Anonym (KV) skrev 2020-03-15 06:00:37 följande:
Jag tycker du har tänkt helt rätt här.
Satsa på universitetet först ifall du vill jobba på KV.
Håll dig uppdaterad kring brottsregistret, vilket du bör kunna göra med polisen. Det är nämligen inte sekretess på uppgifter som du redan vet om. Däremot är det annorlunda med misstankeregistret så se till att inte utsätta sig för miljöer eller människor som placerar dig i polisens ögon.
När det gäller brottet så är det skillnad på brott och brott. Även böter för fortkörning är med i brottsregistret.
Under interjuven så kommer du bli utfrågad om din bakgrund. Kriminellt umgänge. Relation till droger. Samt om du blivit dömd för något brott och isåfall vilket. Kriminalvården frågar också dig ifall de får begära ut uppgifter i brotts- och misstankeregistret.
Med andra ord; kör med raka rör.
Jag som själv rekryterat åt kriminalvården drar öronen åt mig när en del säger att de aldrig testat någon drog eller har haft vänner som är halvkriminella. Det upplevs inte som rimligt såvitt du inte har suttit i skogen eller i din ?ungdom? ej varit på någon fest.
Din karaktär avspeglas i hur du hanterar det och vad du anser om det och på vilket sätt du har tänkt efter i sammanhanget.
Va ärlig så kommer det gå bra men allt beror på vad du har gjort också. Vet du att det är allvarligt och lett till fängelse så vänta så tiden är mogen.
Men OOOJ vad glad jag blir att du föll i tråden. Jag börjar med att jag säga att jag enormt tacksam och att du begriper hur glad jag blir av att kunna skriva till och att du är här! Tack, tack och åter tack, snälla!!
Okej: Det där med att du drar öronen när någon säger att de inte provat på någon drog och samtidigt säger att de haft halvtkriminella gäng. Jag blir orolig för att jag dricker inte alkohol och har alltid varit försiktig med alkohol till och med sedan tonåren. Trots att jag gick på fester även om det inte var så många. Gick oftast på discon dock (Tonårsdiscon) som kommunen anordnade åt tonåringar från vis ålder till en vis ålder. Jag har dock provat alkohol och blev full för första gången under vuxenlivet och har sedan inte blivit full eller druckit något.
Narkotika, min äldre bror har sysslat/sysslar med narkotika. Jag märkte hans förändring och hans aggressivitet som växte och växte som jag slutligen begärde hjälp ifrån socialen att bli placerade någonstans bort ifrån familjen. Har idag ingen kontakt med familjen.
Låter jag rimlig. Knappt alkohol eller narkotika trots en familjemedlem som är missbrukare?
Jag begick snatteri under sena tonåren och därefter hamnade jag i en mörk period (Innan jag vart placerad bort ifrån familjen). Så jag befann mig i en svår ställen rent psykiskt innan jag fick hjälp av socialen. Det ledde tyvärr till våldsbrott. Ingen fysiskt attack emot någon eller sexuellt brott. Men det var olaga tvång och skadegörelser. Ett händelseförlopp jag idag ångrar djupt. Jag är förövrigt inte aggressiv av mig till skillnad från min äldre bror och jag. Så utvecklade han utåtagerande på grund av hemmiljön och jag vart mer inåtvänd av mig.
Jag har en annan fråga till dig: Kriminalvården är väl en KBT-Program för intagna? Tänker jag rätt bana, jag har fokus på socionomprogrammet för jag tror jag kommer lära mig enormt mycket därifrån och därefter kan jag bli en KBT-behandlare inom kriminalvården. För visst var det som så att man blir utbildad KBT-Behandlare om man blir anställd?
Får man själv vilket område man vill jag jobba med? Jag vill gärna ha fokus med våldsbenägna män. Men man kanske egentligen inte får välja?
Tack för svar!