namespace skrev 2020-03-26 22:30:26 följande:
så klart kurvan plattas ut om en massa människor dör, vad menar du ? Jag har förstått det som att de som behöver respirator för att de inte ska dö ska få detta ?
Ok, så du förstår inte. Det är ok.
När vi pratar om att platta till kurvor så betyder det att folk ska bli sjuka över längre tid, och också förhoppnnigsvis ska färre bli sjuka. Det betyder ändå inte att resurser är oändliga. Har du bara 100 kolor och 120 elever IDAG så blir 20 elever utan IDAG och 120 blir utan imorgon. Om du har 10 kolor om dagen i 11 dagar och så blir 10 elever utan på 10 dagar.
Om vi tittar på detta, då, med hjälp av din sida, med intensivvårdsplatser och overflow pga corona. Vi tittar i Stockholm, och vi rör INTE NÅGRA variabler, förutom 2, nämligen spridningshastigheten och motåtgärderna.
Förinställningen för spridningshastigheten är moderate/north. Ok, För att få ett värsta-scenario ändrar vi den till fast/north. Motåtgärderna sätter vi till "inga". Då får vi ett overflow för Stockholm som börjar den 27/3 (dvs imorgon) och sträcker sig till den 10/7. Det är 105 dagar. Vi skulle då nå toppen den 27/4 med ett overflow nästan 11400 som behöver iva men som det inte finns platser för.
105 dagar, 11400 saknade platser på toppen.
Så vi ändrar inställningarna till hur det är nu. På ett ungefär för de är inte tydliga med några saker, men vi ändrar tillbaka till moderate/north för spridningen och "svaga" motåtgärder. Då får vi resultatet att overflow startar den 4/4 och sträcker sig till 14/8. Det är det här som är att platta till kurvan. Vi har vunnit tid i början med en vecka och fått mer än en månad på slutet. Vi har dessutom fått ner antalet som behöver IVA på toppen från 11400 i slutet av april till ca 6500 i slutet av maj. Det är detta som är att platta till kurvan.
Om du har Excel eller använder Google Sheets eller något så skulle jag råda dig att göra en graf med båda scenarion på samma så du ser mer tydligt. ELler så kan jag göra det och posta en bild, men det skulle ju ta en stund.
132 dagar, 6500 saknade platser toppen.
Ja, människor kommer dö. Vi har varken 6500 eller 11400 iva-platser i sverige. Vi får 30 nya i stockholm i nästa vecka tack vare fältsjukhuset som är på g i älvsjömässans lokaler, så vi kanske kan pressa kurvan lite till neråt.