Inlägg från: uhsumkat |Visa alla inlägg
  • uhsumkat

Har du hamstrat pga Coronaviruset?

Nej det har jag inte och kommer inte att göra.

Det är bara idioter utan egen tankeförmåga som hamstrar.

• uhsumkat
    Liv83 skrev 2020-03-15 14:01:42 följande:
    Ursäkta utrycket men vilken jäävla ego samhälle vi lever i!!
    Japp. Vi lever i ett samhälle som är fullt av psykopater.
    Utmärkande för psykopati är just egocentreringen, brist på empati och sympati...
    Att man går över lik för att vinna fördelar och idag är det bokstavligen så...
  • uhsumkat
    Tow2Mater skrev 2020-03-15 14:05:19 följande:
    Vad menar du med hamstra? Onskar jag köpt handsprit medan det fanns, har istället köpt 10 flaskor flytande tvål. En person hade tydligen (i USA) åkt runt och köpt upp 17000 flaskor handsprit bara i sin stat för att kunna göra sig en hacka på ockerpriser i andrahandsförsäljning, och det finns sakert fler som han. DET kallar jag hamstra, inte köpa 10 flaskor.
    Att köpa 10 flaskor handsprit ÄR att hamstra. Det är inte lika stor omfattning det du beskriver men det är ändock samma sak.
    Du förstår, två fel gör inte ett rätt, ett litet fel blir inte mindre fel bara för att någon annan gör ett mycket större fel.

• uhsumkat
    Limeblad skrev 2020-03-15 14:09:06 följande:
    Allt som är att köpa på sig mer än man brukar och behöver inom närmsta tiden är att hamstra för mig.
    Precis så!
  • uhsumkat
    Tow2Mater skrev 2020-03-15 14:13:14 följande:
    Du måste också forstå att "närmsta tiden" är relativt; man har blivit ombedda att se till att man har så man kan klara sig i typ tre veckor iallafall. Det vill de flesta, speciellt ifall det blir karantänsituationer som vi sett i många länder redan.
    Du påstår det i lite olika trådar men nej, det är ingen rekommendation utan något du fantiserat ihop alldeles själv.
    Rekommendationen är att leva OCH handla precis som vanligt. 
  • uhsumkat
    Tow2Mater skrev 2020-03-15 16:38:58 följande:
    Du har fel.
    Jag har bett om  pålitlig källa men hittills ahr du inte kommit med annat än ditt eget påstående alternativt en länk till skvallerpress.
    Du kanske kan ta och bevisa dina påståenden nu?
  • uhsumkat
    Tow2Mater skrev 2020-03-15 16:46:48 följande:
    Se nyheterna.
    Som jag skrev i den andra tråden. Du hänvisade till MSB.
    De rekommendationer de gått ut med lär finnas på deras hemsida.
    Ändå vägrar du visa källa på dina påståenden.
    Du kan helt enkelt inte för att du kommer med fake news.

Fake news är det sista samhället behöver just nu men det tycker inte du?
    Bor det en liten samhällsomstörtare i dig?
  • uhsumkat
    Drottningen1970 skrev 2020-03-15 17:17:18 följande:
    Jodå. Alla fick för en tid sedan hem en broschyr i brevlådan som heter om krisen kommer då gavs dessa råd.
    Ja men det är ingen kris nu. Inte heller är det krig som du kanske noterat?
  • uhsumkat
    Jemp skrev 2020-03-15 18:28:21 följande:
    Jo visst är det kris.
    Nej det är ingen samhällskris även om du upplever en personlig sådan.
  • uhsumkat
    Drottningen1970 skrev 2020-03-15 18:46:27 följande:
    Broschyren handlar inte om enbart krig som den gjorde förr utan om just kris. Och kris tycker jag nog att alla säger att det är.
    Din åsikt är bara en åsikt och gör det inte till en sanning. 
    Det är ingen kris i samhället även om du vill att det ska vara det.
  • uhsumkat
    Drottningen1970 skrev 2020-03-15 19:16:27 följande:
    Så när statsministern säger att sverige befinner sig i ett mycket allvarligt läge och att viruset utgör ett avsevärt hot mot folkhälsan, samt att regeringen hänvisar till krisinformation.se så anser du ändå inte att det är en kris? Vi kanske ska vända på steken och konstatera att det är du som inte VILL att det ska vara kris och därför förnekar denna fakta som en liten struts..
    Allvarligt läge är inte samma sak som samhällskris.

• uhsumkat
    Drottningen1970 skrev 2020-03-15 20:48:56 följande:
    Fast de vanliga resurserna räcker ju inte till. Det har behövts en massa extraordinära insatser eftersom de vanliga resurserna varit otillräckliga. Case closed...
    Vilka extraordinära insatser pratar du om?
  • uhsumkat
    Drottningen1970 skrev 2020-03-15 21:06:38 följande:
    Fast du, detta börjar bli löjligt... jag vet att du inte missat detta. Det kommer inte att spela någon roll vad jag eller någon annan säger. Du är uppenbarligen helt livrädd för att det skulle vara nån slags kris. Chilla, vi kommer att ta oss igenom detta. Jag lovar.
    Så du vägrar svara.
    Ja, det är löjligt.
  • uhsumkat
    Vanillaextract skrev 2020-03-15 21:41:40 följande:
    Du har inte förklarat varför du inte anser det vara en kris någon gång tidigare så jag vet inte vad det är du tror jag har svårt att läsa direkt. Sedan är det brist på bra mer än toapapper just nu om du inte märkt det. Nässpray, Alvedon, andra smärtstillande, handskar, handsprit, masker, pasta, ris, konserver, hygienprodukter, vissa köttvaror och frysvaror, mjöl m.m. 

Du tycker alltså det som sker nu är vanliga resurser? Vad anser du vara ovanliga resurser isåfall? 
    Samhällskris är ingen ÅSIKT utan FAKTA.
    Det skiljer på ÅSIKT och FAKTA.

Vad som är samhällskris kan du läsa om på tex MSB och även vad extraoridnära resurser är och innebär. De ger dig FAKTA.

Som jag skrivit förut, vad du tycker är irrelevant i detta sammanhang. Att det är brist på handskar, nässpray och köttfärs är ingen samhällskris även om du TYCKER det. Om du TYCKER det så är det du som har en personlig kris.
Svar på tråden Har du hamstrat pga Coronaviruset?