Inlägg från: Anonym (Den gode) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Den gode)

Regeringen vill ta ett steg mot diktatur

KillBill skrev 2020-05-27 19:47:33 följande:

Nej det är inte en korkad jämförelse däremot tycker jag att ditt påstående är rätt korkat.  Covid-19 statistik från länder som Brasilien, Italien och Storbritannien är inte tillförlitlig (det har visat sig att det finns mycket stora mörkertal i dessa länder kopplat till dödsfall i Covid-19) och därför är jämförelser mellan länder gällande dödsfall i Covid-10 rätt meningslös. 

Jag återberättade vad Aftonbladet skrev och det är upp till dig om du tycker de är korkade.

Den jämförelse du refererade till är fortfarande korkad dock. Dödstalen går ju upp och ner över tid. Klart man kan hitta random peaks här och där. Visste du inte det?
  • Anonym (Den gode)
    KillBill skrev 2020-05-26 23:30:25 följande:
    Den här typen av nyheter bidrar till att jag tycker att Sverige har hanterat pandemin på ett rimligt sätt.

Citat: Dödligheten under april våren 2020 har beskrivits som unikt hög. Men det stämmer inte. Bara under 2000-talet har fem månader haft högre eller lika hög dödlighet på grund av influensa, skriver Per Becker, docent i risk och säkerhet.

www.di.se/debatt/redovisning-av-dodlighet-for-befolkningen-bakom-ljuset/
    Vi får ta det från början. Dödligheten under enstaka utvalda månader (5 av 245) säger ingenting om  hur regeringen hanterat Corona.

Statistiken talar dock sitt tydliga språk. Utifrån de siffror som finns att tillgå ser Sverige just nu ut att vara ett av de länder som hanterat Corona sämst. Vänstern pekar såklart på att det finns enstaka länder som räknat fel. Så kan det vara. Men hur vi än räknar så tyder ingenting på att Sverige ska ligga bra till när detta är över.

Regeringen har gjort stora misstag som förvärrat situationen. Partibok innebär dock att vissa skribenter har svårt att ta in detta.
  • Anonym (Den gode)
    Padirac skrev 2020-05-27 21:09:48 följande:
    Då ska jag återberätta för dig vad Aftonbladet skriver om steg mot diktatur och så kan du fundera på om du själv blir uppringd av polisen, får huset genomsökt, teknisk utrustning beslagtagen för det du skriver eller lajkar här eller på facebook...

...

Detta sker främst i kommunistiska länder. Då kommer jag osökt att tänka på partiet vars stöd regeringsunderlaget vilar på.
  • Anonym (Den gode)
    Padirac skrev 2020-05-27 23:53:15 följande:
    Menar du att det ringer kommunister till dig, att de genomsöker ditt hus och beslagtager din tekniska utrustning för att du gillst ngt på Facebook?
    Ja, precis så menade jag.
  • Anonym (Den gode)
    Padirac skrev 2020-05-28 00:15:47 följande:
    Så kommunisterna räknar inte foliehattar som teknisk utrustning kan vi alltså lära oss.. vurmare och skrikhöger räknar däremot med all tydlighet in hatten som en av de viktigaste tekniska utrustningarna för att få fram mer eller mindre halsbrytande o-troliga sanningar om läget vi världen. En tung hatt att bära

Vad annat har du fått beslagtagit av de som övervakar dina gillamarkeringar? Kommer de precis som i Ungern i 3 fulla bilar också?
    Du får väl ringa upp Lars Ohly och fråga. Jag vet inte hur kommunister fungerar. Sen kan du ringa nån vurmare och nån skrikhöger. Lycka till. Vem vet? De kanske kan hjälpa dig med din tunga hatt?

• Anonym (Den gode)
    KillBill skrev 2020-05-28 00:26:35 följande:

Det är du som måste ta det från början. Självklart måste man se på effekterna av pandemin under en längre tidsperiod. Jag utgår från den tid som förflutit sedan pandemin startade medan du fokuserar på de senaste dagarna..

Experterna pratar redan om att Europa kommer drabbas av en andra Coronavåg till hösten som kan följas av ännu fler. Först om några år kommer det vara meningsfullt att jämföra dödsfall i Covid-19 mellan länderna.  Eftersom länder räknar dödsfall på olika sätt och eftersom det finns stora mörkertal i statistiken så kommer skillnader i total dödsfallsstatistik mot tidigare år ge mer korrekt data än antal dödsfall i Covid-19 som enskilda länder rapporterat om nu under pandemin.

Jag förstår att du vill vänta några år, ty siffrorna just nu talar verkligen inte till regeringens fördel.
  • Anonym (Den gode)
    FDFMGA skrev 2020-05-28 10:14:12 följande:
    Efter vad jag har hört så planerar navelluddshögern att anordna en digital demonstration där regeringen uppmanas att studera framgångsrika strategier i länder som bara har en tusendel av Sveriges dödlighet i covid-19. Gambia, Tanzania, Libyen, Syrien och Myanmar är exempel på de länder navelluddshögern framhåller som goda exempel.

Att demonstrationen ska vara digital beror förmodligen på att det skulle se lite futtigt ut med bara en deltagare - medan varje enskilt navelludd kan framstå som en enskild individ i den digitala varianten.

Att få något att framstå som att folket trycker på brukar lätta på trycket i den kretsen.
    Jag vill vara med. Har du en länk?
  • Anonym (Den gode)
    nattuw skrev 2020-05-30 19:12:11 följande:
    Familjelivs socialdemokratiska kampgrupp sätter alltid socialdemokratin i första rummet. Allt annat, inklusive demokratin och samhällsfrågor, kommer i andra hand.
    T.o.m när hela socialdemokratins fundament monteras ned så tar de det med en axelryckning.
  • Anonym (Den gode)
    Padirac skrev 2020-05-30 19:56:49 följande:
    Anonym (Den gode) skrev 2020-05-30 19:21:59 följande:
    T.o.m när hela socialdemokratins fundament monteras ned så tar de det med en axelryckning.

I verkligheten vill regeringen använda sin begränsade makt för att begränsa spridningen och konsekvenserna av Coronasmittan.
    Kan vi vara överens om att regeringen misslyckats med att begränsa konsekvenserna relativt våra grannländer?

Här kan du själv se statistiken (antal döda) för 4 dagar sedan.

Finland

314

Danmark

568

Island

10

Norge

236

Sverige

4350

• Anonym (Den gode)
    Padirac skrev 2020-05-30 22:55:06 följande:
    Tror du det beror på att regeringen 'tog ett steg mot diktatur ' som begåvningsreserven uttrycker det?

Tror du mer eller mindre diktatur skulle löst det ?

Troligen beror misslyckandet på att regeringen är inkompetent.

Istället för att testa hemvändande alp-resenärer så ville man ta ett steg mot diktatur. Svårslagen felprioritering kan man tycka.

Det handlar om människoliv som släcks. Har svårt att dela din glädje.
Svar på tråden Regeringen vill ta ett steg mot diktatur