Inlägg från: Kjell2 |Visa alla inlägg
  • Kjell2

Källa till exakt24 påstående om 0,1% Corona dödlighet

Användarenamnet skrev 2020-04-03 15:31:49 följande:

Kolla upp en pålitlig källa innan du skriver falska påståenden.

Dödligheten för Corona beror lite på åldern, men generellt ligger dödligheten på 3,4 %.

I 80-årsåldern är dödligheten dock 15 %.

illvet.se/medicin/sjukdomar/5-saker-du-bor-veta-om-coronaviruset

Från din källa

"Drygt 96 procent av de som drabbas av corona tillfrisknar. Minst. WHO:s uppskattning för dödligheten har nämligen sin utgångspunkt i antalet bekräftade fall av sjuka och döda. De många milda fallen av sjukdomen, som varken diagnostiseras eller rapporteras, är inte medräknade och ett stort annat okända smittade ? det så kallade mörkertalet ? kan således minska det verkliga procenttalet för dödligheten"
  • Kjell2

Sen är frågan 0,1% av vad, smittade, sjuka, testade, inlagda?

I ett land med tillgång till kvalificerad vård eller med lite vård ?

• Kjell2
    Iarwain skrev 2020-04-03 16:34:28 följande:

Påstående var av smittade och det var även vad den studien jag refererade försökte få fram. Sedan kommer just denna siffra vara svårbestämd tills detta "blåst över", Detta eftersom vi just nu inte har någon större mängd länder som genomför storskaliga slumpmässiga tester.

Jag tror att din andra mening här kommer visa sig väldigt avgörande. Jag ser vår vård i Sverige som allmänt bristfällig, men jag har ett förtroende för att kompetensen och resurser är likställda andra "västvärldsländer" i en fråga som den här.

Jag tror däremot att många länder kommer slås mycket, mycket hårdare än Sverige, Island och Sydkorea.

Jag tror tyvärr att USA inte kommer få det lätt...

Då ingen vet hur många som är smittade är det ett svårt utgångsläge. Många smittade har inte mycket symtom

Där det kan bli hög dödlighet är u-länder och tätbefolkade med trångbodhet.
Svar på tråden Källa till exakt24 påstående om 0,1% Corona dödlighet