Inlägg från: KillBill |Visa alla inlägg
  • KillBill

Regeringen vill ta ett steg mot diktatur

Mentat skrev 2020-04-17 08:15:57 följande:
    Normalt sett brukar jag inte hålla med KillBill men här gör jag det fullt ut!
    Det enda man kan tillägga är möjligen att det var oppositionen som drev på för att Riksdagen skulle ha vetorätt i efterhand vad gäller regeringens beslut enligt den tillfälliga lagen.
    Jag anser också att regeringens förslag innan det utvecklades efter förslag från oppositionen var dåligt men det förslag som nu ligger på bordet tycker jag är bra.
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • KillBill
    Nimzay skrev 2020-05-17 13:06:51 följande:
    Hallå där...du har möjligtvis inte tänkt på hur du kan ha så mycket att berätta om Ungern? Jo, kanske för att det åtminstone är mer öppet om hur regimen där är, dvs Ungerns regim är ju i så fall inte lika obehagligt falsk och smyghemsk som Sveriges regering, och det är just det som till stor del är det otäcka med Sveriges regering.

Det du just nu skrev kunde ha resulterat i böter eller fängelse om du bott i Ungern och om din kritik hade varit riktad mot den ungerska regeringen. Men det är väl inget som ni högernationalister bryr er om..

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7473253
  • KillBill
    Nimzay skrev 2020-05-17 13:59:03 följande:

De (regimen i ungern) står för hur galna de är då alltså med andra ord...?

till skillnad mot Sveriges vidriga regering som i smyg fifflar med planer på hur de ska få igenom sina lömska viljor

Lömska viljor att vidta åtgärder för att bekämpa covid-19?

Man måste vara en foliehatt om man betraktar åtgärder för att bekämpa covid-19 som lömska viljor..
  • KillBill
    nattuw skrev 2020-05-24 20:32:44 följande:
    En eventuell framtida majoritetsregering som leds av SD kommer att ha precis samma möjligheter att skylla på en samhällskris för att genomföra de begränsningar som just de vill ha. De kan dessutom peka på att det gjorts förut och att det därför inte är en stor sak. Är det en utveckling du vill se?

Jag tror att alla är överens om varje regeringen, oavsett vem som leder den, bör ha mandat att fatta beslut för att begränsa effekterna av en pandemi (för det är det som saken handlar om).

Jag anser samtidigt att det är trist att du insinuerar att advokatsamfundet och statsvetare skulle vara av uppfattningen att Regeringen skulle vilja ta ett steg mot diktatur något som alltså inte är sant men den typen av lögner slår nog mest tillbaka mot dig själv..

• KillBill
    K Markatta skrev 2020-05-26 16:07:00 följande:

omni.se/kritiserade-nodlaget-i-ungern-avbryts-i-juni/a/wP1kpM

Kritiserade nödläget i Ungern avbryts i juni

Regeringen i Ungern avser att avbryta det nationella nödläget i landet den 20 juni, skriver justitieminister Judit Varga på Facebook. Ett lagförslag om att avsluta regeringens utökade maktbefogenheter förbereds av regeringen.

När premiärminister Viktor Orbán fick rätt att styra med dekret utan att gå via parlamentet sattes inget slutdatum, vilket ledde till skarp kritik, främst från internationellt håll och andra EU-länder.

Märkligt att så många s.k.Sverigevänner är positiv till Ungern där demokratin utvecklats negativt under flera år men för fram falska påståenden om att Sverige skulle vara på väg mot diktatur. Undra vems ärenden de springer?
  • KillBill
    Anonym (Den gode) skrev 2020-05-26 21:33:44 följande:

Vad som är märkligt är hur vänstern försvarar en regering som tar ett litet steg mot diktatur.

Kan bero på att vänsteranhängare litar på sin egen vänsterregering.

Kan också bero på att vänsteranhängare litar på sin regering.

Vad har Sverige hittills vunnit på att ta ett steg mot diktatur? Misslyckandet att hantera pandemin är ett faktum.

Att påståenden om att Sverige skulle ha en regeringen som skulle vara på väg mot diktatur bara är blaj förstår nog varje tänkande människa..
  • KillBill
    Anonym (Den gode) skrev 2020-05-26 21:59:00 följande:

"Ett steg mot" inte "på väg mot".

Återigen. Vad har Sverige vunnit på detta spektakel? Nu över 4000 döda.

Den här typen av nyheter bidrar till att jag tycker att Sverige har hanterat pandemin på ett rimligt sätt.

Citat: Dödligheten under april våren 2020 har beskrivits som unikt hög. Men det stämmer inte. Bara under 2000-talet har fem månader haft högre eller lika hög dödlighet på grund av influensa, skriver Per Becker, docent i risk och säkerhet.

www.di.se/debatt/redovisning-av-dodlighet-for-befolkningen-bakom-ljuset/
  • KillBill
    Anonym (Den gode) skrev 2020-05-27 17:46:55 följande:
    Fast det är ju en korkad jämförelse du refererar till.

Nu andra veckan i rad där Sverige har den högsta dödligheten i världen. Starkt jobbat sossar.

Nej det är inte en korkad jämförelse däremot tycker jag att ditt påstående är rätt korkat.  Covid-19 statistik från länder som Brasilien, Italien och Storbritannien är inte tillförlitlig (det har visat sig att det finns mycket stora mörkertal i dessa länder kopplat till dödsfall i Covid-19) och därför är jämförelser mellan länder gällande dödsfall i Covid-10 rätt meningslös. 

• KillBill
    Anonym (Den gode) skrev 2020-05-27 20:32:48 följande:
    Jag återberättade vad Aftonbladet skrev och det är upp till dig om du tycker de är korkade.

Den jämförelse du refererade till är fortfarande korkad dock. Dödstalen går ju upp och ner över tid. Klart man kan hitta random peaks här och där. Visste du inte det?

Det är ju du/Aftonbladet som refererar till en peak och jag antar att du nu känner dig lite korkad. 

Det jag refererar till är den totala dödligheten i Covid-19 per land sedan årsskiftet och den listan toppar inte Sverige.

• KillBill
    Anonym (Den gode) skrev 2020-05-27 22:27:21 följande:
    Vi får ta det från början. Dödligheten under enstaka utvalda månader (5 av 245) säger ingenting om  hur regeringen hanterat Corona.

Statistiken talar dock sitt tydliga språk. Utifrån de siffror som finns att tillgå ser Sverige just nu ut att vara ett av de länder som hanterat Corona sämst. Vänstern pekar såklart på att det finns enstaka länder som räknat fel. Så kan det vara. Men hur vi än räknar så tyder ingenting på att Sverige ska ligga bra till när detta är över.

Regeringen har gjort stora misstag som förvärrat situationen. Partibok innebär dock att vissa skribenter har svårt att ta in detta.

Det är du som måste ta det från början. Självklart måste man se på effekterna av pandemin under en längre tidsperiod. Jag utgår från den tid som förflutit sedan pandemin startade medan du fokuserar på de senaste dagarna..

Experterna pratar redan om att Europa kommer drabbas av en andra Coronavåg till hösten som kan följas av ännu fler. Först om några år kommer det vara meningsfullt att jämföra dödsfall i Covid-19 mellan länderna.  Eftersom länder räknar dödsfall på olika sätt och eftersom det finns stora mörkertal i statistiken så kommer skillnader i total dödsfallsstatistik mot tidigare år ge mer korrekt data än antal dödsfall i Covid-19 som enskilda länder rapporterat om nu under pandemin.

Svar på tråden Regeringen vill ta ett steg mot diktatur