• nattuw

Regeringen vill ta ett steg mot diktatur

Regeringen vill använda Coronakrisen för att utöka sin egen makt. Makt skall enligt ett regeringsförslag förskjutas från riksdag till regering.

"Nu ser även Sverige ut att ge sig ut i ett demokratiskt undantagstillstånd. Expressen kan i kväll avslöja att regeringen avser be om makt att i praktiken köra över riksdagen och bland annat självsvåldigt kunna stänga ned affärsverksamheter, mötesplatser och transporter. "
    Expressen 3 april 2020 "Alldeles nyss hade det här varit helt otänkbart" ( www.expressen.se/kronikorer/viktor-barth-kron/alldeles-nyss-hade-det-har-varit-helt-otankbart/ )

Om någon för ett halvår sedan skulle sagt att det kommer ett virus som inte bara slår ut människor utan även ekonomin och demokratin skulle nog de flesta trott att personen hade läst för många SF noveller. Men nu är vi där.

Att skylla på en kris för att öka den egna makten är ett väl beprövat recept. Man behöver inte ens nämna 30-talet för att att ställa sig tveksam till en utveckling där demokratin i praktiken sätts ur spel. Även om det denna gång verkligen bara skulle bli en temporär lösning (vilket vi inte kan var säkra på) så skulle det skapats ett farligt prejudikat. Bara tanken att på detta sätt begränsa demokratin borde gjort att någon reagerade och sade stopp innan det blev ett färdigt förslag. Nu var det ingen som sa stopp. Till och med de som idag jublar över tanken att på att deras parti skulle få mer makt borde betänka vad som kan hända i morgon om ett annat parti tar över både makten och befogenheten att inskränka demokratin.

• Svar på tråden Regeringen vill ta ett steg mot diktatur
  • KillBill
    Anonym (Den gode) skrev 2020-05-26 21:59:00 följande:

"Ett steg mot" inte "på väg mot".

Återigen. Vad har Sverige vunnit på detta spektakel? Nu över 4000 döda.

Den här typen av nyheter bidrar till att jag tycker att Sverige har hanterat pandemin på ett rimligt sätt.

Citat: Dödligheten under april våren 2020 har beskrivits som unikt hög. Men det stämmer inte. Bara under 2000-talet har fem månader haft högre eller lika hög dödlighet på grund av influensa, skriver Per Becker, docent i risk och säkerhet.

www.di.se/debatt/redovisning-av-dodlighet-for-befolkningen-bakom-ljuset/
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Anonym (Den gode)
    KillBill skrev 2020-05-26 23:30:25 följande:
    Den här typen av nyheter bidrar till att jag tycker att Sverige har hanterat pandemin på ett rimligt sätt.

Citat: Dödligheten under april våren 2020 har beskrivits som unikt hög. Men det stämmer inte. Bara under 2000-talet har fem månader haft högre eller lika hög dödlighet på grund av influensa, skriver Per Becker, docent i risk och säkerhet.

Fast det är ju en korkad jämförelse du refererar till.

Nu andra veckan i rad där Sverige har den högsta dödligheten i världen. Starkt jobbat sossar.
  • KillBill
    Anonym (Den gode) skrev 2020-05-27 17:46:55 följande:
    Fast det är ju en korkad jämförelse du refererar till.

Nu andra veckan i rad där Sverige har den högsta dödligheten i världen. Starkt jobbat sossar.

Nej det är inte en korkad jämförelse däremot tycker jag att ditt påstående är rätt korkat.  Covid-19 statistik från länder som Brasilien, Italien och Storbritannien är inte tillförlitlig (det har visat sig att det finns mycket stora mörkertal i dessa länder kopplat till dödsfall i Covid-19) och därför är jämförelser mellan länder gällande dödsfall i Covid-10 rätt meningslös. 

• Anonym (Den gode)
    KillBill skrev 2020-05-27 19:47:33 följande:

Nej det är inte en korkad jämförelse däremot tycker jag att ditt påstående är rätt korkat.  Covid-19 statistik från länder som Brasilien, Italien och Storbritannien är inte tillförlitlig (det har visat sig att det finns mycket stora mörkertal i dessa länder kopplat till dödsfall i Covid-19) och därför är jämförelser mellan länder gällande dödsfall i Covid-10 rätt meningslös. 

Jag återberättade vad Aftonbladet skrev och det är upp till dig om du tycker de är korkade.

Den jämförelse du refererade till är fortfarande korkad dock. Dödstalen går ju upp och ner över tid. Klart man kan hitta random peaks här och där. Visste du inte det?
  • Padirac
    Anonym (Den gode) skrev 2020-05-27 20:32:48 följande:
    Jag återberättade vad Aftonbladet skrev och det är upp till dig om du tycker de är korkade.

Den jämförelse du refererade till är fortfarande korkad dock. Dödstalen går ju upp och ner över tid. Klart man kan hitta random peaks här och där. Visste du inte det?
    Då ska jag återberätta för dig vad Aftonbladet skriver om steg mot diktatur och så kan du fundera på om du själv blir uppringd av polisen, får huset genomsökt, teknisk utrustning beslagtagen för det du skriver eller lajkar här eller på facebook...

https://www.aftonbladet.se/ledare/a/BROeLv/numera-talar-sd-tyst-om-ungern

"Sverigedemokraterna har tidigare talat mycket om Ungern, en vurm som ofta ifrågasatts. SD:s partiledare Jimmie Åkesson skrev 2018 debattartikeln med rubriken “Ungern vågar utmana dina värderingar, Annie Lööf”, som svar på centerledarens kritik om ett negligerat demokratihot. Efter ett Almedalstal 2018 fick Jimmie Åkesson en direkt fråga: Viktor Orbán eller Angela Merkel? Åkesson valde Viktor Orbán.

Rörelsen i landet han hänvisat till har länge varit tydlig. Målet: en ”illiberal demokrati”."

"Mest omskrivet är kanske SD:s partisekreterare Richard Jomshofs Ungern-referens: "Eftersom Sverige inte är Ungern, eftersom vi inte sitter i regeringsställning (än) och eftersom media i Sverige inte fungerar som media i Ungern, är vi tvungna att anpassa oss till den verklighet som råder här. Det innebär inte minst att vi måste anpassa vår retorik efter det rådande läget”, som han skrev på Facebook."

"Kritiken från bland annat oppositionen, flertalet EU-länder och människorättsorganisationer var skarp. Men som tidigare förklarar Orbán att alla protester är orkestrerade av finansmannen och filantropen George Soros.

I veckan rapporterade DN om hur människor i Ungern grips och förhörs av polis för uppdateringar i sociala medier, till och med för ha tryckt ”gilla” på ett inlägg. Fördömanden av de stora bristerna i den ungerska sjukvården tystas därmed effektivt i coronakrisen.
    Eftersom Sverige inte är som Ungern, som Jomshof mycket riktigt konstaterat, måste vi fortsätta kritisera och bekämpa den utvecklingen."

Vad skriver då DN om saken Aftonbladets ledartext refererar till

https://www.dn.se/nyheter/varlden/i-ungern-kan-ett-gilla-pa-facebook-vara-brott-mot-coronalagen/

"I Ungern grips människor av polis för uppdateringar i sociala medier, till och med för ett ”gilla”. "

"Men allra mest omdiskuterad är en ”munkavlelag” som klubbades samtidigt med den mer övergripande nödlagen. Denna kan ge fängelsestraff på upp till fem år för den som sprider ”falsk information” om pandemin.

...

Och även på många andra håll i landet har medborgare tagits in för förhör för liknande ”brott”. Det händer att folk blir uppringda av polisen för att de ”lajkar” något på sociala medier. Enligt vad DN erfar har flera förlorat sina jobb.

Ofta verkar det handla om att statuera exempel, och landets högsta polisledning säger öppet att den vill att folk ska inse att myndigheterna ”kontinuerligt övervakar internet”.

"

• KillBill
    Anonym (Den gode) skrev 2020-05-27 20:32:48 följande:

Det är ju du/Aftonbladet som refererar till en peak och jag antar att du nu känner dig lite korkad. 

Det jag refererar till är den totala dödligheten i Covid-19 per land sedan årsskiftet och den listan toppar inte Sverige.

• Anonym (Den gode)
    KillBill skrev 2020-05-26 23:30:25 följande:

Vi får ta det från början. Dödligheten under enstaka utvalda månader (5 av 245) säger ingenting om  hur regeringen hanterat Corona.

Statistiken talar dock sitt tydliga språk. Utifrån de siffror som finns att tillgå ser Sverige just nu ut att vara ett av de länder som hanterat Corona sämst. Vänstern pekar såklart på att det finns enstaka länder som räknat fel. Så kan det vara. Men hur vi än räknar så tyder ingenting på att Sverige ska ligga bra till när detta är över.

Regeringen har gjort stora misstag som förvärrat situationen. Partibok innebär dock att vissa skribenter har svårt att ta in detta.
  • Anonym (Den gode)
    Padirac skrev 2020-05-27 21:09:48 följande:
    Då ska jag återberätta för dig vad Aftonbladet skriver om steg mot diktatur och så kan du fundera på om du själv blir uppringd av polisen, får huset genomsökt, teknisk utrustning beslagtagen för det du skriver eller lajkar här eller på facebook...

...

Detta sker främst i kommunistiska länder. Då kommer jag osökt att tänka på partiet vars stöd regeringsunderlaget vilar på.
  • Padirac
    Anonym (Den gode) skrev 2020-05-27 22:29:36 följande:

Detta sker främst i kommunistiska länder. Då kommer jag osökt att tänka på partiet vars stöd regeringsunderlaget vilar på.

Menar du att det ringer kommunister till dig, att de genomsöker ditt hus och beslagtager din tekniska utrustning för att du gillst ngt på Facebook? Var bor du egentligen? Inte i Sverige om detta sker?

Just detta är ett kännetecken för totalitära stater, oavsett det är i Ungern då eller nu eller tidigare i Sydamerikanska högerdiktaturer eller tidigare eller nuvarande kommunistiska diktaturer.

Men du att de tillfälliga krislagarna i Sverige är ett steg mot detta eller att V har ett politiskt mål att upprätta en sådan stat så har du missat det enda parti som väljer orban före Merkel och Putin före macron... Som vill begränsa kultur och media. De är inte kommunister, de är nyssnazister, de är SD.
  • Anonym (Den gode)
    Padirac skrev 2020-05-27 23:53:15 följande:
    Menar du att det ringer kommunister till dig, att de genomsöker ditt hus och beslagtager din tekniska utrustning för att du gillst ngt på Facebook?
    Ja, precis så menade jag.
Svar på tråden Regeringen vill ta ett steg mot diktatur