• Anonym (L)

Sån längtan efter kärlek och familj

Ta bort meningen om asexualitet. Inte för att lura andra utan för att börja en inre resa. Sexuell identitet (och alla andra identitet också) ändras med tiden och med erfarenheter. De kategorier som asexuell, homosexuell osv hjälper oss att sätta ord på våra inre känslor, men de är inte en diagnos: du har cancer och inte astma, två helt olika saker. Du har inte intresse för sexualitet nu. Kanske du har haft det tidigare, kanske inte. Kanske det finns ett trauma i din förflutna eller brist på självsäkerhet som gör att du inte känner lust och om du börjar jobba på den kan det bli annorlunda. Kanske inte, vem vet. Jag har haft asexuella perioder, men också sexuellt väldigt aktiva perioder, jag t.o.m har homosexuella tendenser då och då trots att jag är typ 90% hetero. Vad jag försöker säga är att sätt ingen etikett på dig själv. Vill du absolut inte ha sex ska du självklart inte göra det. Är du nyfiken, finns det nåt som känns rätt - kör på. Du kanske hittar en partner med vem du kan tänka dig att experimentera. Keep an open mind - även om din egen identitet.

Jag vill inte ifrågasätta dig på något plan. Jag tycker dock att etikettering skadar väldigt mycket. Jag har en vän som har haft en homosexuell relation, outade till familjen och allt vad det innebär. Nu är hela hans liv i stor kris för han trivs inte alls i den homosexuella "kulturen" hans nu ex drog i honom Han skaffade sig en identitet som homosexuell med allt det innebär, trots att det bara var ett fas i hans liv. Men nu kan han inte hantera identitetskrisen att jag gillar tjejer men jag är homosexuell. Glöm bort etiketten, då har man ingen problem. Om du har en identitet att du är asexuell kommer du aldrig bli nyfiken eller känna lust att testa något. Om du säger: än så länge sex gav mig ingenting då är du fortfarande öppet att det kan hända. Det kanske aldrig kommer att hända, men då sexualitet är bara ditt sexliv och inte en del av din identitet.

Svar på tråden Sån längtan efter kärlek och familj