• Gurkan25

Stressad över att sonen inte är blöjfri

Hej! Min son född dec-17 är inte blöjfri. Umgås med flera mammor vars barn är i samma ålder och de är blöjfria dagtid. Han kissar och bajsar på pottan ibland, men går inte aktivt dit och visar ej att han behöver gå och kissa/bajsa vilket leder till att han kissar ner sig.

Jag vet att man inte ska jämföra sig med andra men börjar känna mig lite stressad över det.

Någon som har tips?

Benjamin 24/12-2017 Zakaria och Adam 9/3-2019
  • Svar på tråden Stressad över att sonen inte är blöjfri
  • Anonym (Genomsnitt)

Kan trösta dig med att genomsnittsåldern för att bli blöjfri är 4 - 5 år.

• Anonym (hallå?)
    Anonym (Genomsnitt) skrev 2020-03-21 20:09:15 följande:

Kan trösta dig med att genomsnittsåldern för att bli blöjfri är 4 - 5 år.

Genomsnittsåldern? Då skulle alltså vissa ha blöja till de är 7-8? Du kan inte ha mycket koll du.

Det var 3 år som var slutpunkten för de flesta när vår son var liten, han är 15 nu.
    Det verkar hålla ännu om man går till nätet.

https://familjen.trygghansa.se/barns-utveckling/mognad-och-larande/blojavvanjning-pottraning/
  • lövet2

Din son är bara 2 år och 3 månader. Ingen panik! Pojkar är ofta senare än flickor, och det är inte ens många flickor som är torra i den åldern.

• Anonym (Mamma)

Min son är ett halvår äldre och har blöjor. Först måste viss mekanik vara på plats, det rekommenderas att de kan ta av och på byxor på egen hand. Sedan en viss nivå av kommunikation, helst, så man kan instruera. Barnet måste kunna ta in förklaringen, att man kissar på potta/toa med barnring.

På sonens fsk är det bara ett barn i gruppen 1-3 som går på toa (en pojke förresten), resten har blöjor.

• ThreeCherries

Det var då tidigt att känna press. Jag är van vid att tre år är den naturliga hållpunkten, så någonstans där.

Jag har inga tips förutom detta med att vid varje blöjbyte låta barnet sitta på potta eller toa en minut innan blöjan kommer på igen. Kommer det något kan man tex sätta klistermärke på schema som hänger på väggen bredvid, kommer det inget så gör det inget. Bara för att börja värma upp vanan att gå på toa, utan att det ska finnas någon press. Vår tvåa som snart är fyra år och inte blöjfri fick detta tips från BVC. Vissa går det trögare för än andra, så är det bara.

• Elin P

Min son född i mars 17 är inte heller blöjfri kan jag kanske trösta med. Han har två äldre bröder och de var också rätt sena med att bli blöjfria. Stressa inte! Vi tänkte träna mer aktivt då det blir vår/sommar och varmt ute.

• BuoBä

Han är liten än. Det är väl jättebra att han går på pottan ibland! Fortsätt med det, och resten av tiden är det väl ingen grej om han har blöja. Rätt som det är lossnar det.

Vår dotter började bajsa på pottan när hon var drygt 1 år (vid rutinpottning). Annars hade hon blöja. Att slippa bajsblöjorna var fantastiskt, så vi stressade inte med resten. Hon blev helt torr när hon var knappt 3. Då var hon först i sin småbarnsgrupp på förskolan.

• Anonym (Moa)

Kan rekommendera boken ?Potträning på tre dagar?. :)

• Anonym (YK)

Mitt första barn var 2 när han var blöjfri, nr. 2 var 4,5 år och nr. 3 var tre år. Ta det lugnt. Jag är förskollärare på en småbarnsavdelning och alla som är födda 17 har fortfarande blöja. Endast de som är födda 16 är blöjfria. Min 20-åriga erfarenhet som pedagog i förskolan säger att 3 år är vanligast att man börjar träna på att bli blöjfri. Oftast så går det snabbt när barnet är moget och har viljan. Så ta det lugnt och invänta rätt tid. Ditt barn är inte sen med detta.

• BuoBä

Kan tillägga att det var ett par mammor i min mammagrupp vars barn blev blöjfria vid 1,5 år, men för de mammorna var det väldigt viktigt och en statusgrej att vara tidiga med det. I ett av fallen visade det sig dessutom att jo, barnet var utan blöja större delen av tiden, men var långt ifrån pålitlig så vid bilresor och längre utevistelser i overall så åkte blöjan på. Vet inte om jag tycker man kan säga att barnet är blöjfritt då...

• Elin P
    BuoBä skrev 2020-03-21 20:50:09 följande:

Kan tillägga att det var ett par mammor i min mammagrupp vars barn blev blöjfria vid 1,5 år, men för de mammorna var det väldigt viktigt och en statusgrej att vara tidiga med det. I ett av fallen visade det sig dessutom att jo, barnet var utan blöja större delen av tiden, men var långt ifrån pålitlig så vid bilresor och längre utevistelser i overall så åkte blöjan på. Vet inte om jag tycker man kan säga att barnet är blöjfritt då...

Tror det kanske är mer stress vid första barnet. Jag är faktiskt inte alls stressad fast min son är drygt 3 år. Vi erbjuder toa och ibland vill han, ibland inte. Man måste vänta in barnets mognad och alla är olika. Det är ingen tävling.
  • BuoBä
    Elin P skrev 2020-03-21 20:53:59 följande:

Tror det kanske är mer stress vid första barnet. Jag är faktiskt inte alls stressad fast min son är drygt 3 år. Vi erbjuder toa och ibland vill han, ibland inte. Man måste vänta in barnets mognad och alla är olika. Det är ingen tävling.

Nej precis. Det viktiga tror jag är att man erbjuder pottan (eller toan) så att barnet vänjer sig och förstår att det är ett alternativ.
  • fjanten

Vad är stressen? Hjälp aktivt när barnet visar att han vill gå på potta, meningslöst innan dess. Däremot kan det ju vara bra att ha framme potta och prata om vad man gör i pottan, läsa böcker om kiss/bajs och pottor. Inte för att stressa fram något, utan för att locka fram intresse. Mina två barn blev först torra när de själva ville bli det (1,5 år och 2,5 år). Däremot blöja nattetid fortfarande (3 år och 4 år), och lär ha det länge till gissar jag (både jag och deras pappa var sängvätare länge...). Känner ingen stress alls runt det, även fast många i deras ålder har sluta med blöja på nätterna.

• gbgumman

Min son blev torr just när han var 3år och 4månader. Upplevde inte det som sent. Han gick från att ha blöja heltid till att vara torr dag och natt på en vecka. Aldrig kissat i sängen.

• Sasu

vi flickor i familjen var blöjfria runt 3 års ålder, pojkarna var inte blöjfria förrens 5-6. Pojkar tar lite längre tid på sig, helt normalt :)

• LFF
    Gurkan25 skrev 2020-03-21 20:06:51 följande:

Hej! Min son född dec-17 är inte blöjfri. Umgås med flera mammor vars barn är i samma ålder och de är blöjfria dagtid. Han kissar och bajsar på pottan ibland, men går inte aktivt dit och visar ej att han behöver gå och kissa/bajsa vilket leder till att han kissar ner sig.

Jag vet att man inte ska jämföra sig med andra men börjar känna mig lite stressad över det.

Någon som har tips?

Mina tvillingar var 3,5 år när de slutade med blöja. Då gick det i princip från en dag till en annan. Vi hade innan dess försökt få dem att gå på pottan och det gick ibland men inte alltid. Sen en dag så sa den ene att han ville sluta med blöja. Det var påsken så han fick "visa" att han kunde gå på toaletten. Inte en enda olycka. På förskolan sen blev det någon enstaka. Ett par veckor senare sa brorsan samma sak, då var det Kristi Himmelfärd och han fick göra samma sak den långhelgen. Samma resultat, både hemma och på förskolan. 
  • Anonym (.)

Ingen anledning att stressa än, han är ju liten! Min blev helt blöjfri vid 2.5 års ålder och var bland de tidigaste i sin grupp på föris.

• Anonym (liten)

Han är ju liten, är väl bra o börja men ingen anledning till stress, hade han varit runt 3 hade jag förstått en viss stress kanske.

Min dotter född sep-17 har vi precis tagit av blöjan. Går ganska bra, hon säger till när hon behöver gå men oftast när hon redan kissar. Men jag har inte för avsikt att sätta på blöjan igen, får bli kissiga byxor ibland, det känns som mixade signaler att uppmuntra till pottan men sen ta på blöja igen. Så gjorde vi iofs tidigare, då vi började med att bajset skulle komma i pottan. Sonen tog vi av blöjan strax innan 2-årsdagen men det var alldeles för tidigt för han sa inte till och det tog lång tid innan han började göra det.

Svar på tråden Stressad över att sonen inte är blöjfri