Inlägg från: Anonym (man) |Visa alla inlägg
  • Anonym (man)

Skulle du lämna din partner om han/hon var otrogen?

AndreaBD skrev 2020-04-02 13:52:12 följande:

Svårt att säga i nuläget faktiskt. När jag var yngre hade jag lämnat. Men numera finns det helt andra saker som jag skulle lämna en partner för - brist på respekt främst i alla former. Däremot känner jag inte längre så mycket behov att ha min partner för mig själv. Jag menar, det skulle förstås vara en katastrof om han inte älskade mig längre. Men om han hade ett mer ytligt sexuellt intresse av en annan kvinna - det skulle inte störa mig nämnvärt. Tror jag. Det är alltid svårt att säga, så länge man inte är i situationen. 

Om han inte smittar dig med klamydia såklart Flört
  • Anonym (man)
    Anonym (Bedragen) skrev 2020-04-02 16:40:12 följande:
    Bara den vuxne bedragne. Barnen gillade det inte heller för den delen. (Barn kan klura ut en hel del, visade det sig.)
    Ja det där med barnen är lustigt. Det är aaaaalltid den som blir bedragen som ska vara vuxen tänka på barnen. Det är aldrig den som varit otrogen som borde funderat lite på vad det skulle få för konsekvenser för barnen. Och när skiten träffar fläkten och man ska skilja så är det enormt viktigt att barnen aldrig får reda på varför Drömmer
  • Anonym (man)
    Anonym (Ja, pga att jag vet hur det blir annars) skrev 2020-04-02 17:22:04 följande:
    Är väl inte så konstigt? Barn tar ofta parti för den ena föräldern vilket kan bli ganska jobbigt då oavsett (nästan) vad vill man att det skall funka smidigt hos både mamma och pappa. Att då ge barnet ""ammunition"" som "Din mamma låg med andra karlar, det är därför vi skilde oss" sabbar bara ungens relation med mamman (i mitt exempel).

Är mamman (eller pappan) inte en total dynghög som människa, sett objektivt, så vill man ju att barnet skall ha en sån bra relation det kan med henne, även om jag och hon skilt oss. Sådan information kan sabba det.
    Fast ammunitionen kommer ju inte från den som blivit bedragen , den kommer från den som var otrogen. Ingen otrohet ingen ammunition. Så vad det egentligen handlar om är att man aktivt försöker förhindra att barnen får reda på sanningen om vad mamma eller pappa gjort så att mamma eller pappa ska slippa ta konsekvenserna för sina handlingar från barnens sida. Men borde inte mamma eller pappa ha tänkt på det INNAN hen var otrogen? Och om man nu sket i att ta hänsyn till barnen är det inte den som var otrogen som är den verkliga totala dynghögen?

Hur kommer det sig att den som varit otrogen kan skita i att ta hänsyn till barnen men den som blev bedragen måste göra det för annars är personen en dynghög?
    Du ser inte en viss ensidigthet i dethela?

Givetvis tar de flesta hänsyn till sina barn och låter bli att berätta. Men barn är oftast inte lobotomerade och kan många ggr lägga ihop 2 och 2. Alla barn är ju inte alltid små och alla kommer inte svälja löjliga bortförklaringar eller rena lögner. Är det verkligen etiskt att sitta och ljuga sina barn som är tillräckligt gamla för att förstå rakt i ansiktet för att den som varit otrogen ska slippa förklara sig för sina barn? Förtjänar de inte att få veta sanningen om varför deras liv kommer förändras radikalt?
  • Anonym (man)
    Anders 386 skrev 2020-04-02 17:42:16 följande:

Det är en fråga som är omöjlig att besvara. Svaret har man först när det inträffar.

När du just nu påstår att du vet hur du kommer att reagera om det inträffar har du helt andra parametrar inför svaret än när eller om det verkligen skulle hända.

Det är känslor som ligger bakom varje handling - och dina känslor inför ett tänkt scenario är helt andra än om du skulle hamna där på riktigt.

Det finns nog faktiskt inte någon som kan besvara frågan - om man inte tidigare upplevt situationen så att man vet vilka känslor som dyker upp.

Nja, om man har erfarenheter av det sen tidigare så är det ju inte bara ett tänkt scenario. Som nybörjare är det såklart svårt att välja, har man varit med om de tidigare så är valet ganska enkelt.
  • Anonym (man)
    Anonym (123) skrev 2020-04-02 17:48:29 följande:
    En kyss eller lite chat anser jag inte vara hela världen.
    Chatten skiter jag fullständigt i, har ingen aning om det kanske händer... vi har  noll koll på varandras datorer. Jag bryr mig inte, det är bara ettor och nollor.

En kyss, no big deal. Ett rejält hångel, tveksamt ... två rejäla hångel, adjöss.
    Nja, eller jo en chatt är kanske inte otrohet i sig men en kyss, hångel eller ren knullorgie börjar ju rätt ofta med en chatt så de där ettorna och nollorna betyder kanske lite mer än vad du tror, de kan tex säga "ska vi träffas?".

Jag skulle inte totalt skita i om min partner satt och sex eller kärleks chattade med någon annan snubbe för det skulle säga mig att hon är på god väg att göra mycket mer än så och det betyder att jag inte kan lita på henne redan där. Det beror kanske på vad de chattar om?
  • Anonym (man)
    Anonym (Ja, pga att jag vet hur det blir annars) skrev 2020-04-02 18:52:57 följande:
    Alltså, det handlar om att man vill att barnet skall ha en så bra relation som möjligt med den andra föräldern. Detta oavsett om man själv blivit sårad av henne. Så ja, man får försöka skydda den andres otrohet och inte ge barnen ammunition mot den andre. Det är så man gör om man inte är en dynghög.
    Gör det verkligen det? Möjligen från den bedragnes sida. Men tror du inte det från den otrognes sida oxå handlar om att man inte gärna vill ta konsekvenserna för sitt agerande?

Jag tycker inte alls det är så självklart att man alltid måste ljuga för barnen. Det beror på hur gamla de är och hur mycket de förstår själva. Barn är som sagt inte korkade och förstår många ggr mer än vad man tror och de (precis som vuxna) uppskattar inte heller att man ljuger för dem. Osäkerhet kan många ggr vara mer destruktivt än en obekväm sanning.  Man kan lika gärna bita sig själv i röven genom att ljuga för dem för det kommer göra att de tappar förtroende för dig när de slutligen får reda på sanningen.

Nej att sätta sina barns behov av att veta sanningen före den andra förälderns behov av att slippa stå för sitt agerande är inte nödvändigtvis detsamma som att vara en dynghög. Att använda barnen som vapen mot den andra är såklart svinaktigt, men att berätta sanningen behöver inte alltid vara i det syftet.
  • Anonym (man)
    Anonym (123) skrev 2020-04-02 19:15:48 följande:
    En kyss är för mig inte otrohet, det är moraliskt fel men inte otrohet.
    Hångel? Inte vid ett enstaka tillfälle som sagt.
    Knullorgie? Behöver inte vara en orgie det räcker att ligga. Då är han rökt.

Jag är väldigt tolerant, har inga svartsjukeproblem och jag och min sambo har våra datorer och mobiler ifred från varandra.

Skulle han eller jag chatta så har den andra ingen aning om det, så kan man ha det när man inte lider av minsta lilla svartsjuka.
    Så, chattar han så chattar han  och jag vet inte vad det handlar om.
    Jag har ungefär samma gränser som du. Men det jag reagerade över är att du tycker chatt bara är ettor och nollor... jag ser heller inte chatt som otrohet, jag ser det snarare som början till en otrohet för det visar att din partner går bakom din rygg med en relation till en annan man, att hon går bakom din rygg innebär att hon är väl medveten om att den inte är ok...så redan där är hon i så fall på fel spår.

OBS! Med chatt menar jag såklart olämplig chatt, ren vänskap eller allmänt prat bryr jag mig inte heller om, hon kan umgås med och prata med vem hon vill så länge det enbart handlar om vänskap...
  • Anonym (man)
    Anonym (123) skrev 2020-04-02 19:15:48 följande:
    Skulle han eller jag chatta så har den andra ingen aning om det, så kan man ha det när man inte lider av minsta lilla svartsjuka.
    Så, chattar han så chattar han  och jag vet inte vad det handlar om.
    Fast det handlar inte om svartsjuka, det handlar om att vara medveten om verkligheten. Om din partner sitter och planerar att vara otrogen via en chatt så är det kanske bra om du får reda på det så man antingen kan få henne på bättre tankar eller i värsta fall säga bye bye... otrohet börjar ju ofta i små små steg som sen leder till något annat. De första trevande stegen kan kanske kännas oskyldiga... bara lite flirt och spänning.... men det är nog lätt att få mersmak.
  • Anonym (man)
    Anonym (123) skrev 2020-04-02 19:58:38 följande:
    Anonym (man) skrev 2020-04-02 19:41:24 följande:
    Fast det handlar inte om svartsjuka, det handlar om att vara medveten om verkligheten. Om din partner sitter och planerar att vara otrogen via en chatt så är det kanske bra om du får reda på det så man antingen kan få henne på bättre tankar eller i värsta fall säga bye bye... otrohet börjar ju ofta i små små steg som sen leder till något annat. De första trevande stegen kan kanske kännas oskyldiga... bara lite flirt och spänning.... men det är nog lätt att få mersmak.

Fast hur vet du vad hon gör vid datorn/i mobilen?
    Vi har varsin av varje, plus att jag har plattan, och vi har våra egna lösenord och kikar aldrig på vad den andra gör.
    Så hur skulle man isåfall veta?

Nej, jag kör på 100% tillit tills den dagen det visat sig gå åt helvete.
    Svartsjuka existerar inte hos mig eller min partner.
    Jag utgår såklart att man fått reda på det, annars är ju hela tråden irrelevant. Vet man inte om att man blir blåst så kan man ju heller inte lämna, eller hur?

Det handlar fortfarande inte om svartsjuka
  • Anonym (man)
    Anonym (123) skrev 2020-04-03 11:28:31 följande:
    Fast man får inte reda på det.
    Har du ingen insyn så får du aldrig veta.

Bra att du inte är svartsjuk iallafall.
    Ja jag vet att man inte alltid vet, men som sagt hela trådens frågeställning utgår ju ifrån att man vet. Hur ska man kunna lämna om man inte vet nåt?

Jag har aldrig varit svartsjuk men jag är igen idiot heller, ser jag något skumt så tar jag reda på hur det är, jag sitter inte med tummen i röven och låtsas som ingenting
  • Anonym (man)
    Lione81 skrev 2020-04-03 13:49:53 följande:
    123,

Jag gillar din syn på livet.

Inge svartsjuka, litar på varandra, älskar sin partner. Har grejer privat.

Sex chatta anser jag inte är otrohet. Har sambo och har pratat sex med andra kvinnor över nätet. Dels för att det är så tabu i Sverige att prata om sex. För det andra väldigt nyfiken om man kan få något själv man kan ta lärdom över.

Skulle min sambo prata om sex med ngn annan, det kommer jag aldrig få reda på och det är inget jag lägger så mycket vikt på.

Själv är jag inte svartsjuk. Skulle min partner vara otrogen, då är hon det av en anledning.

Då vet hon om att vi går isär, beror på hur kraftigt.

Alternativ är ett öppet förhållande.
    Fast om din tjej chattar med någon och du aldrig får reda på det så kan hon ju lika väl går ut och knulla sin chattkompis i två 2 år och du vet ju ff ingenting eller hur?

Den enda verkliga anledningen till otrohet är feghet och egoism, alla andra sk anledningar går ju att ventilera MED sin partner om man vill. Och om man nu väljer att skita i att prata med sin partner och istället gå bakom ryggen och ljuga så kan man ju knappast påstå att man inte hade något annat val för man kunde ju valt att låta bli.

Hur ska du kunna veta hur kraftigt det är om du inte ens vet om att hon knullar sin chattompis och du säger ju att du inte bryr dig för du inte är svartsjuk?
  • Anonym (man)
    Anonym (123) skrev 2020-04-03 14:09:29 följande:
    Det har du ju helt rätt i. Vet man inte, så vet man inte.

Jag skulle aldrig be min partner om att få läsa hans chattar. Skulle heller aldrig visa upp mina.
    Börjar partnern däremot försvinna mycket och tappa lusten samtidigt, ja då är det läge att fråga. Och då förväntar jag mig ett ärligt svar.

Ärlighet är A och O, utan det kan man skita i alltihop.
    Det skulle jag heller  aldrig göra i vanliga fall, hon är fri att prata och umgås med vem hon vill, MEN om jag av någon anledning börjar misstänka något så sitter jag inte bara och låtsas som ingenting. Då tar jag reda på hur det förhåller sig med vilka medel om helst.

Om du tror att du kommer få ett ärligt svar på en sån fråga så är du bra naiv. ALLA ljuger när de blir påkomna med att göra något sånt, hon vet ju precis vad som står på spel. Sätt dig själv i den situationen, du vet att du säger sanningen så kommer din partner dumpa dig, ungarna kommer mista sin trygghet och du kommer se dem varannan vecka, du kommer få skit från er omgivning, sälja huset, skaffa nytt boende, få taskig ekonomi, etc, etc.... men om du ljuger så kanske du slipper allt detta...klart som fan att du ljuger.

Japp, ärlighet är A och O, men tyvärr verkar ju rätt många skita i det då och då och att tro att det aldrig kommer hända dig är rätt naivt. Det betyder såklart inte att ska vara misstänksam och sluta lita på sin partner. Det handlar snarare om att vara realistisk och inse att det kan hända även er.
  • Anonym (man)
    Anonym (123) skrev 2020-04-03 16:52:52 följande:
    Hur skulle du kunna kolla hennes chattar om hon har sina enheter låsta?

Jag vet att jag skulle få ett ärligt svar, jag vet dessutom att min partner skulle erkänna utan att jag ens frågade.
    Personligen ljuger jag aldrig för min partner om saker som har någon betydelse. 
    Det är inte naivt, det är som en ryggrad i förhållandet.

Senariot du målar upp förändrar inte saken det minsta.

Jag, personligt, vill inte ha ett förhållande med någon som dig. Som erkänner sig som en lögnare när nöden kräver.

Kalla mig naiv om du vill. Hade du kännt mig personligen så lovar jag att du inte hade gjort det. Naiv är det sista jag är.

Visst, det skulle kunna hända. Men det skulle inte mörkas.
    Jag accepterar allt som händer så länge båda parter har underlivet i byxorna/kallingarna/trosorna. 
    Ja hur gör alla som misstänker att frun är otrogen?
    Det är inte enkelt men det finns saker man kan göra, och det är förmodligen bättre än att bara sitta på händerna och inte göra någonting eller hur?

Jo alla tror ju det, ingen tror ju att just deras partner skulle vara otrogen heller för då hade man ju aldrig varit ett par. Men verkligheten säger nåt helt annat. I stort sett ALLA ljuger om en otrohet.  Du saknar erfarenhet.

Scenariot jag målade upp är just anledningen till varför i stort sett alla ljuger, det är väldigt mycket som står på spel och sitter man i den sitsen har man ju redan passerat sina moraliska gränser för länge sen och en lögn är ju som en fis i rymnden. Det du tror är naivt önsketänkande. Men å andra sidan så är det just så de flesta resonerar innan man lärt sig något annat för som sagt ingen tror ju att deras partner skulle kunna vara otrogen, alla tror ju att deras partner är ärligast i världen. Faktum är att det är just det som gör mest ont i en otrohet, lögnerna och falskheten och att det kommer från någon du litade på med ditt liv.

Självklart ingen vill ha ett förhållande med en lögnare, det är precis därför folk ljuger om att de har ljugit :)

Japp, jag känner inte dig och kan bara utgå ifrån vad du skriver, men det du skriver ÄR naivt.

Japp de flesta resonerar precis så, men tyvärr verkar ju folk många ggr göra tvärtemot mot vad de sagt att de aldrig skulle göra. Om alla hade varit ärliga eller hållit sina löften så hade ju otrohet inte existerat, men vi vet ju alla att det inte är så och att drygt en tredjedel av befolkningen är otrogna ändå. Denna tredjedel har ju inte förmodligen inte suttit och sagt till sin partner att de skulle vara otrogna eller hur?
  • Anonym (man)
    Anonym (123) skrev 2020-04-03 17:59:00 följande:
    Nej, jag är inte naiv. Inte det minsta. 

Vi har inga barn ihop, mina barn är vuxna, vi hyr vårt boende numera då vi sålt det vi ägde för att kunna leva ett bra liv.
    Ingen skulle bli drabbad mer än vi själva.

Du sitter och talar om för mig hur jag är och det gör att jag inte orkar lägga mer energi på dig.
    Jag har levt hyfsat länge och har många erfarenheter av livet.

En otrohet skulle inte knäcka mig, inte alls. Inte min partner heller.

VI tror på ärlighet, vi kanske sticker ut från dem du umgås med?
    Ni kanske ljuger och mörkar. Jag rekomenderar er att sluta med det. Det mår alla bättre av.

Varför misstror du dina medmänniskor så mycket, varför förutsätter du att gemene man ljuger?
    VAd är det egentligen för människor du känner???
    Jaja du får tro som du vill, och jag hoppas innerligen att du får fortsätta tro så. Uppvaknandet är inte kul alls för någon.

Jag sitter inte och talar om för dig hur du är, jag säger att det du SKRIVER är naivt för det är det.

Var har jag skrivit att en otrohet skulle knäcka just dig?

Ja alla säger att de tror på ärlighet, hur många har du hört säga att jag gillar att ljuga och bedra de som litar på dem mest? Men jämför det sen med att tydligen går ju 1 av 3 ut och gör så ändå. 

Jag misstror inte andra människor jag ser verkligheten för vad den är och inte genom naiva rosa glasögon som du gör. Realiteten finns där att beskåda för alla som vill se den, googla och läs hur många som är otrogna och bolla det sen med dina egna teorier om allas ärlighet. Även jag litar fullt ut på min partner och är inte det minsta svartsjuk, men skillnaden mellan dig och mig är att jag inte inbillar mig att hon aldrig skulle kunna vara otrogen och jag inbillar mig inte att hon kommer vara ärlig med det ifall det händer.
  • Anonym (man)
    Anonym (123) skrev 2020-04-03 18:33:39 följande:
    Ursäkta men du litar inte på din partner. Det framgår klart och tydligt.

Utöver det, du förstår inte skriven text. Jag beklagar det och hoppas du slipper bli bedragen.

Ha en trevlig kväll.
    Förstår att du tror det för du verkar som sagt inkapabel att förstå skillnaden mellan realistisk och naiv utan tror att vara naiv är enda sättet att lita på folk.

Jag förstå skriven text och därför förstår jag att dina argument inte håller och jag förstå oxå att du hellre tjafsar med mig än tar reda på hur det förhåller sig, för som sagt statistiken finns där för alla att se. Och av det tolkar jag att du är en person som hellre går på tro än fakta.... dvs naiv.
  • Anonym (man)
    AndreaBD skrev 2020-04-03 19:18:42 följande:
    Jag håller med förra talaren. Skulle aldrig fall mig in att spionera på min partner. Behövs inte heller. 
    Förstår det för du har ju tidigare sagt att du inte bryr dig om din partner har sex med någon annan så länge det bara är sex. Om du inte bryr dig så finns ju ingen anledning att snoka.

Men om man inte är ok med det så förhåller man sig kanske till det på ett annat sätt än vad du gör, eller hur?. 
  • Anonym (man)
    AndreaBD skrev 2020-04-03 19:16:47 följande:
    Precis. Det är samma sak här. Vi har vuxna barn och behöver bara tänka på oss själva. Och sexuell trohet är inte det viktigaste för mig numera. Jag var svartsjuk som ung, men numera tycker jag inte det är så viktigt. Om min man skulle vara otrogen, så skulle jag mest bli förvånad och fråga varför. Och jag skulle nog förvänta mig att det måste finnas en anledning. 

Jag skulle aldrig snoka efter partnern utan förvänta mig att han säger som det är. Man vinner inget på att snoka. Då utgår jag förstås ifrån att jag känner min partner och jag ändå inte skulle få fram något överraskande. Och självklart är det inte lika lätt för unga människor att veta sånt. De har ju inte den livserfarenheten. 
    Nja, fast nu blandar du ihop saker, att inte vara ok med att ens partner inte har sex med andra är inte svartsjuka. Ville man ha ett öppet förhållande skulle man ju ha valt det istället för ett monogamt förhållande. Monogami handlar inte om svartsjuka, det handlar om överenskommelser och som alla överenskommelser så förväntar man sig att båda håller sig till det.

Om man är ok med att ens partner har sex med andra så är det ju ganska självklart att man inte snokar för det spelar ju ingen roll. Snokar gör man om man inte är ok med att ens partner ligger med andra men man behöver fakta för att avgöra hur man ska agera.
  • Anonym (man)
    AndreaBD skrev 2020-04-03 20:53:06 följande:
    Vi har ett monogamt förhållande, så öppet förhållande spelar inte in här. 
    Jag har heller inte påstått att ni har ett öppet förhållande, jag påpekar att du skrivit att du inte bryr dig om han är otrogen (se understrukna nedan). Och då är det väl ganska självklart att det inte finns anledning för dig att snoka, du bryr ju dig inte.
    AndreaBD skrev 2020-04-02 13:52:12 följande:

Svårt att säga i nuläget faktiskt. När jag var yngre hade jag lämnat. Men numera finns det helt andra saker som jag skulle lämna en partner för - brist på respekt främst i alla former. Däremot känner jag inte längre så mycket behov att ha min partner för mig själv. Jag menar, det skulle förstås vara en katastrof om han inte älskade mig längre. Men om han hade ett mer ytligt sexuellt intresse av en annan kvinna - det skulle inte störa mig nämnvärt. Tror jag. Det är alltid svårt att säga, så länge man inte är i situationen. 

• Anonym (man)
    AndreaBD skrev 2020-04-05 23:42:37 följande:
    Att jag inte bryr mig (så mycket) har dock inte att göra med att jag inte skulle bry mig om honom - vi har en väldigt bra relation. Kanske var jag lite orealistisk där också. Jag tycker det är så himla svårt att veta hur jag skulle reagera. Det är också svårt för att jag är helt säker på att han inte skulle göra så. Helt enkelt för att han talar om för mig så gott som varje dag hur lycklig han är med mig. Så länge det är så kan man verkligen utgå ifrån att det inte finns en sån möjlighet (att partnern skulle kunna vara otrogen).

Men om det skulle ändra sig, om han började vara mindre kärleksfull, och dessutom skulle vara mer hemifrån än vanligt - då skulle jag inte snoka i hans mobil, utan då skulle jag fråga honom. Om nödvändigt skulle jag göra det ganska tydligt, att jag vill prata om saken och att jag verkligen vill veta vad som är på tok. Och då skulle han säga sanningen, det är jag helt säker på. Så, att jag inte skulle snoka, hänger minst lika mycket på att jag istället skulle föredra att fråga honom. Om jag inte skulle tänka så, så skulle jag redan innan det kommer till sånt fråga mig själv: Vad är det för relation, där jag inte räknar med att min partner talar sanning för mig, så att jag måste snoka i hans mobil? En sån relation skulle jag inte ha. 

Däremot - en lögn i en sån situation skulle kanske leda till att jag skulle lämna honom. Alltså om han skulle ha varit otrogen och skulle ljuga om det - där går gränsen. 
    Jag har inte sagt att du inte bryr dig om honom, jag har sagt att du inte bryr dig om han är otrogen för det har du själv skrivit.

Jag vet inte hur just du skulle reagera, jag kan bara utgå ifrån hur de allra flesta som lever i ett monogamt förhållande skulle reagera. Och väldigt få reagerar som du beskriver. Och de beror inte på själva sexet utan lögnerna och falskheten som tar död på allt förstroende. För om din partner kan svika och ljuga om trohet, vad mer kan hen ljuga om? Hur vet du att du kan lita på personen i andra sammanhang och i framtiden? DET är det verkliga problemet med otrohet inte sexet.

Ja, du verkar tro att du kommer få sanniongen bara du frågar och om det är vad du vill tro så får du väl tro det. Jag kan bara konstatera att det händer ytterst sällan så oddsen att det du tror stämmer är ganska små. 

En lögn skulle leda till att du skulle lämna honom. Om han varit otrogen så har han ju redan ljugit, för han var väl sagt att han inte skulle vara det? Har otroheten pågått ett tag så har han ljugit för dig många ggr för att kunna göra det. Det krävs tid, planering och massvist med lögner för att ha ett prassel.
Svar på tråden Skulle du lämna din partner om han/hon var otrogen?