NIPT tidigare än 10+0 möjligt enligt forskning
Hej!
Det tycks ju allmänt etablerat att 10+0 är den första dag man ska/får göra NIPT-blodprov för att sedan inom ett par veckor eller så få tillbaka sitt besked.
Men flera forskningskällor, både nyare och äldre, verkar mena att det går bra att göra NIPT lite tidigare än så. Exempelvis skriver Norska Folkhälsomyndigheten såhär i en rapport om NIPT från 2016:
Testens sensitivitet för uke 7 er 74,5%, mens den i svangerskaps-ukene 7-12 er 94,8%.
- www.fhi.no/en/publ/2016/ikke-invasiv-prenatal-testing-nipt-for-kjonnsbestemmelse-av-foster.-metodev/
Redan från vecka 7, alltså.
I svenska Läkartidningen skriver en grupp överläkare att: NIPT kan utföras från graviditetsvecka 9.
- lakartidningen.se/klinik-och-vetenskap-1/artiklar-1/klinisk-oversikt/2016/05/nipt-ar-ett-genombrott-i-fosterdiagnostiken/
Har jag missförstått något, eller måste man alltså inte vänta till v 10+0? I så fall, vadan denna stränga regel med 10+0, när varje dag kan innebära så jobbig väntan?
Jag kan tänka mig skäl som både har med kvalitet och moralisering att göra. Men den stora frågan är ju: ifall man är redo att dra en liten vit lögn om exakt vilken dag man är i (inte helt olikt hur vården här verkar ha dragit en vit lögn för patienten) hindrar något en från att göra testet i exempelvis vecka 9+0?