Inlägg från: BuoBä |Visa alla inlägg
  • BuoBä

Stressad över att sonen inte är blöjfri

Han är liten än. Det är väl jättebra att han går på pottan ibland! Fortsätt med det, och resten av tiden är det väl ingen grej om han har blöja. Rätt som det är lossnar det.

Vår dotter började bajsa på pottan när hon var drygt 1 år (vid rutinpottning). Annars hade hon blöja. Att slippa bajsblöjorna var fantastiskt, så vi stressade inte med resten. Hon blev helt torr när hon var knappt 3. Då var hon först i sin småbarnsgrupp på förskolan.

• BuoBä

Kan tillägga att det var ett par mammor i min mammagrupp vars barn blev blöjfria vid 1,5 år, men för de mammorna var det väldigt viktigt och en statusgrej att vara tidiga med det. I ett av fallen visade det sig dessutom att jo, barnet var utan blöja större delen av tiden, men var långt ifrån pålitlig så vid bilresor och längre utevistelser i overall så åkte blöjan på. Vet inte om jag tycker man kan säga att barnet är blöjfritt då...

• BuoBä
    Elin P skrev 2020-03-21 20:53:59 följande:

Tror det kanske är mer stress vid första barnet. Jag är faktiskt inte alls stressad fast min son är drygt 3 år. Vi erbjuder toa och ibland vill han, ibland inte. Man måste vänta in barnets mognad och alla är olika. Det är ingen tävling.

Nej precis. Det viktiga tror jag är att man erbjuder pottan (eller toan) så att barnet vänjer sig och förstår att det är ett alternativ.
Svar på tråden Stressad över att sonen inte är blöjfri