Inlägg från: Tow2Mater |Visa alla inlägg
  • Tow2Mater

Har du hamstrat pga Coronaviruset?

Vad menar du med hamstra? Onskar jag köpt handsprit medan det fanns, har istället köpt 10 flaskor flytande tvål. En person hade tydligen (i USA) åkt runt och köpt upp 17000 flaskor handsprit bara i sin stat för att kunna göra sig en hacka på ockerpriser i andrahandsförsäljning, och det finns sakert fler som han. DET kallar jag hamstra, inte köpa 10 flaskor.

• Tow2Mater
    Limeblad skrev 2020-03-15 14:09:06 följande:
    Att köpa tio flaskor kallar jag att hamstra. Allt som är att köpa på sig mer än man brukar och behöver inom närmsta tiden är att hamstra för mig.
    Ok, då hamstrar  99% av alla där jag bor.
  • Tow2Mater

Du måste också forstå att "närmsta tiden" är relativt; man har blivit ombedda att se till att man har så man kan klara sig i typ tre veckor iallafall. Det vill de flesta, speciellt ifall det blir karantänsituationer som vi sett i många länder redan.

• Tow2Mater
    Limeblad skrev 2020-03-15 14:43:38 följande:
    Använder ni en halv flaska tvål per dag?
    Vi har blivit ombedda att tvätta händerna ofta; efter man kommer in/hem, innan man lagar mat och innan man äter måltider, efter toabesok. Så ja.det går åt.
  • Tow2Mater
    Anonymm20 skrev 2020-03-15 15:33:07 följande:
    Det är något de flesta människor gör till vanligt....
    Så då går det åt mycket hela tiden hos er då, så varfor hacka på andra som nu gor som ni?
  • Tow2Mater
    uhsumkat skrev 2020-03-15 16:35:47 följande:
    Du påstår det i lite olika trådar men nej, det är ingen rekommendation utan något du fantiserat ihop alldeles själv.
    Rekommendationen är att leva OCH handla precis som vanligt. 
    Du har fel.
  • Tow2Mater
    uhsumkat skrev 2020-03-15 16:41:37 följande:
    Jag har bett om  pålitlig källa men hittills ahr du inte kommit med annat än ditt eget påstående alternativt en länk till skvallerpress.
    Du kanske kan ta och bevisa dina påståenden nu?
    Se nyheterna.
  • Tow2Mater
    uhsumkat skrev 2020-03-15 19:04:34 följande:
    Din åsikt är bara en åsikt och gör det inte till en sanning. 
    Det är ingen kris i samhället även om du vill att det ska vara det.
    "För att klara en krissituation så bra som möjligt är det viktigt att tillgodose behovet av värme, vatten, mat och kommunikation. Om du skulle bli isolerad på grund av smitta eller hårt väder, långt elavbrott eller någon annan kris behöver du ta hand om dig"

www.dinsakerhet.se/kris-och-krig/forbered-dig-for-kris/din-krisberedskap/

Ovan ar en direkt link från www.msb.se/ till www.krisinformation.se
  • Tow2Mater

Jahopp, så stänger alla restauranger och pubar imorgon där jag bor (USA), bara de som har take-out kommer fortsätta ha öppet. Kommer bli mycket McDonalds, hoppas deras leveranser håller. Trycket på mataffärer kommer öka ytterligare.

• Tow2Mater
    Anonymm20 skrev 2020-03-15 22:21:33 följande:
    USA är rätt sena med tt stänga pubbar och restauranger...

Jag trodde du hade bunkrat mat? Så varför McDonalds? Ingår det att äta onyttigt enbart för att andra restauranger har stängt?
    Varfor tror du jag har bunkrat mat? Jag handlade i tordags, skrev ett inlägg om vad som fanns i affären och vad som var slut. Ar det det du minns?

McDonalds är en av de storsta kedjorna som har take-out/drive thru, och därmed inte stänger.
  • Tow2Mater
    Anonymm20 skrev 2020-03-15 22:21:33 följande:
    USA är rätt sena med tt stänga pubbar och restauranger...

Jag trodde du hade bunkrat mat? Så varför McDonalds? Ingår det att äta onyttigt enbart för att andra restauranger har stängt?
    Vad mera du med sena? Jämfort med vad? Har Sverige stänt sina?
  • Tow2Mater
    Anonymm20 skrev 2020-03-16 00:31:18 följande:
    Jämfört med andra länder.
    vilka?
Svar på tråden Har du hamstrat pga Coronaviruset?