nihka skrev 2021-04-30 13:51:12 följande:
Spanska sjukan var 100 år sedan och höll på på pandeminivå i ungefär två år. Förutom trupprörelser under första världskriget rörde vi inte så mycket på oss då, så som vi gör nu. Därför tänker jag reserestriktioner och att de är kopplade till vaccinering. På sikt kanske man kan "utrota" så som vi lyckats med smittkoppor, men ja, det kommer hela tiden att dyka upp nya smittsamma sjukdomar, eller nya varianter på gamla sjukdomar.
Sedan tänker jag på djurhållning och hur vi kan förhindra överföring mellan vilt och tamt/människor just när det gäller coronavirus (gruppen).
Förstår. Jag undrar lite hur man kommer få till det bra långsiktigt dock, med olika vaccin som godkänns i olika delar av världen, om man ibland godkänner en dos som nog medan ett annat land har två. Hur det funkar med familjer med små barn som inte får vaccineras. Olika hållbarhet på olika vaccinationer för samma sak. Hur gör man med flyktingar, blir det karantän och obligatorisk vaccination innan de släpps in dit de flytt?
Vad jag hört tror de ju inte att viruset kommer utrotas men att de hoppades att det blir mindre farligt (som en del coronavirus blir?). Då borde ju kravet på reseintyg slopas.
Smittsamma sjukdomar utan vaccin finns väl idsg, som Ebola. Vet inte hur kravet är där för de som jobbar eller reser i ebolaområden, är det obligatorisk karantän när man kommer hem?