Inlägg från: Vanillaextract |Visa alla inlägg
  • Vanillaextract

Har du hamstrat pga Coronaviruset?

Ja. Ville inte hamstra egentligen men problemet är att när alla andra börjar hamstra kan man inte stå kvar där som ett fån utan viktiga varor du behöver om några veckor/månader. Så jag tog ut all min receptbelagda medicin, köpte handsprit, Nezeril och Alvedon samt hamstrade lite torrvaror som var påväg att ta slut i butiken samt konserver. Nu är jag en del av problemet, andras panikhamstrande fick mig att behöva hamstra vilket ger andra panik över att allt börjar ta slut så de börjar hamstra osv.. Jag är inte orolig över viruset i sig men jag är däremot väldigt orolig över det mänskliga psyket och vilka effekter masspsykosen kan ge. Som t.ex. hur vissa länder börjar vägra att exportera viktiga varor för att man vill ge allt till sin egna befolkning. 

• Vanillaextract
    uhsumkat skrev 2020-03-15 19:04:34 följande:
    Din åsikt är bara en åsikt och gör det inte till en sanning. 
    Det är ingen kris i samhället även om du vill att det ska vara det.
    Det är inte INTE en kris bara för att du inte vill att det ska vara det. Din åsikt är ingen sanning. Vad tror du kriser är för något? Bara krig eller?
  • Vanillaextract
    uhsumkat skrev 2020-03-15 19:45:12 följande:
    Det gäller att läsa mer än rubriken.
    Stora konsekvenser i vården och brist på toapapper är fortfarande inte en samhällskris.
    Ja precis, meningen var att du skulle läsa allt. Du får ta och förklara varför det inte är någon kris någon gång istället för att bara låta som en papegoja med samma mening om och om igen. När hela länder sätter sig i karantän, flygresor och båtresor ställs in, sjukvården går på knäna, massor av hyllor på apotek och matbutiker blivit tömda, en smittsam ny sjukdom sprids, mängder med människor måste stanna hemma från jobbet, staten har slopat karensdagar och sjukintyg, staten måste börja fundera på att stänga alla skolor, alla evenemang med över 500 pers ställs in/förbjuds, riksbanken måste låna ut 500 miljarder, börsen rasar, många stora företag behöver börja varsla tusentals osv osv.. ja då tycker jag det blir rimligt att kalla det en kris. En kris är INTE bara ett krig eller att hela samhället står stilla. 
  • Vanillaextract
    uhsumkat skrev 2020-03-15 20:46:07 följande:
    Du ber mig alltså förklara för dig på lätt svenska?

Allvarligt har du så stora brister i svenska språket kan och vill jag inte hjälpa dig.

Läs följande citat (från din egen länk)
    "kris är ett tillstånd i samhället där konsekvenserna av en händelse är så svåra och allvarlig att de vanliga resurserna inte räcker till för att hantera händelsen."

Tänk nu på vad som står. "de vanliga resurserna inte räcker till för att hantera händelsen."

Även om du TYCKER att resurserna intre räcker till så gör dem det även om det KAN bli ansträngt. Vi är INTE där än och kommer troligen inte heller att komma dit även om vården kan bli ansträngd eller tom mycket ansträngd. Och nej, brist på toapapper är INTE en samhällskris. Det är jäkligt fånigt att ens tänka den tanken.

Även om du TYCKER att det är en samhällskris utan då ligger det på det personliga planet, kanske för att du vill att det ska vara kris, kanske för att du är en dramaqueen, kanske har du svårt att förstå sammanhang i skriven text. Vad vet jag. Jag har ingen aning och jag bryr mig faktiskt inte.
    Du har inte förklarat varför du inte anser det vara en kris någon gång tidigare så jag vet inte vad det är du tror jag har svårt att läsa direkt. Sedan är det brist på bra mer än toapapper just nu om du inte märkt det. Nässpray, Alvedon, andra smärtstillande, handskar, handsprit, masker, pasta, ris, konserver, hygienprodukter, vissa köttvaror och frysvaror, mjöl m.m. 

Du tycker alltså det som sker nu är vanliga resurser? Vad anser du vara ovanliga resurser isåfall? 
  • Vanillaextract
    uhsumkat skrev 2020-03-16 05:57:50 följande:
    Samhällskris är ingen ÅSIKT utan FAKTA.
    Det skiljer på ÅSIKT och FAKTA.

Vad som är samhällskris kan du läsa om på tex MSB och även vad extraoridnära resurser är och innebär. De ger dig FAKTA.

Som jag skrivit förut, vad du tycker är irrelevant i detta sammanhang. Att det är brist på handskar, nässpray och köttfärs är ingen samhällskris även om du TYCKER det. Om du TYCKER det så är det du som har en personlig kris.
    Att du fortsätter kalla din åsikt för fakta förvandlar den inte till mer fakta. Du får argumentera för din sak om du kan för att backa upp din uppfattning men eftersom du verkar totalt ointresserad av det blir samtalet meningslöst. Märkligt hur någon som är så säker på sig själv kan ha så svårt att backa upp vad den säger. Har du en länk till en MSB sida där det förklaras varför Sveriges och världens situation kring corona inte är en kris med extra insatser och resurser är du välkommen att dela med dig av den. Tänker du bara stampa på samma ställe och skrika samma sak igen som en femåring kan du hålla det för dig själv. 
Svar på tråden Har du hamstrat pga Coronaviruset?