sanandaji.

Det är KB som har skyldigheten att hålla med pliktexemplar. De ska ha minst ett ex av alla böcker som utgivits i Sverige.

Det kravet har inte övriga bibliotek.
  • Flash Gordon
    nattuw skrev 2022-03-22 22:55:31 följande:
    Debattartikel i Expressen 21 mars 2022 undertecknad av 15 jurister "Lockdowns kan bli vardag även i Sverige".

Citat ur artikeln: "Förslagen om extraordinära smittskyddsåtgärder ska lämnas senast den 15 maj 2022. Det är tydligt att dessa kan komma att innebära väsentliga inskränkningar i våra grundläggande fri- och rättigheter. Vi befarar att regeringen vill forcera fram dessa förslag, kanske redan innan riksdagens sommaruppehåll
    ---
    Grundläggande fri- och rättigheter har under pandemin monterats ned på ett sätt vi aldrig upplevt i modern tid. Vi har hamnat på ett sluttande plan där begrepp som proportionalitet och rimlighet har urholkats för att göra det möjligt att driva igenom restriktioner. Steg för steg har en tillvänjning skett till det nya normala. "
    www.expressen.se/debatt/lockdowns-kan-bli-var.../
    Ja, det är sådana tider. Folket accepterar till stor del denna slags inskränkningar "för allas bästa" utan eftertanke.

Det borde skapas någon slags juridisk spärr som ett förslag om exempelvis utegångsförbud måste ta sig förbi innan det träder i kraft. 
  • Flash Gordon
    mari123 skrev 2022-03-23 07:27:26 följande:
    Är det SD som regerar?
    Finns inget "SD" inblandat i detta. Vare sig i Sölvesborg eller här i tråden.

Lite taskigt av trollen att kalla bibliotekschefen i Sölvesborg för sverigedemokrat utan att de vet om detta är sant eller inte men det är som sagt socialdemokratisk propaganda mot deras största politiska fiende.

.
    sverigesradio.se/artikel/var-fjarde-bok-pa-solvesborgs-bibliotek-gallrades-bort-forra-aret

"Nä, Sverigedemokraterna har inte gallrat en bok här inne"
  • Flash Gordon
    nattuw skrev 2022-03-23 16:01:22 följande:
    Någon sådan spärr lär vi inte se. Om man tittar på tidsramen så ser det ut att bli ett nytt förhastat besked där konsekvenserna av förslaget inte kommer att beaktas.

Frågan är hur många som ens kommer att höra talas om förslaget. Svensk media har ju inte direkt svämmat över av reportage från länder där människor fråntagits sina friheter under Covid-19.
    Nä, någon sådan spärr tror inte jag heller på eftersom det bara är i vägen för regeringen om de vill införa restriktioner. Och de som idag tycker att det är trams att klaga på förlaget kan ju tänka sig vad som kan hända den dagen lagen finns och deras politiska motståndare har makten. Men så långt brukar inte folk tänka. Särskilt in i kristider.

Skriver inte media om det så får vi inget veta. Än så länge har ju folk accepterat inskränkning. Man har inte tagit det så allvarligt. Det har ju varit för allas bästa och det är snart över. Jag vet inte jag ... Jag hoppas på en mer seriös regering efter nästa val men den här frågan lär väl glida in i skuggorna och bara "upphöra". Tills det är dags igen.
  • Flash Gordon

Intressant tråd om Riksdagens svaghet när det gäller att stifta lagar. Tråden börjar med ett rättsfall som är helt uppåt väggarna, moraliskt sett.

twitter.com/HenrikSundstrom/status/1507370105059090452

"Sveriges riksdag är ett av världens svagaste parlament när det kommer till makt över lagstiftningsprocessen. I princip kan riksdagen inte ta några initiativ till skarp lag, och i övrigt bara säga ja eller nej till regeringens förslag"

.
    Detta betyder att en minoritetsregering kan agera som den vill och strunta i en majoritet (vald av folket) som vill annorlunda.

Svar på tråden Regeringen vill ta ett steg mot diktatur