Inlägg från: Anonym (Stina) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Stina)

Återuppbygga förhållande efter otrohet

För min del handlade det mycket om att min flickvän aldrig ljög om det som hänt utan rakryggad stod för vad hon gjort. En annan bidragande orsak var att jag just då börjar med meditation och yoga och därigenom kom i kontakt med begreppet radikal självmedkänsla som går ut på att inte sopppa sin känslor under mattan utan istället erkänna att känslorna finns där och sedan hur konstigt det än kan låta lite blidligt säga välkommen och omfamna känslorna och sedan göra en u-sväng och nyfiket gå på djupet med vad man kände. Finns ett rätt klokt uttryck: jag satt med min ilska så länge att hon berättade att hennes rätta namn var sorg. Med den insikten kunde jag bearbeta och ta tag i min sårade stolthet och starta en läkande sorgeprocess. Jobbigt och bitvis väldigt tungt men i dag vill jag säga att det var värt det.

• Anonym (Stina)
    Anonym (Desperado) skrev 2020-04-01 17:10:27 följande:

Kanske inte det svar du vill höra men...

Det är de facto tiden som avgör om det var rätt att förlåta, stanna och gå vidare.

Jag har i flera år befunnit mig i nån form av väntrum. Ständigt hoppas jag på att få må bra, hoppas att få känna att det var rätt beslut, hoppas få känna att vi klarade av det och kom ut på andra sidan, hoppas få känna något annat än ett "jaha". Men det kommer aldrig.. Hur jag än gör gnager det inom mig. Hur många lyckliga stunder vi än har så är det ständigt i min mage och hjärta.

Utåt sett har vi gått vidare. Nya projekt med huset, semester, grillkvällar och kompisbjudningar, vi har en vardag som fungerar. Vi har sex. Vi håller hand och säger älskling

Men ändå äts jag upp inifrån.

Har jag kommit vidare? Nej. Är jag lycklig? Nej. Var det värt att stanna? Nej.

Nu letar jag efter giltiga skäl att orka gå. Att orka krossa honom som han krossade mig genom att säga att jag inte fixar det här. Jag ångrar mig. Efter flera år är jag bara en skugga av mig själv.

Trist när det känns så. Känns som mycket bortkastad tid och energi. För mig känns det som att din känsla runt detta borde vara nog för att lämna men gör det för din egen skull inte för något hämndbegär med att vilja krossa och ge igen det förlorar du minst lika mycket på själv. Jag valde att stanna och lägga energi på min egen läkning för att jag ville det för min egen skull inte för någon annans skull.
  • Anonym (Stina)
    Anonym (Desperado) skrev 2020-04-01 17:31:09 följande:

Nä jag vill väl inte hämnas men jag har insett att jag har blivit bitter. Jag ville ju tro på att vi löser detta, jag har varit tillmötesgående och generös och förlåtande och vi har pratat, ältat, gråtit och what ever för att vi ville ta oss igenom det och bli lyckliga igen.

Men tiden har gjort mig bitter. Jag var tyvärr inte så öppensinnad och förlåtande som jag ville tro i början. Jag har insett mycket under tidens gång och jag var jävligt naiv i början och det var väl min naiva tro som var mitt lyckopiller under flera år. Men sen kom tiden ikapp mig. Jag är mest bitter på mig själv egentligen.

Man är självklart väldigt olika som personer och fungerar olika. Jag gjorde tidigt valet att förlåta gör jag när det kommer från hjärtat och bestämde mig tidigt för inte på något sätt vara tillmötesgående utan att stå upp för mig själv och den jag är och absolut inte ta på mig någon offerroll. För mig var det viktigt att så snabbt som möjligt sluta identifiera mig som den som blev sviken och förminskad. Känslor av känkthet och förminskade är väldigt skadliga för självbilden.

I mitt arbete med mig själv och självmedkänska använde jag något som kallas för RAIN för R står för att känna igen. A för att tillåta sig att känna I för att nyfiket undersöka sina känslor och kroppens reaktioner. N stod på den tiden för icke identifierande vilket betyder att man inte skall identifiera sig med sina känslor. Nu har Tara Brach gjort om sin variant av RAIN så i hennes variant så står N för att vårda sig själv med det underförstådda att då kommer icke identiferandet av sig självt. Funderade bra för mig och jag känner ingen bitterhet utan bara glädje för den relation vi har idag. Bero säker till viss del också på att jag har en rätt tantrisk livssyn och väljer att leva så mycket som möjligt närvarande här och nu.

Brukar boka tid med mig själv för att älta gamla oförrätter och att oro mig för framtiden. Brukar sätta av en kvart i veckan till detta och sedan mentalt säga till mig själv när tankar på oförrätter eller grubblerier dyker upp att det för tar vi på torsdag 19.00 till 19.15.
  • Anonym (Stina)
    Anonym (jaha) skrev 2020-04-01 18:05:51 följande:

För mig var det mycket enklare, mitt försök varade bara ett halvår. Jag var naiv och gick på allt skitsnack om "mänskliga misstag", "tänk på barnen" och bara man kan prata öppet med varandra så kan man överkomma alla hinder...så korkad som jag var så förlät jag. Ett halvår senare kryper det fram att hon inte alls pratat öppet och fullkomligen skitit i både mig och barnen och fortsatt vara otrogen för hon var ju käääär ju (men det hade hon såklart glömt nämna). Och eftersom betänketiden då var över så vart det skilsmässa och idag är jag enormt glad över att jag inte slösade bort ännu mer tid på henne för hon var/är verkligen en vidrig människa, det tog tyvärr bara lite tid för mig att inse det. 

Jag behöver inte boka tid med mig själv för att inse att jag aldrig mer kommer vara så naiv och lättlurad.

Nu har vi nog väldigt olika syn på våra partners. Min är en underbar människa som gjorde ett misstag som jag valde att ha intentionen att förlåta och gå vidare med. Inte en helt lätt resa men så här i efterhand var det värt det.

Skulle självklart gärna sluppet denna upplevelse men är samtidigt på ett märkligt sätt rätt tacksam för den då den lärde mig mycket om mig själv och viktigt det är att ta kommandot över sitt liv och välja att agera och inte reagera som är den första instinkten.
  • Anonym (Stina)
    Anotherone skrev 2020-04-02 05:56:12 följande:

Jag känner mig inte som en annan sort.. Intressant att du tar på dig den analysen och lägger fram som en sanning. Jag tror det finns lika många sätt att hantera detta som det finns människor som hamnar i det.

Det gör det absolut. Är övertygad om att det i mångt och mycket handlar om vilken förmåga man har till att inte låta reptilhjärnan ta kontrollen. Det är i det korta ögonblicket när valet står mellan att agera eller reagera som vi har vår frihet och styrka. Har man gett de autonoma systemen fullmakt att ta hand om situationen kickar de sympatiska systemen igång på högvarv och man kommer att till stor del bara reagera och inte agera och fatta en massa drastiska beslut byggda på känslor av sorg, förnedring och ilska. Dessa beslut blir sällan bra och kommer att vara avgörande för hur man kan gå vidare.
  • Anonym (Stina)
    Anonym (jaha) skrev 2020-04-02 01:23:12 följande:

Nej jag vet inte varför du väljer som du gör men det var ju heller inte frågan, frågan är vad du är ute efter med din tråd. Vill du bara ha solskenshistorier som ger dig hopp?

Nej det är inte fel att hoppas, dock är det inte bra att stoppa huvudet i sanden och låtsas. Om du behöver andra för att ge dig hopp så är du kanske osäker på ditt val eller kanske tom missnöjd med ditt val?

Jag förstår absolut ditt val, jag gjorde ju samma val som du och vet varför man gör ett sånt val. Men för min del var det ett stort misstag som jag aldrig kommer göra igen och som jag inte rekommenderar andra att göra. Varför skulle man rekommendera andra att göra något som bara leder till mer lidande?

Nu finns det inte en allmängiltig sanning om vad som fungerar och vad som leder till lidande. Alla personer är olika och relationer är extremt olika. Att det inte fungerade för er och att du i detta upplever dig som ett offer som fått lida betyder inte att det slutar på det sättet för alla.
  • Anonym (Stina)
    Anonym (Ej rimligt) skrev 2020-04-02 06:26:03 följande:

Man fattar ju inte ett rationellt beslut om man stannar. Partnern har bevisat att hen kan ljuga, bedra och förnedra. Att lita på någon som visar denna sida är ju dumt. Det går emot logiken. Partnern har ju redan visat att älskaren/älskarinna betyder mer än hela relationen i ett akut läge där hen kunnat gör det valet. Partnern har visat att hen är benägen att kunna förnedra och trampa på den hen borde älska.

Det är ju att gå emot all logik och all självbevarelsedrift att stanna med en sådn person.

Det behöver det absolut inte göra. Är extremt glad över att jag för snart 14 år sedan värderade situationen och fattade ett rationellt besluta att ha intentionen att kämpa och hitta vägar som ledde framåt i vår relation. Livet är inte alltid en dans på rosor på rosa fluffiga moln. Det gör ibland ont att leva och det händer saker i relationer som som smärtar men lidande och att se sig som ett offer är alltid ett eget val.
  • Anonym (Stina)
    Anonym (Ej rimligt) skrev 2020-04-02 06:53:41 följande:

Livet gör ont ibland. Det håller jag med om. Men när en livspartner väljer att aktivt utsätta den andra för smärta och lidande så handlar det inte om att livet händer. Då handlar det om att ens partner VÄLJER att att åstadkomma skada och lidande för att hen inte bryr sig/ inte älskar eller inte värderar relationen. Det är inget som bara händer. Din man har högst troligt bara lärt sig dölja saker bättre.

Du väljer att bli offer för fler otroheter. Den som lämnar är den som väljer att inte bli offer för otrohet igen.

Nu känner du varken mig eller min flickvän och vet inget om varför saker hände eller varför hon gjorde dom val hon gjorde och hur vår relation såg ut på den tiden. För att göra en lång historia kort så var hennes otrohet en falsk tillflykt i ett läge där hon var i ett stort behov av att känna sig bekräftad, handlade inte på något sätt om att hon är ond eller hade för avsikt att skada. Hon har också genom detta gjort en i många stunder tuff resa med att sluta söka sig till falska tillflykter utan i stället skaffat sig en inre trygghet och en mental fristad. Självklart väljer den som lämnar en relation att se sig som ett offer för otroheten och inte den som är i kontroll över situationen. Om det är rätt beslut eller ej är högst individuellt. Jag är som sagt glad över det val jag gjorde och är också på ett märkligt sätt tacksam över att både jag och min flickvän genom detta gjort en stundtals riktigt jobba resor i självkännedom men som vi båda växt oerhört av.
  • Anonym (Stina)
    Anonym (bt) skrev 2020-04-02 09:35:42 följande:

Men misshandel efter omständigheterna är rättvist.

Jag fick sömnsvårigheter, rasade i vikt, gjorde ingen nytta på jobbet, jag gick som en zombie i månader, depression, självmordstankar, psykvård. Det tog mig flera år att bli någorlunda funktionell igen.

Ja, ja vi är alla olika och man har självklart rätt att känna det man känner men tar det så hårt så får det i alla fall mig att fundera på hur det står till med självkänslan och hur sund bindning man har till sin partner. Låter helt klart som en trauma bindning där man behöver sin partner för att bekräfta sig och när det inte fungerar så rasar hela världen samman.
  • Anonym (Stina)
    Anonym (Kämpar) skrev 2020-04-02 11:33:23 följande:

Jag är lite förundrad. Jag bad om svar från de som har gått genom en otrohet och lyckats gå vidare tillsammans. De flesta svar som jag får är precis tvärtom,att man ger rådet att lämna. Varför?

Varför är det så viktigt att trycka ner i halsen på mig att det är bättre att lämna?

Jag har gått genom ett helvete, det har min man också. Tillsammans har vi bestämt oss för vad vi vill. Mitt i detta helvete ville jag komma i kontakt med andra som bestämt sig för att göra det jobb som vi har påbörjat. Och detta vill jag inte för att jag är osäker på mitt beslut utan för att veta hur andra har gjort, tänkt osv.

Det är tufft men det går absolut. Viktigt är att inte tappa respekten för sig själv och att kunna kommunicera utan att skuldbelägga. Lite som i många andra sammanhang , hitta en målbild på vad man vill uppnå och hur man vill ha det och gör en handlingsplan för hur man skall nå ditt utan att lägga energi på att leta syndabockar och liknande. För mig har radical självmedkänska och RAIN vart underbara verktyg i många olika jobbiga lägen med relationer och andra prövningar. Idag skulle jag rekommendera att lyssna på Tara Brach för att ha ett bra och öppet sinne för dom jobbiga samtal som man måste ha i dessa lägen. Börja med att erkänna för sig själv att det här är jobbig skit och vårda sig själv i den vetskapen
Svar på tråden Återuppbygga förhållande efter otrohet