Inlägg från: Drottningen1970 |Visa alla inlägg
  • Drottningen1970

Har du hamstrat pga Coronaviruset?

Jag har följt msbs råd om att ha mat och förbrukningsartiklar hemma så att jag klarar mig några veckor.

• Drottningen1970
    uhsumkat skrev 2020-03-15 16:35:47 följande:

Du påstår det i lite olika trådar men nej, det är ingen rekommendation utan något du fantiserat ihop alldeles själv.

Rekommendationen är att leva OCH handla precis som vanligt. 

Jodå. Alla fick för en tid sedan hem en broschyr i brevlådan som heter ?om krisen kommer? då gavs dessa råd.
  • Drottningen1970
    uhsumkat skrev 2020-03-15 17:44:29 följande:

Ja men det är ingen kris nu. Inte heller är det krig som du kanske noterat?

Broschyren handlar inte om enbart krig som den gjorde förr utan om just kris. Och kris tycker jag nog att alla säger att det är.
  • Drottningen1970
    uhsumkat skrev 2020-03-15 19:04:34 följande:

Din åsikt är bara en åsikt och gör det inte till en sanning. 

Det är ingen kris i samhället även om du vill att det ska vara det.

Hur menar du att jag VILL att det ska vara kris? Vad grundar du det på?
  • Drottningen1970
    uhsumkat skrev 2020-03-15 19:04:34 följande:

Din åsikt är bara en åsikt och gör det inte till en sanning. 

Det är ingen kris i samhället även om du vill att det ska vara det.

Så när statsministern säger att sverige befinner sig i ett mycket allvarligt läge och att viruset utgör ett avsevärt hot mot folkhälsan, samt att regeringen hänvisar till krisinformation.se så anser du ändå inte att det är en kris? Vi kanske ska vända på steken och konstatera att det är du som inte VILL att det ska vara kris och därför förnekar denna fakta som en liten struts..
  • Drottningen1970
    uhsumkat skrev 2020-03-15 19:26:43 följande:

Allvarligt läge är inte samma sak som samhällskris.

Det avgörande för dig är alltså att de säger ordet kris...
  • Drottningen1970
    uhsumkat skrev 2020-03-15 19:26:43 följande:

Allvarligt läge är inte samma sak som samhällskris.

Det avgörande för dig är alltså att de säger ordet kris...
  • Drottningen1970
    uhsumkat skrev 2020-03-15 20:46:07 följande:

Du ber mig alltså förklara för dig på lätt svenska?

Allvarligt har du så stora brister i svenska språket kan och vill jag inte hjälpa dig.

Läs följande citat (från din egen länk)

"kris är ett tillstånd i samhället där konsekvenserna av en händelse är så svåra och allvarlig att de vanliga resurserna inte räcker till för att hantera händelsen."

Tänk nu på vad som står. "de vanliga resurserna inte räcker till för att hantera händelsen."

Även om du TYCKER att resurserna intre räcker till så gör dem det även om det KAN bli ansträngt. Vi är INTE där än och kommer troligen inte heller att komma dit även om vården kan bli ansträngd eller tom mycket ansträngd. Och nej, brist på toapapper är INTE en samhällskris. Det är jäkligt fånigt att ens tänka den tanken.

Även om du TYCKER att det är en samhällskris utan då ligger det på det personliga planet, kanske för att du vill att det ska vara kris, kanske för att du är en dramaqueen, kanske har du svårt att förstå sammanhang i skriven text. Vad vet jag. Jag har ingen aning och jag bryr mig faktiskt inte.

Fast de vanliga resurserna räcker ju inte till. Det har behövts en massa extraordinära insatser eftersom de vanliga resurserna varit otillräckliga. Case closed...
  • Drottningen1970
    uhsumkat skrev 2020-03-15 20:59:18 följande:

Vilka extraordinära insatser pratar du om?

Fast du, detta börjar bli löjligt... jag vet att du inte missat detta. Det kommer inte att spela någon roll vad jag eller någon annan säger. Du är uppenbarligen helt livrädd för att det skulle vara nån slags kris. Chilla, vi kommer att ta oss igenom detta. Jag lovar.
Svar på tråden Har du hamstrat pga Coronaviruset?