Han började gå till psykolog och nu träffas vi inte längre...
Jag vet inte hur jag ska börja?. tänk att det har gått så långt att jag nu vänder mig hit för direktiv, tips och stöttning. Jag är förvirrad? Det gör egentligen inget om ingen svarar utan vill egentligen bara skriva av mig.
Jag har levt med min partner i snart fem år nu. Vi har alltid bott separat med anledning av bostadsmarknaden, men träffas varje dag. Vi träffades i gymnasiet och är varandras första riktiga kärlekar. För att dra till med en riktig klyscha så har vårt förhållande verkligen varit en berg och dalbana de senaste två åren. Han är en egenföretagande jobbnarkoman som är otroligt tystlåten i bråk och jag är studerande och självdiagnostiserad med mildare aggressionsproblem och autofobi, dvs har en rädsla för ensamhet och bristande självförtroende.
Problemet?
Ja det är väl som hos många, bråken har tagit vår vardag. Jag har länge varit trött på att bråka och har hotat med att göra slut med honom många gånger, men gör det aldrig. Jag har på senare tid fått förståelse för att jag ?skjutit tomma hot? med att göra slut för att få fram reaktioner från honom. Med hopp om att få något att förändras i relationen, men utan resultat. Vi bråkar och det mynnar ständigt ut i samma sak, jag blir för arg, för ledsen och för upprörd och han blir tystlåten (vi pratar om tystnad i timmar medan jag gråter). Om han väl säger något säger han alltid att han inte förtjänar mig, att jag borde lämna honom och att han inte kommer kunna ändra på sig angående hans tysthet eller tunga jobbvanor (eftersom bråken mestadels handlar om våra bråk eller hans jobbande).
Vi är nu båda otroligt trötta på vår situation, våra ständiga bråk. Som dagsläget ser ut så har han gått in i en mildare jobbdepression och pratar med psykolog. Psykologen har tipsat honom att ?tänka mer på sig själv/finna sig själv?. Något som har resulterat i att vi, från att ha träffats i princip varje dag i fem år gått till att inte träffats alls i snart en hel månad. Vi har pratat i telefon en gång och konstaterade att vi inte var redo att prata och att vi har olika tankar om hur läget ser ut idag. Jag med min rädsla för ensamhet mår otroligt dåligt i denna situation som skapats. Jag är vilsen och ledsen och han ?jobbar på sig själv ? och arbetar ännu mer och verkar relativt obrydd. Jag mår uselt och kan inte resonera rationellt längre? Allt jag vill är att träffas och allt han vill är att inte träffas, är det vi med våra problem som inte passar ihop?
Måste säga att jag verkligen inte gillar uttrycket ?finna sig själv?. Bara för att det innehåller ordet själv tycker jag inte att det behöver betyda att man ska göra det själv också. Självklart vårda dig själv, trivs med dig själv men min filosofi är att, har man en trygghet med någon så har man tid att hitta sig själv I den relationen. Om ni förstår vad jag menar. Att man tillsammans kommunicerar om hur man mår, att man kramas, stöttar och sätter upp mål tillsammans osv, men att man enskilt har olika mål.
Jag vet inte riktigt om problematiken har framkommit eftersom jag inte kan resonera och är ovan att vända mig efter hjälp. Det är inte som att jag säger ?det brinner, vad ska jag göra?. Utan det är mer som; ?det glöder, såhär ser det ut, ska jag släcka glöden eller ska jag spruta på tändvätska?. Hahah ber på förhand om ursäkt för en otydlig och dålig metafor...
En fråga till mig själv: är VI något värt att satsa på?
En fråga till er: vad ska VI ta oss till? Resonera gärna fritt också om ni får någon känsla....