Inlägg från: Nattafnatta |Visa alla inlägg
  • Nattafnatta

NIPT tidigare än 10+0 möjligt enligt forskning

Det är mängden fetal fraktion (i %) som styr, den ska oftast vara över 4% hos de allra flesta laboratorier för att dom ska ge ett svar. Vissa utländska, typ Panorama, analyserar vid 2%. Sen kan det finnas andra biologiska mer ovanliga faktorer som gör att svaret kommer tillbaka "inkonklusivt", men även övervikt kan ge detta svar då andelen fosterceller är mindre i förhållanden till moderns blodvolym.

Enligt studier så brukar den fetala fraktionen vara tillräcklig vid v 10+, men hos väldigt många fortfarande otillräcklig! Provet kostar mycket pengar så man har väl satt en gräns då det är värt att ens börja försöka analysera.

• Nattafnatta
    Tora C skrev 2020-04-04 10:12:20 följande:

Vilket bra och insatt svar, stort tack! 

Tolkar jag det rätt att norska Folkhälsomyndigheten har fel i sin analys, alltså? Eller är det jag som har misstolkat deras slutsatser?

Vad skulle du säga att risken är i procent att man får ett felaktigt svar om man gör provet i exempelvis vecka 9+0? Du får gärna göra en grov uppskattning - jag förstår att det är svårt att säga!

Läste artikeln.

Nej det är inte fel att det går att få ett svar redan vid vecka 9+, men chansen är sannolikt 50-50. I samband med att vi gjorde vårt NIPT läste jag mycket på utländska sidor och forum och där var det mycket sjukvårdspersonal som to.m ville vänta till vecka 11-12+ för att slippa göra om testet.

Bara för att man har sett att det är praktiskt möjligt att genomföra en analys från vecka 9+ innebär ju nödvändigtvis inte detta att den stora massan får ett tillförlitligt svar så pass tidigt. Jag skulle nog gissa på att det är 50% chans att få svar så tidigt mot bakgrund av alla historier jag tagit del utav på alla möjliga forum (mest utländska). Där har man diskuterat fetal fraktion % i förhållande till graviditetslängd.

Vad jag kunnat läsa mig till är det bara i utlandet man har en lägre gräns på den fetala fraktionen vid analys, dvs i Sverige krävs 4% fosterceller i moderns dna.

I vecka 10+2 hade jag 10% vilket jag har förstått är rätt så bra, majoriteten verkar ha runt 5-7% så långt in i graviditeten.

Lycka till! :)
  • Nattafnatta

För den delen tycker jag det är fördelaktigt att det krävs en lite större andel fosterceller vid analysen då jag tycker det känns mer tillförlitligt. :)

Jag hade även kontakt med ansvarig på Life Genomic i Göteborg som "äger" Harmony NIPT som många privata vårdinstanser i Sverige erbjuder, -desto större andel fosterceller desto mer tillförlitligt resultat!

Svar på tråden NIPT tidigare än 10+0 möjligt enligt forskning