Kriminalvården - Hur stor spelar ens bakgrund roll?
Jag tycker du har tänkt helt rätt här.
Satsa på universitetet först ifall du vill jobba på KV.
Håll dig uppdaterad kring brottsregistret, vilket du bör kunna göra med polisen. Det är nämligen inte sekretess på uppgifter som du redan vet om. Däremot är det annorlunda med misstankeregistret så se till att inte utsätta sig för miljöer eller människor som placerar dig i polisens ögon.
När det gäller brottet så är det skillnad på brott och brott. Även böter för fortkörning är med i brottsregistret.
Under interjuven så kommer du bli utfrågad om din bakgrund. Kriminellt umgänge. Relation till droger. Samt om du blivit dömd för något brott och isåfall vilket. Kriminalvården frågar också dig ifall de får begära ut uppgifter i brotts- och misstankeregistret.
Med andra ord; kör med raka rör.
Jag som själv rekryterat åt kriminalvården drar öronen åt mig när en del säger att de aldrig testat någon drog eller har haft vänner som är halvkriminella. Det upplevs inte som rimligt såvitt du inte har suttit i skogen eller i din ?ungdom? ej varit på någon fest.
Din karaktär avspeglas i hur du hanterar det och vad du anser om det och på vilket sätt du har tänkt efter i sammanhanget.
Va ärlig så kommer det gå bra men allt beror på vad du har gjort också. Vet du att det är allvarligt och lett till fängelse så vänta så tiden är mogen.