fultextad användarhandbok skrev 2023-11-10 21:53:04 följande:
Där håller jag med, offer är alltid offer, oavsett det rör sig om förintelsen eller gulag eller de som dog i då de försvarade oss mot Rysslands anfall för länge sedan. Jag har nog inte sett någon sådan uppdelning av offer, att en del skulle vara mer hedervärda än andra. Den enda uppdelningen jag själv gör är de som fallit offer för andra människors handlingar och de som gjort det utan att andra människor varit inblandade. På något vis är det lättare att förstå naturens krafter än viljan att skada. Så det är enbart på de grunderna.
Inte vet jag om du har något speciellt i åtanke, fast jag har aldrig bott i just Sverige och jag tror mig ha koll på grundläggande historia. Men tack för tipset!
Enig, offer är alltid offer (och förlåt mig för sent svar). Tänkte nog mest på att jag såg en text i en trailer för en dokumentär en gång, om Förintelsen, där det stod att sex miljoner människor mördades. Blev aningen upprörd, kan jag säga.
Det där med tipset var för att jag såg ditt nick i tråden där det gnälls om svarta skådisar - läste, funderade lite och kände att livet är för kort för att slösas bort på den tråden.
I alla fall, programmet är riktigt bra, åtminstone tycker jag det. Och det hade varit jätteintressant med en motsvarande om Finland, den kanske skulle berätta andra saker.