Tora C skrev 2020-04-04 10:12:20 följande:
Vilket bra och insatt svar, stort tack!
Tolkar jag det rätt att norska Folkhälsomyndigheten har fel i sin analys, alltså? Eller är det jag som har misstolkat deras slutsatser?
Vad skulle du säga att risken är i procent att man får ett felaktigt svar om man gör provet i exempelvis vecka 9+0? Du får gärna göra en grov uppskattning - jag förstår att det är svårt att säga!
Läste artikeln.
Nej det är inte fel att det går att få ett svar redan vid vecka 9+, men chansen är sannolikt 50-50. I samband med att vi gjorde vårt NIPT läste jag mycket på utländska sidor och forum och där var det mycket sjukvårdspersonal som to.m ville vänta till vecka 11-12+ för att slippa göra om testet.
Bara för att man har sett att det är praktiskt möjligt att genomföra en analys från vecka 9+ innebär ju nödvändigtvis inte detta att den stora massan får ett tillförlitligt svar så pass tidigt. Jag skulle nog gissa på att det är 50% chans att få svar så tidigt mot bakgrund av alla historier jag tagit del utav på alla möjliga forum (mest utländska). Där har man diskuterat fetal fraktion % i förhållande till graviditetslängd.
Vad jag kunnat läsa mig till är det bara i utlandet man har en lägre gräns på den fetala fraktionen vid analys, dvs i Sverige krävs 4% fosterceller i moderns dna.
I vecka 10+2 hade jag 10% vilket jag har förstått är rätt så bra, majoriteten verkar ha runt 5-7% så långt in i graviditeten.
Lycka till! :)