• Tora C

NIPT tidigare än 10+0 möjligt enligt forskning

Hej!

Det tycks ju allmänt etablerat att 10+0 är den första dag man ska/får göra NIPT-blodprov för att sedan inom ett par veckor eller så få tillbaka sitt besked. 

Men flera forskningskällor, både nyare och äldre, verkar mena att det går bra att göra NIPT lite tidigare än så. Exempelvis skriver Norska Folkhälsomyndigheten såhär i en rapport om NIPT från 2016:

Testens sensitivitet för uke 7 er 74,5%, mens den i svangerskaps-ukene 7-12 er 94,8%.
    www.fhi.no/en/publ/2016/ikke-invasiv-prenatal-testing-nipt-for-kjonnsbestemmelse-av-foster.-metodev/

Redan från vecka 7, alltså.

I svenska Läkartidningen skriver en grupp överläkare att: NIPT kan utföras från graviditetsvecka 9.
    - lakartidningen.se/klinik-och-vetenskap-1/artiklar-1/klinisk-oversikt/2016/05/nipt-ar-ett-genombrott-i-fosterdiagnostiken/

Har jag missförstått något, eller måste man alltså inte vänta till v 10+0? I så fall, vadan denna stränga regel med 10+0, när varje dag kan innebära så jobbig väntan?

Jag kan tänka mig skäl som både har med kvalitet och moralisering att göra. Men den stora frågan är ju: ifall man är redo att dra en liten vit lögn om exakt vilken dag man är i (inte helt olikt hur vården här verkar ha dragit en vit lögn för patienten) hindrar något en från att göra testet i exempelvis vecka 9+0?

• Svar på tråden NIPT tidigare än 10+0 möjligt enligt forskning
  • Nattafnatta

Det är mängden fetal fraktion (i %) som styr, den ska oftast vara över 4% hos de allra flesta laboratorier för att dom ska ge ett svar. Vissa utländska, typ Panorama, analyserar vid 2%. Sen kan det finnas andra biologiska mer ovanliga faktorer som gör att svaret kommer tillbaka "inkonklusivt", men även övervikt kan ge detta svar då andelen fosterceller är mindre i förhållanden till moderns blodvolym.

Enligt studier så brukar den fetala fraktionen vara tillräcklig vid v 10+, men hos väldigt många fortfarande otillräcklig! Provet kostar mycket pengar så man har väl satt en gräns då det är värt att ens börja försöka analysera.

• Tora C

Vilket bra och insatt svar, stort tack! 

Tolkar jag det rätt att norska Folkhälsomyndigheten har fel i sin analys, alltså? Eller är det jag som har misstolkat deras slutsatser?

Vad skulle du säga att risken är i procent att man får ett felaktigt svar om man gör provet i exempelvis vecka 9+0? Du får gärna göra en grov uppskattning - jag förstår att det är svårt att säga!

• Nattafnatta
    Tora C skrev 2020-04-04 10:12:20 följande:

Vilket bra och insatt svar, stort tack! 

Tolkar jag det rätt att norska Folkhälsomyndigheten har fel i sin analys, alltså? Eller är det jag som har misstolkat deras slutsatser?

Vad skulle du säga att risken är i procent att man får ett felaktigt svar om man gör provet i exempelvis vecka 9+0? Du får gärna göra en grov uppskattning - jag förstår att det är svårt att säga!

Läste artikeln.

Nej det är inte fel att det går att få ett svar redan vid vecka 9+, men chansen är sannolikt 50-50. I samband med att vi gjorde vårt NIPT läste jag mycket på utländska sidor och forum och där var det mycket sjukvårdspersonal som to.m ville vänta till vecka 11-12+ för att slippa göra om testet.

Bara för att man har sett att det är praktiskt möjligt att genomföra en analys från vecka 9+ innebär ju nödvändigtvis inte detta att den stora massan får ett tillförlitligt svar så pass tidigt. Jag skulle nog gissa på att det är 50% chans att få svar så tidigt mot bakgrund av alla historier jag tagit del utav på alla möjliga forum (mest utländska). Där har man diskuterat fetal fraktion % i förhållande till graviditetslängd.

Vad jag kunnat läsa mig till är det bara i utlandet man har en lägre gräns på den fetala fraktionen vid analys, dvs i Sverige krävs 4% fosterceller i moderns dna.

I vecka 10+2 hade jag 10% vilket jag har förstått är rätt så bra, majoriteten verkar ha runt 5-7% så långt in i graviditeten.

Lycka till! :)
  • Nattafnatta

För den delen tycker jag det är fördelaktigt att det krävs en lite större andel fosterceller vid analysen då jag tycker det känns mer tillförlitligt. :)

Jag hade även kontakt med ansvarig på Life Genomic i Göteborg som "äger" Harmony NIPT som många privata vårdinstanser i Sverige erbjuder, -desto större andel fosterceller desto mer tillförlitligt resultat!

Svar på tråden NIPT tidigare än 10+0 möjligt enligt forskning